Христо Мутафчиев: 20 пъти гледах Велко Кънев и мечтаех да съм като него

25.11.2023 17:00 Мария Райчева
Христо Мутафчиев СНИМКА: СВЕТОСЛАВ КАРАДЖОВ
От 2005 г. Христо Мутафчиев е председател на Съюза на артистите. СНИМКА: СВЕТОСЛАВ КАРАДЖОВ
В спектакъла “Боже мой” СНИМКА: СВЕТОСЛАВ КАРАДЖОВ
В “Духът на поета” СНИМКА: СИМОН ВАРСАНО

Когато свърши премиерата на “Духът на поета” в Народния театър, Стефан Цанев дойде, беше разплакан, прегърна ме и ме целуна. Това ми беше достатъчно. Няма нужда от думи!

От 2005 г. Христо Мутафчиев е председател на Съюза на артистите в България, а ролите му на театралната сцена, на малкия и на големия екран са десетки. Суперуспешната му кариера, разбира се, му носи и много отличия.

На 21 ноември се състоя премиерата на моноспектакъла му "Боже мой" в Народен театър "Иван Вазов". В постановката той е в ролята на Христос и седи сам на маса в бар, който се оказва, че е собственост на Юда. Моноспектакълът е по текст на младата авторка Теа Денолюбова, а режисьор е Стоян Радев.

- Доста години сте председател на Съюза на артистите, какво ви коства това, г-н Мутафчиев?

- Много нерви, единственото, заради което не се отказвам, е, защото за мен това е кауза. Вече съм извървял пътя, знам как трябва да се случват нещата. Затова продължавам да се боря. Овен съм и като си навия нещо на пръста, то ще се случи.

- Овенът е убеден, че винаги е прав, така ли е и при вас?

- Обикновено да, но понеже асцендентът ми е Лъв, той започва да шепти едни други неща, че понякога е хубаво човек да спре, да даде една крачка назад, за да може да скочи повече.

- Кои са най-крещящите за помощ проблеми в момента?

- Основно да се увеличи бюджетът в нашия сектор. Това е наистина крещящ проблем, защото колегите в цялата страна вече изнемогват с тези унизително, цинично ниски доходи. И едно увеличение на бюджета, което да е концентрирано върху това да се увеличат доходите, ще свърши добра работа.

- На хората отстрани актьорската професия им се струва като много приятно и лесно занимание. А всъщност работата е изключително натоварваща и емоционално, и физически - всеки ден различен спектакъл, пътуване от град на град, понякога това съвпада и със снимачен период за филм или сериал. Как издържате?

- Кой каза, че издържам? Издържам, защото имам семейство, за което трябва да се грижа. Всеки човек живее според ситуацията, в която съществува. Ние сме в тази ситуация и ще се справяме в нея.

Когато не ни харесва трябва да я променяме,

да мислим как да се случи това, за да стане по-добра. Това е и функцията на организация като Съюза на артистите, да помага за това системата да се променя в по-добра посока.

- Тази борба за пари продължава вече много години. Оптимист ли сте, че все пак нещо положително ще се случи?

- Да, но това не е борба за пари, а за признаване, налагане на нашия авторитет, достойнството на нашата професия, на нашето изкуство. На това, с което се занимават 5-6 хиляди човека в България, не са малко, но и не са толкова много, че да ощетим бюджета на държавата до степен, в която той да не може да функционира. Това е и битка да обърнем внимание на обществото, че тази професия не е да излезеш на сцената, да кажеш две смешки и да си отидеш. Това е къртовска работа. От написването на пиесата. Ето сега, аз съм свидетел, на Теа Денолюбова, за да напише “Боже мой”, ѝ трябваше година и половина. След това на мен ми отне шест месеца да анализирам този текст, да го науча. Три месеца всекидневно репетиции, за да излезе премиерата, която се състоя на 21 ноември. Това е къртовски труд, миньорска работа, влизаш в едно подземие, няма свеж въздух, имаш изкуствено осветление, прожектори, но работиш без каска.

- Тогава защо младите да тръгват по този път?

- Е, всеки човек си върви с късмета си. Моят е такъв, че съм разпилян между много дейности, функции, роли. Един млад актьор също ще е разпилян, но няма да има социалната функция, ще си гледа ролите. По 10-11 представления на година, всяка вечер като играе, и се събират по 27-28 представления на месец. Пак си всеки ден на работа.

- Кога решихте да станете актьор?

- В 7-8-и клас си казах, че освен да стана актьор, с друго не мога да се занимавам, защото математиката не ми е силна. Пък то или математика, или изкуства в тоя живот, средно положение няма.

- Кои бяха актьорите, които харесвахте тогава?

- Няма да забравя, когато вече бях в НАТФИЗ (тогава беше ВИТИЗ), съм гледал около 20 пъти едно и също представление - “Образ и подобие” с Велко Кънев в Народния театър. Винаги си купувах билет на първи ред, четвърто място, защото там му беше монологът. Гледах го в захлас и си казвах: “Искам да стана като този човек!”.

- А преди НАТФИЗ участвали ли сте в театрална трупа?

- Не, един приятел ме караше да ходим на кръжок по театър, но аз му отказах, защото тогава се занимавах с брейкденс, беше и спорт, и изкуство за мен. Но когато влязох в НАТФИЗ, започнах всяка вечер да ходя на театър. Мечтаех да стана като Велко Кънев и се оказа, че дебютът ми с професионална роля беше в Народния театър, с роля в “Суматоха” и играх рамо до рамо именно с него. Чувството беше уникално, защото от едната ми страна беше той, а от другата - Тодор Колев. Пред мен Кирил Кавадарков, Антон Радичев и Кръстьо Лафазанов.

Озовах се в една компания, в която всички бяха страшни лъвове

А аз не знаех кой съм и къде съм.

- Не си ли забравихте репликите тогава?

- Не, играех глухоням - Петраки.

- Даваха ли ви някакви съвети?

- Особено Велко много уроци ми е давал, говореше ми приятелски. А “Суматоха” стана едно от най-хубавите представления на Иван Добчев в Народния театър. Жалко, че театърът е мимолетно изкуство, играеш и след това си отива, не остава никъде.

- Но пък много спектакли се играят дълги години наред.

- Така е, имах честта да случа на няколко такива представления. “Суматоха” го играхме 6 сезона, “Сън в лятна нощ” - 6-7 сезона. “Охранители” - 10-15 години, “Ритъм енд блус” - пак толкова, че и повече. “Хъшове” беше почти 20 години. Тогава получих инсулта, иначе щяхме да продължим да го играем. Много е хубаво да участваш в такива представления. Сега продължаваме с “Духът на поета” вече също 10-15 години.

- Омръзва ли една такава роля, или ви дава все повече и повече?

- Ако е направено добре представлението, а то, за да се играе толкова години, е именно такова,

става като в любовта

Ти си в любовни взаимоотношения с този спектакъл и няма как да ти омръзне. Всеки път даваш още и още, пробваш нещо ново, очакваш от публиката нещо различно. Ако е представление, което е компромисно, то не се задържа дълго, публиката спира да го харесва на 5-6-ото представление.

- Какви роли сте отказвали?

- За сериали. Когато не са написани добре, а и искат много бързо да снимат всичко, да си свършат работата и да вземат парите. А аз не обичам да участвам в такъв тип процеси. Когато се работи, трябва да е качествено. Да има мисъл и разбиране към всяка една от ролите, за да може всяка да блесне. И да ти дадат възможност да продължиш сериала с още сезони. Мисля, че отказах навремето и един игрален филм, даже не си спомням той дали излезе след това изобщо.

- А на театралната сцена?

- Ако съм отказал, е било заради заетост, а не защото не ми е харесала конкретната роля. Ето, заради заетост, пак можеше да откажа, но ми направиха много хубаво предложение преди време от Добричкия театър.

Режисьорът Стефан Спасов поставяше много добро представление - “Църква за вълци” на Петър Анастасов. Покани ме да играя ролята на Господа. По това време вече бях започнал работа с “Боже мой”. Така си разчетох времето, че приех и двете. Отидох в Добрич, репетирах, изкарахме премиера, направихме турне, сега предстои друго във Варна, Разград, Ловеч. Стана хубаво представление, вложил съм любов в него. Директорът на театъра не разчита на представления само в Добрич, пътува се, това поддържа постановката. Приех го въпреки ангажиментите, които имам в София, защото това представление ми дава смисъл като актьор, аз от своя страна му давам смисъл като присъствие и помагам по някакъв начин на театъра да укрепи финансовото си състояние. Това е много важно за другите колеги, които играят. А и се срещнах с много интересни актьори. Обичам да има смяна на пейзажа, така ми е по-интересно да живея.

- Идват вече много нови имена, виждате ли сред тях обещаващи големи актьори?

- Забелязвам в отделни спектакли интересни млади хора, но дали те са надеждата на българския театър, ще си проличи след следващата и по-следващата роля. Така може да се видят различните гледни точки на актьора в подхода към работата му, за да кажеш дали е сериозен и от него ще стане нещо. Има млади талантливи хора.

- Напоследък има по-голям интерес от страна на публиката, все повече хора ходят на концерти, театри.

- Ходят, но това не означава, че им се е повишила културата.

Продължават да не си изключват телефоните,

които звънят по време на представление. При положение че ги предупреждаваме със съобщение преди началото. Където и да съм бил в Европа, там няма такива съобщения. Пред театралната зала има един знак със зачеркнат телефон, хората влизат и ги изключват. Отишли са да уважат това, което ще гледат. Тук отиваме да се смеем малко, да се разтушим.

- Случва се непрекъснато да има и закъснели зрители.

- Казал съм, когато играя на Камерна сцена, да не се пускат. Той си бил купил билет, ами да не си закъснял. Толкоз! Но има възход. Възход в изкуствата има в трудни моменти за държавата, тогава се появяват едни интересни личности. Не можем да не отличим Георги Господинов с писателския му “Оскар”. Не можем да не кажем, че въпреки цялото плюене, че българското кино не е това, което е било навремето, филмът на Стефан Командарев “Уроците на Блага” е предложение за “Оскар”, че взе награда от “Карлови Вари”. Народният театър в момента има една постановка, която е смело предизвикателство към целия свят - “Хага”. Галин Стоев показва европейски театър с изключителни български актьори. Появяват се нови неща и не можем да не ги отчитаме. Текстът на “Боже мой” пък е на една млада авторка, едва на 30 г., която прави дебют в театъра въобще.

- Как един екип се доверява на толкова млад автор?

- Доверих ѝ се по семейна линия, тя е сестра на съпругата ми. И понеже има вече две издадени книги - едната с проза, другата с поезия, преди време ѝ казах да напише моноспектакъл. Чудехме се на каква тема да е, един ден тя ми прочете книгата “Жажда” на Амели Нотомб. Казах ѝ по нея да направи спектакъл. Много време работи върху текста и излезе “Боже мой”. Той само е вдъхновен от тази книга, не е драматургия по нея.

- Каква роля би била голямо предизвикателство за вас?

- Поканих Стефан Цанев в Добрич на премиерата на “Църква за вълци”, знаеше, че след това ще работя върху “Боже мой”. И той ми каза:

“Тук играеш Господа, в другата ще си Христос

В следващата ми пиеса каква роля трябва да ти измисля, накъде по-нагоре?”. Отговорих му, че един Пилат Понтийски ще ми свърши работа. (Смее се.)

- Вярващ ли сте?

- Дотолкова, че да знам, че силата е в мен. И ако не мога да я използвам, не съм достоен да съм син Божи.

- Търсите ли помощта на други хора?

- Разбира се, никога не съм живял с убеждението, че знам и мога всичко. От първия момент, в който започнах да работя в Съюза на артистите, бях наясно, че основното нещо, което ми трябва, е екип. И когато не знам нещо, звъня по телефона, консултирам се със съответните хора, които са запознати повече от мен, за да реализирам нещата по възможно най-добрия начин. Винаги разчитам на хората, които знаят повече от мен, а такива има много.

- Обикновено срещу хората на ръководни постове има за и против. Вие обаче успявате да запазвате някакъв баланс, как се случва това?

- И при мен има хора, които са против. Но винаги съм казвал, че ако някой иска да не съм аз на това място, нека да заповяда и да свърши той тази работа. Това не е просто да щракнеш с пръсти и хубавите неща да се подредят. Тази работа изисква отношение, разговори, срещи, контакти с много хора, с всички възможни институции в тази държава. В нашия устав е написано, че председателят на Съюза на артистите не трябва да има партийна принадлежност. И аз нямам такава. Дълго време ме обвиняваха, че работя с ГЕРБ, когато те управляваха. В един от разговорите мой колега, който ме защити, каза: “А с кого да работи, след като ГЕРБ управлява? С “Атака”? Няма логика”. Работя с всички, които управляват тази държава, защото нашата дейност зависи от институциите. А те са поставени от съответната партия, която е на власт в конкретния момент. Работил съм с 15 министри на културата, сегашният е 16-и. Започнал съм от Стефан Данаилов, т.е. БСП - Сергей Станишев, минал съм през царя, Абрашев, Нина Чилова, и с Боил Банов, и с Вежди Рашидов, с Найден Тодоров работих, който беше в служебния кабинет. Трябва да мога да контактувам с президента, с депутатите, с министър-председателя, който и да е той, за да изисквам това, което засяга нашия сектор. Затова

който не ме харесва, да заповяда, да седне на моя стол и да свърши работата по-добре

Ние сме държава, в която всеки е срещу всеки, но не всеки може да направи добро предложение за решаване на проблема или да го реши.

- Кои са най-хубавите думи, които сте чували за себе си като актьор?

- Не са малко. Хубавото е, че има жестове, които показват повече, отколкото думите. Когато свърши премиерата на “Духът на поета” в Народния театър, поканихме Стефан Цанев да се поклони с нас на сцената. Той дойде, беше разплакан, прегърна ме и ме целуна. Това ми беше достатъчно. Няма нужда от думи! Такива жестове говорят много повече, че съм си свършил работата.

- Децата ви в какви посоки вървят?

- Големият - Асен, е ясно, той е актьор в Сатиричния театър. Малкият - Благовест, след като участва във филма на Стефан Командарев “Светът е голям и спасение дебне отвсякъде”, беше малък тогава, реши, че няма да се занимава с това и тръгна в съвсем друга посока. Фитнес маниак е, работи като фитнес инструктор, това му е интересно. Дъщеря ми Ая е на 15 г., раничко ѝ е още да мисли в каква посока ще тръгне.

- Асен търси ли от вас съвети за ролите си?

- Не, не ме кани и на представленията си.

- Вероятно се притеснява, освен че сте му баща, сте и голямо име в актьорската гилдия.

- Той е Скорпион, задържа нещата в себе си, но е интелигентно и много възпитано момче. Явно е талантлив, след като продължават да го търсят. Гледах го в една постановка, но отидох сам, без да ме кани.

- Той разбра ли?

- Моят глас се чува, когато се смея, няма как да се скрия.

- Няма ли да пуснете нова песен?

- Не мисля за такива неща, в момента театърът ми е по-интересен. Това не го правя по план, ако се появи нещо интересно като музика, ако ме грабне, хвърлям се и го правя.

 

Други от Интервюта

Димитър Радев, управител на БНБ: Еврото е инструмент, не автоматичен успех, националните политики са ключови

Доходи не се увеличават с политически решения. Политиката създава рамката, но реалният напредък идва от икономическата активност Бюджетът не е просто плансметка, а баланс на интереси и отговорности

Деси Добрева: Докато бях в “Шоуто на Слави”, учех и 2 специалности, живеех насън

- На 7 декември в зала 1 на НДК ще се съберете отново с Алекс Раева за първи път след 21 години, били сте заедно за последно в "Шоуто на Слави", какъв е спектакълът, в който ще участвате

Димитър Ганев: Румен Радев загрява на тъчлинията за избори - всички партии трябва да са притеснени

ПП-ДБ разбират, че такъв нов играч при предсрочен вот ще е техен естествен конкурент. Ще навлезе и в поле, където “Възраждане” са монополист Влизането ни в еврозоната от 1 януари не може да бъде

Доц. Владислав Миланов: Толкова тъжни статистики бележи езикът на политиците, че се отказахме да го анализираме

Отклонения в човешкото поведение стават думи на годината - не те са страшни, а явленията, които описват, казва езиковедът Още акценти от интервюто с езиковеда и преподавател в СУ: "6 - 7"

Бойко Василев: Вучич опитва да язди много коне – да е добре със САЩ, Русия, Китай, и рискува всички да го ритнат

На протестите на сръбските студенти няма друго знаме освен сръбското Студентите пишат листите, без да слагат нито един от водачите на опозицията Защо Западът подкрепяше Вучич

>