
Математическите таланти по места според резултатите от матурите
Ако си мислите, че математиката може да се преподава и изучава добре само в математически гимназии или в елитни училища, грешите.
Данните от последните държавни зрелостни изпити (ДЗИ) показват, че дори и
в малки и отдалечени училища има “бели лястовици”
– ученици, които избират и успешно полагат трудната профилирана матура по математика. Училищата, в които те се обучават, конкурират по резултати и активност големи областни математически гимназии Те показват, че няма нищо невъзможно в образованието и за качествена промяна са нужни добри учители и целенасочени усилия.
На ДЗИ по математика през 2025 година са се явили общо 1386 деца, от които 920 – в математически и природо-математически училища. Средният успех от този зрелостен изпит е 4,81 – сравнително висок резултат, който показва доброто ниво на профилираното обучение по този предмет.
Въпреки че мнозинството на явилите се на тази матура ученици са учили в специализирани математически гимназии, в този анализ отбелязваме онези, които произхождат от сравнително малки училища извън считаните за “елитни”. Подбрали сме училища с над 5-има ученици, успешно издържали ДЗИ по математика – тези училища на практика са обучили повече математически таланти от специализираните математически гимназии в Димитровград, Перник, Монтана, Добрич и Ботевград. (Виж графиката)
Какво показва проучването:
Училищата с над 25% ученици, явили се на матура по математика, имат поне една паралелка със STEM профил, а това означава и
поне един учител на високо ниво
Училището в с. Вълкосел например приема традиционно една или две паралелки – една с математически профили и/или една с природни науки. Училището в с. Кочан също обучава една гимназиална паралелка с профил “Природни науки”, а това в Елхово – две, от които една математическа. Училищата в Девин и Рудозем в област Смолян също имат математическа паралелка и такава с природни науки. В Чирпан пък едната паралелка е с профил “Софтуерни и хардуерни науки”, а втората – “Природни науки”.
Някои училища заместват липсващата в региона математическа гимназия – такъв е случаят с училището в Търговище. Две от четирите му паралелки са STEM (математика и природни науки).
Повечето училища в таблицата са постигнали по-висок от средния успех на матурата по математика. Успехът на ДЗИ по български език също е висок.
С други думи, не е задължително да си ученик в СМГ или МГ - Варна, за да се справиш с предизвикателството на профилираната матура по математика. Наличието на добри учители е задължително условие, а традициите постепенно се създават. Министерството на образованието и науката може да се поучи от опита на такива училища и да го използва при реализацията на своите намерения за повишаване на интереса към математиката и STEM профилите.
И накрая ще отбележим още един феномен – в СУ “Христо Ботев” - Балчик, цели трима ученици са се явили на
матура по физика и астрономия
на фона на общо 47 в цяла България. Смятаме, че си струва да се проучи.