Красимир Вълчев за изпитите след 7 клас: Нито едно понятие няма да се изисква. Ще има допълнителни 15 мин.

19.09.2025 15:00 Павлета Давидова
КРАСИМИР ВЪЛЧЕВ

Това ще си остане изпит по математика, няма да е изпит по математика и изпит по химия, физика и биоогия. Ще е само по математика.

Така образователният министър Красимир Вълчев отговори на притесненията на депутатката от ДБ Елисавета Белобрадова, предизвикани от промените в интегралния изпит след седми клас. Той посочи, че през последните седмици е говорил много за изпита, но явно все още има нужда от това.

"6 от 24 задачи ще са с елементарни задачи от природните науки. За да се види дали разбират основни понятия като смес, киселинност, отражение на светлината... Неща които трябва, ако учат с разбиране, без частни уроци, основно в 7 клас, да са го усвоили. Много по-малко знания ще се изискват от тези в учебните програми. няма да се изисква физичен закон или уравнение наизуст. Няма да се изисква да знаят закона на Даул-Ленц. Нито едно понятие няма да е изисква", категоричен бе Вълчев. 6 от 24 задачи, ще са по-практични, допълни той.

В новия изпит може да има задачи с волт, киловат час и др - "неща, които всеки човек трябва да знае".

"Целта не е да направим изпита по-труден, напротив, изпитът ще е по-лесен. Ако погледнете публикуваните модели, те са относително по-лесни", каза министърът. А в специална директория на сайта на министерството скоро ще бъдат публикувани още примерни задачи. 

Освен това продължителността на изпита ще бъде удължена с 15 минути.

Целта на измененията е да се даде сигнал към учениците, че трябва да учат с разбиране и да решават практически задачи. Министърът посочи, че затрудненията с практическите задачи са една от причините за резултатите по Пиза - децата решават сложни задачи в час, а не могат да трансформират практически задачи.

Няма нужда от частни уроци по математика, химия или биология, увери министърът.

Той отбеляза, че е трудно като се работи с 25 деца. "Имаме проблем с амбициозните учебни програми, това е факт, но не бива да обвиняваме системата, има и поколенчески дефицити", отбеляза министърът.

Той бе категоричен, че промяната не е изненада и напомни, че измененията са анонсирани отдавна. Много от знанията в него пък се усвоявали с натрупване още в началните класове. Според него измененията са една от крачките в минаването към по-практични избори.

Колкото по-висок е процентът време за разсейване пред екрани, толкова по-ниски са резултатите по математика, подчерта образователният министър.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

Други от Просветни

БАН със специална декларация за адекватно финансиране през 2026 г.

Липсата на средства демотивира,  не може да привличаме млади кадри, категорични са учените  "Трайното недофинансиране на БАН обаче води до неконкурентни възнаграждения

Красимир Вълчев: Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение

Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение, за да привличаме повече ученици в професионалното образование. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на

Красимир Вълчев за студентските такси: Работим по промени в Закона за висшето образование

Работим по промени в Закона за висшето образование (ЗВО), но те не са готови. Държавните висши училища сами определят таксите за студентите в платено обучение в съответствие с регулацията на ЗВО

С нови над 1 млн. лв. дарения от бизнеса INSAIT започва прием за EXPLORER

Наред с компании като Amazon, SiteGround и ManGroup за първа година с финансиране за програмата се включва и Google Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към

Красимир Вълчев: Учебните програми са прекалено амбициозни

Факт е, че учебните програми са прекалено амбициозни, трябва да направим така, че учениците да учат с разбиране, каза в Якоруда министърът на образованието и науката Красимир Вълчев

>