Наесен ще е готова стратегия за изкуствения интелект в училище
Националните външни оценявания след 7-и и 10-и клас да включват не само материала по български език и литература, а и по природни науки. Министерството на образованието и науката обмисля въвеждането на интегрални изпити. Предложението ще се обсъжда следващите месеци. Това съобщи министърът на образованието Красимир Вълчев.
Интегралният изпит е най-дискусионният въпрос. Защото в момента има свръхфиксация в българския език и литература и голям проблем с природните науки. Голяма част от слабите ни резултати от международното изследване PISA се дължат на слабите постижения на децата по математика и природни науки, обясни министърът.
В 7-и клас учениците се фиксират върху уроците по български, а природните науки изостават. След това в 8-и клас повечето, които са избрали интензивно изучаване на чужд език, не учат въобще природни науки и това обяснява ниските резултати от PISA в 9-и клас, каза Вълчев.
През следващите 3 месеца ще продължат дискусиите за образователната структура и дали 7-и клас е подходящ етап учениците да завършат основно образование. МОН ще предложи за обсъждане и отпадане на изпитите за четвъртокласниците и десетокласниците. "Ако нямаме два гимназиални етапа, както в момента, няма да имаме изпит след 10-и клас", каза Вълчев.
Начинът, по който биват изпитвани и оценявани учениците, формира културата им на учене. Основният проблем е да променим доминиращата култура на заучаване в посока по-задълбочено учене и прилагане на знания. Нашите ученици се справят относително добре, когато ги изпитваме за заучени знания, но доста по-зле, когато е с практически задачи, обясни Вълчев.
Според него всички мобилни устройства - телефони, таблети и дори смарт часовници трябва да бъдат ограничени, защото влошават учебната среда и дисциплината. Изключение ще се прави, само когато телефоните се ползват за здравни нужди.
По-честите, но по-леки наказания няма да разрешат проблема с дисциплината в клас, но са задължителна крачка, коментира още министърът. МОН обаче се отказва от идеята да има оценка за поведение.
Повече обучение по изкуствен интелект в учебните програми поиска министърът. Стратегията за изкуствения интелект трябва да е готова през есента. INSAIT ще направят българския вариант и специално приложение за нашето образование, което наесен ще бъде внедрено в определени училища, поясни министър Вълчев, който участва в конференция за образованието и изкуствения интелект, организирана от сдружение "Граждани за европейско развитие на България". В нея участваха и бившите образователни министри Йорданка Фандъкова и Даниел Вълчев.