Всички съгласни: средно образование 4+4+4, основно - след 8-и клас (Обзор)

27.11.2025 21:30 Ярослава Прохазкова
Министър Красимир Вълчев, заместничките му Емилия Лазарова и Наталия Михалевска, директорът на Института по образование проф. Галин Цоков и Георги Стайков на дискусията, чийто домакин беше Националната спортна академия. СНИМКА: ЙОРДАН СИМЕОНОВ

Средното образование да е по модела 4+4+4. Това означава основното да се получава след завършен 8-и, а не както сега след 7-и клас.

Основният профилиращ предмет на учениците пък трябва да бъде задължително и една от матурите.

Силно да се облекчат и учебните програми за профилираната подготовка.

По тези теми има консенсус в просветните среди. Това стана ясно на дискусия, организирана от Министерството на образованието и науката с учители, директори, родители, представители на синдикатите, академичните среди и неправителствения сектор.

В момента България е единствената страна в ЕС, в която основното се получава толкова рано. “Грешка е, че свалихме основното образование в седми клас. Има предимно негативни ефекти. Много малко са положителните”, обясни министър Красимир Вълчев. Според него е логично основният профилиращ предмет да е и задължителна матура. Сега ако си с профил английски, не е задължително да се явиш на такава матура.

В STEM профили, свързани с математика, природни науки и техника, пък ще има разширена подготовка по по тези предмети.

Към днешна дата няма конкретно решение. “Искаме да изготвим концепция, която ще залегне в

бъдещи промени в Закона

за предучилищното и училищното образование. Работим паралелно по промяната в учебните програми. Започнахме да публикуваме концепциите”, уточни министърът.

В момента има и дискусия дали да е задължително националното външно оценяване. То има две цели - за диагностика на системата и за класиране в училище, в което има повече кандидати.

“Голяма част от учениците могат да влязат в училище, където няма толкова голяма конкуренция, без такъв изпит. Не е за задължително и всичките външни оценявания да се правят във всички училища, когато говорим пък за диагностика”, каза още министърът. Той обясни, че не бърза с решенията, защото въпросите са важни, а образователната системата е огромна с над 90 000 педагози.

Няма решение и дали да отпаднат изпитите след 4-и и 10-и клас

“Осемте държави, които са на първо място в изследването PISA, имат задължителни матури по математика. Математиката развива едни от най-ценните умения, които са необходими за всички деца в XXI век. Разбира се, винаги ще съществува въпросът трябва ли едно дете, което е музикант и е учило в музикално училище, да има задължителна матура по математика. На мен не се иска да насърчим ученето на математика. Това става и чрез матура, но разговорът за математиката не започва с разговора за матурата, той приключва с него”, каза министър Красимир Вълчев.

Д-р Георги Стайков от Института по образование уточни, че от първите 8 държави по PISA след азиатските се нарежда

Естония, където още от 1996 г. всички ученици имат компютър и интернет, а от септември т.г. 20 000 ученици се учат да използват изкуствен интелект в обучението си. Матурите там са електронни.

България има по-малко часове по математика в сравнение с другите държави, най-малко по природни науки. Добрата новина обаче била, че STEM профилите са увеличени до 60%.

Обмисля се също училищата, които са доказали, че иновациите им работят, да бъдат акредитирани. Така те ще получат доверие и ще могат по-смело да внедряват иновации, а не да чакат одобрение. Училища с по-високи резултати ще имат по-голяма свобода, за да имат гъвкавост в учебните програми.

Други от Просветни

БАН със специална декларация за адекватно финансиране през 2026 г.

Липсата на средства демотивира,  не може да привличаме млади кадри, категорични са учените  "Трайното недофинансиране на БАН обаче води до неконкурентни възнаграждения

Красимир Вълчев: Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение

Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение, за да привличаме повече ученици в професионалното образование. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на

Красимир Вълчев за студентските такси: Работим по промени в Закона за висшето образование

Работим по промени в Закона за висшето образование (ЗВО), но те не са готови. Държавните висши училища сами определят таксите за студентите в платено обучение в съответствие с регулацията на ЗВО

С нови над 1 млн. лв. дарения от бизнеса INSAIT започва прием за EXPLORER

Наред с компании като Amazon, SiteGround и ManGroup за първа година с финансиране за програмата се включва и Google Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към

Красимир Вълчев: Учебните програми са прекалено амбициозни

Факт е, че учебните програми са прекалено амбициозни, трябва да направим така, че учениците да учат с разбиране, каза в Якоруда министърът на образованието и науката Красимир Вълчев

>