Храната и напитките трябва да са шантави, да създават история, да могат да бъдат снимани, обяснени с емотикони
Gen Z и Alpha вече не закусват, обядват и вечерят – те “правят фууд контент”. Един тост с авокадо вече не е тост, а aesthetic plate, или казано на чист български - “естетично блюдо”, протеиновите барчета се сервират като гурме, а Gut health (здрав стомах) звучи по-често от “добър апетит”. И ако това беше сладка нова мания – нищо страшно. Но зад инфлуенсърските healthy или “здравословни” менюта често се крият напомпани със синтетика протеинови палачинки, кремове с подсладители и добавки, които звучат като химичен експеримент. Дори в България има хора с по 100 000 последователи, които промотират “натурална напитка”, използвайки какви ли не начини за реклама, като например песен, която да пееш, докато пиеш напитката, а всъщност единственото натурално е цената – висока като егото им.
Притеснителното? Тези деца – често още в пубертета – започват да възприемат храната не като гориво, а като лайфстайл аксесоар, където по-важно е как изглежда пред камерата, не как влияе на организма. И тук идва
другата крайност – биоманията
Киноа, комбуча и хляб с квас, който ферментира три дни под мантрите на лунен шепот. Някои деца ядат като холистични шамани, други – като фитнес инфлуенсъри с афинитет към Е-та. Реалността? Между пурпурната смути купичка и пакетчето “фитнес” чипс има едно изгубено детство, което забравя какво е обикновена, вкусна и истинска храна. Горчивата истина е, че един броколи с фейс филтър не решава проблема.
Разтопена дъвка за пиене и грозде под прикритие: новото меню на поколение Z
Ако не знаете какво е “разтопена дъвка в чаша”, попитайте която и да е тийнейджърка. Не е шега – това са новите модерни напитки с вкус на всичко, което звучи абсурдно, но се гледа добре на видео. Ярки цветове, леко химикус аромат и фонова песен от рекламата, която вече е станала тренд в TikTok. Това е достатъчно. Не е важно какво пиеш – важно е как изглежда и как звучи. “Синьото е най-вкусно, защото го пускаха в онзи клип”, казва с усмивка 12-годишна в търговски център.
Същото важи за пуканките – не просто осолени или с масло. А розови, зелени, лилави.
Всеки цвят има “група” своя символика
“Тези, които ядат сините, са cool”, обяснява друг тийнейджър, сякаш говорим за някаква тайна фракция в гимназията. Желираните бонбони? Вече не е модерно бонбоните само да са желирани. Най-харесвани са тези, които приличат на обелено грозде – странни, леко лигави, но точно в десетката на вайб културата. Има и по-сложни модели: бонбони, “облечени” в по-твърдо желе, което трябва да се обели – ритуал, преди да стигнеш до по-меката част. Те не са онова, което наричаме “нещо сладко” – те са food experience. Цялата концепция е една: храната и напитките трябва да са шантави, да създават история, да могат да бъдат снимани, споделени, обяснени с емотикони. Обикновените вкусове и нормалните цветове са… скука. А скуката не се лайква.