От консуматори към създатели: новата икономика на поколенията Z и Alpha
С мишка в ръката и кауза в сърцето, новите поколения пренаписват правилата на бизнеса, потреблението и идентичността. Светът не им продава - той ги следва.
Родени със смартфон в ръка, мислят в TikTok формати, пазаруват с един клик и нямат време за фалшиви реклами. За тях един бранд не струва нищо, ако няма позиция, а опаковката не става, ако не е биоразградима. Това е поколението Z – младите хора, родени след 1997 г. до около края на 2012 г., които в момента диктуват какво се продава, как се рекламира и дори как се произвежда.
Индустрии, които с десетилетия се движеха по утъпкани пътеки, днес обръщат курса: от модата до хранителната индустрия, от автомобилостроенето до банковия сектор. Защо? Защото Z вече не просто купуват. Те избират. И то умно.
Не вярват на корпоративни обещания – искат реални действия. Затова маркетинг експертите се учат да говорят на
техния език – кратко, смешно, в рими и с филтър на куче, ако трябва. Точно като един от тях.
Поколение Z не иска просто дрехи – иска дрехи с идентичност. Неслучайно една от световноизвестните козметични компании промени напълно начина, по който комуникира с аудиторията си. Вместо да използва професионални модели, започна да включва реални младежи с различен произход, кожа и стил. Маркетингът се пренасочи от традиционна реклама към автентично, кратко и визуално съдържание в платформи като TikTok, Instagram и YouTube. Вместо агресивни послания брандовете днес залагат на инфлуенсъри, каузи и личен тон, за да спечелят доверието на поколението Z.
Но докато светът още се опитва да се нагоди към изискванията на Z, вече се задава следващата вълна – поколението Alpha, родено около края на 2012 докъм 2030 година. Те са още по-дигитално свързани, още по-осъзнати и още по-взискателни. Израснали със смарт устройства от бебета, “дигиталните нинджи” очакват светът не само да се съобразява с тях, а направо да им отговаря в реално време. Напълно закономерно, след като над 40 процента от децата Alpha работят с таблет още преди да навършат 6 години, а до 7-годишна възраст повече от половината вече играят на геймконзоли.
Две трети от децата, принадлежащи към това поколение, държат да имат най-новите устройства за разлика от Gen Z, при които това е важно само за една трета, според изследване на маркетинговата агенция “Рейзърфиш”.
Какво искат децата Alpha? Да имат глас. Да имат избор. Да живеят в свят, който чува, вижда и се променя. Но до какво води всичко това? Въпреки крехката си възраст децата диктуват правилата на пазара.
Според национално проучване сред родителите на деца в САЩ от това поколение над 53% от подрастващите редовно получават джобни, а сумата изобщо не е за подценяване - средно по 22 долара на седмица, което в мащабите на страната се равнява на
28 милиарда долара директна покупателна сила
За какво ги харчат? Това са деца, увлечени по козметика за възрастни и активно пазаруващи и влияещи на маркетинга и продажбите на този бранш. Огромни брандове отбелязват скокове в продажбите именно заради децата. Продукти с цветни опаковки, плодови аромати и TikTok слава са особено желани, независимо че не са създадени за деца.
И какъв е изводът - ако поколението Z постави началото на нова потребителска революция, то поколението Alpha ще бъде нейният ускорител. Те са деца, родени с помощта на AI и с гласов асистент в детската стая. Това поколение не просто използва технологии, то расте, живее с тях и създава иновациите. Alpha децата ще са първите хора, които винаги ще живеят в смесена реалност - между екрана и истинския свят. Ще учат с игри, ще пазаруват с гласова команда и сигурно
ще могат да създават смислено съдържание още преди да могат да пишат без грешки
И най-важното - ще изискват всичко да има смисъл: защо е направено, от кого и на кого помага.
Поколението Alpha е водено от силното усещане за цел. На вечния въпрос “Какви искат да станат, когато пораснат” близо една трета от децата отговарят безкористно, че искат да променят света, да помагат на хората или да се грижат за планетата.
Въпреки че растат в свят, доминиран от социални мрежи, 92 процента от децата от поколението Alpha осъзнават силата на автентичността и ценят това да бъдат себе си, показва още изследването на “Рейзърфиш”. Подобно на по-големите си братя и сестри от Gen Z, даже по-силно от тях, Alpha поставят на преден план ценности като учене, приемане на различните, защита на другите и открито изразяване на мнение.
Ако поколението Z накара част от компаниите да станат по-честни, по-зелени и по-смислени, то за Alpha това е абсолютно задължително. Тези млади пионери на бъдещето няма да приемат извинения, няма да четат дребния шрифт, няма да чакат светът да ги разбере. Ще очакват той да работи за тях - адаптивен, открит, интерактивен.
Бизнеси, които не се променят, ще останат в аналоговото минало
Брандовe без глас и лице ще звучат като тишина. А политиката, образованието, медиите ще трябва да говорят не просто на езика на младите, а на тяхната честота.
Децата от поколението Alpha се възприемат като неразбрани, това се отнася и за съдържанието, което създават и което потребяват. Но в същото време според мнението на експерти по социалните медии понякога децата имат много по-зряла представа от възрастните как трябва да изглежда връзката им с технологиите и намират здравословния баланс между онлайн и офлайн дейностите. Като само 20 процента от тях казват, че искат да прекарват повече време в дигиталния свят.
Поколенията Z и Alpha вече ясно оформят нова културна реалност – такава, в която можеш да чуеш разгорещени дебати с часове по теми като labubu - модния аксесоар, прикрепян към чанти, раници и дрехи, сниман в различни визии, за да ги персонализираме и да имат своя уникален вид. Или теми, свързани с различни брандове, и как точно се съчетава лимитирана чанта за няколко хиляди с винтидж очила от втората употреба. Има страст, има естетика, има информираност – но често липсва дълбочина. Разговорите за смисъла, за бъдещето или обществените проблеми се избутват в периферията. Това, разбира се, не означава, че тези поколения не се вълнуват от сериозни теми – просто пътят към тях минава през други форми на изразяване: чрез емоции в сторита, мемета, дрехи, трендове.
Има много повърхност, но и много страст и потенциал. Понякога зад
селфи с labubu визия
се крие търсене на идентичност, нужда от приемане, глас, който още не знае как да говори на сериозно.
Z вече трансформира света. Alpha ще го прекомпозира като нова песен. И онези, които слушат внимателно, ще разберат – бъдещето вече е тук. Само че е с детски глас и геймърски слушалки на главата.
Тепърва ще разбираме накъде се движи светът, когато именно те – децата на екрана, на скоростта и на символите – започнат да определят правилата. Дали ще има повече дълбочина и култура, или филтърът ще бъде на почит? Това зависи и от нас, и от тях. Но едно е ясно – промяната вече тече.