Икономическото мнозинство в Столичния общински съвет, съставено от ГЕРБ и БСП прави всичко възможно техните далавери да минават. Насреща имаме изсмукани от пръстите извинения, само и само добрите решения да не се приемат.
Това каза председателят на групата на ПП-ДБ-"Спаси София" в СОС Борис Бонев на пресконференция относно създаването на общинското предприятие "Софийски улици".
"Аргументите са налице, нуждата е на лице. Числата показват, че създаването на общинското предприятие "Софийски улици" е начина София да има по-добра пътна организация. Има голям сериозен проблем и той се нарича статукво и икономическо мнозинство в Столичния общински съвет", каза още Бонев.
"Благодаря специално на Деян Николов от "Възраждане" и Ваня Григорова от БСП, които са съвносители на този доклад, защото излиза, че те са единствените други в СОС освен нас, които ще изпълняват предизборните си обещания", заяви Бонев.
В понеделник комисията по транспорт към СОС отложи разглеждането на доклада, след като председателят й Иван Таков (БСП) поиска писмени становища от кмета Васил Терзиев и зам.-кмета по финанси Иван Василев.
"След обществено обсъждане, след месеци положен труд и очевиден провал на сегашния модел, не кой да е, а БСП се противопоставят на нещо, за което уж се борят от десетилетия", заяви Борис Бонев.
Според него позицията на БСП за защита на частните фирми е "абсолютно неразбираема и дори скандална".
"Няма логично и идеологически и икономическо обяснение защо БСП не подкрепя нещо, за което са говорили от десетилетия", категоричен беше той.
Идеята на общинското предприятие "Софийски улици" е да гарантира по-евтино и качествено полагане на пътна маркировка и поддръжка на уличната мрежа.
Общинските съветници от Спаси София са разработили цялостна концепция за създаването на „Софийски улици“ – нова структура, която ще се грижи за най-належащите проблеми на града. Чрез предприятието ще бъде започнат ремонт и подмяна на пътната маркировка, на знаци и табели, а дейността му ще обхваща и поддръжка на уличната инфраструктура - тротоари, стълбове, спирки.
"Целта ни е да дадем решение на един отдавна наболял проблем. Понякога малките неща, като начина, по който изглежда пътя, по който се движиш, създават по-добра градска среда. Искаме в София да има качествена, ярка и добре положена маркировка, да няма ръждясали знаци и счупени колчета по тротоара", каза Борис Бонев.
"Идеята е да се отговори на отбелязаните дефицити при поддръжка и изграждане на пътната инфраструктура. Да се намали времето за реакция. Така всеки един приход или разход директно влиза в сметката на общината, ще има по-строг контрол и ясна отговорност. Създаването на това предприятие напълно решава всички тези проблеми", каза и Стефан Спасов.
Общинските съветници бяха категорични, че чрез създаването на общинското предприятие контролът, който общината ще може да осъществява ще бъде по-голям, което ще направи работата по-качествена.
"Пътната мрежа не се поддържа добре, всеки го вижда когато се разхожда по улиците на града. Не е редно пътната поддръжка, свързана с ремонтите, контрола на светофарите и полагането на маркировка да се извършват от различни фирми. В момента в София няма поддръжка за тези малки проблеми, има бавни темпове за реакция, когато се сигнализира за тях", обясни Бонев.
Той даде пример с тръбно-решетъчния парапет на централно кръстовище, който преди повече от 2 месеца е бил отнесен при катастрофа и все още не е оправен. Като проблем той отчете и високите цени, които общината трябва да плаща на частни фирми за извършването на тези дейности.
"Липсва контрол, липсва и качество. Ползите от този сектор не отговарят на реалността", каза още Бонев.
"Решението е създаване на Софийски улици, което всъщност да поеме поддръжката на пътната маркировка, антипаркинг колчета, пътни знаци- ще гарантираме пътната безопасност в града и ориентираността на хората", допълни той.
Общинският съветник Димитър Петров пък даде пример с подобни общински предприятия, които функционират успешно в други европейски столици, сред които Прага, Загреб и Белград.
"Критичната инфраструктура в града се поддържа от общински предприятия и има стотици работници, които се занимават с това. Имат и собствена единица техника- поддръжката става по-бързо и по-евтино", обясни той.
Досега Столична община е изплащала по 25 млн.лв. за 4 години за договори за полагане на пътна маркировка. Еднократната капиталова инвестиция, предвидена за създаването на новото дружество е 1,15 млн.лв, а ежегодните оперативни разходи да бъдат в размер на 6,5 млн. лв., от които 2 млн. са предвидени за заплати.
Предложението е то да бъде създадено с численост 51 служители. Като първи етап от финансирането предвижда осигуряването на 25 машини за дълготраен материален архив, за да може поетапно да се поеме поддръжката на всички зони.
Ползите, които отчитат общинските съветници са по-голяма кооперативност и гъвкавост, съкращаване на сроковете за реакция, намалени разходи, по-добра пътна безопасност, подробен контрол и ясна отговорност, както и унифициран начин за извършването на тези дейности.
Очакванията са ако докладът бъде подкрепен от СОС, предприятието да бъде създадено през пролетта на тази година, а работата му по същество да започне най-късно през есента.