Лятното четене вече “без насилие” за цяла книга, но така учениците трудно вникват в смисъла

16.08.2025 07:00 Ярослава Прохазкова

“Сватби на животни и неща” от Георги и Рая Господинови предлагат на третокласниците в литературата за лятната ваканция учителите в столичното 30-о училище “Братя Миладинови”. Това е новото заглавие, добавено в списъка.

“Включихме произведение на носителя на “Букър”, за да може малките ученици да имат поглед и върху съвременна литература. Падат се и на матурите в 7-и клас,

добре е децата да имат по-широка представа отрано”,

обяснява учителката Райна Пиндева.

Иначе традиционно в списъка на по-малките, които обаче вече могат да прочетат сами няколко цели книги през лятото, са “Пипи Дългото чорапче”, “Мечо Пух”, “Карлсон, който живее на покрива”, “Приключенията на Лукчо” и още любими творби на поколения по целия свят. По-големите трябва да четат Вазов, Христо Ботев, Вапцаров, Димитър Димов, Хайтов и Радичков.

Наред с българските автори 9-класниците пък трябва да прегледат задължително “Дядо Горио” на Балзак, “Сплин” на Бодлер и “Есенна песен” на Пол Верлен. (Виж в графиката списъците с литература за ваканцията).

Трябва, но далеч не всички го правят. Не само защото през лятото и за малки, и за големи ученици “задължителното” не е желано. За съжаление все повече днешни тийнейджъри трудно прочитат цяла книга. Отегчават се, защото

са свикнали да скролват по екрани, да получават информация фрагментирано,

забързано, на малки “порции”, коментират педагози и психолози.

Според дългогодишния преподавател Цеца Петрова от 119-о СУ “Акад. Михаил Арнаудов” вече така се и учи - фрагментарно. И в списъка за лятото ги няма целите произведения “Дон Кихот”, “Хамлет” и пр. “Как си представяте да не сте прочели цялата книга и да сте наясно с посланията. Трябва опосредствано да стигаш до тях с литературна критика - по най-мързеливия начин, с преразкази с учебниците и прочее”, коментира тя. Прави се, за да се олекоти учебният материал, да им е лесно на децата. И вече никой никого не кара да чете нищо. Ситуацията е всеки сам да избере по лични предпочитания и желание, да няма насилие в четенето. Но така

се разглобява целият процес на културно общуване

Децата се отчуждават от основополагащи нравствени ценности, убедена е Петрова. Защото до ценностите и нормите те не стигат чрез произведения, които интерпретират, а чрез литературните анализи в учебниците, сведени до една страница. Няма го познанието за литературната история, за контекстите. Не се знае кое кога, къде и защо се появява. Литературното съприкосновение с текстовете е мимолетно.

Тук е и вечният спор кои автори на коя възраст да се изучават.

Нели Рашева от 51-о училище “Елисавета Багряна” казва, че

14-годишните нямат житейския опит и зрелостта да осмислят “Декамерон”

в пълната му светлина като книга, утвърждаваща жизнелюбието. Същото се отнася и за “Хамлет” и “Дон Кихот”, с които се борят 8-окласниците. “Преди тези творби се учеха в 10-и клас, тогава децата разбираха повече. В края на 8-и клас е малко прибързано, а и едва стига времето. Дете на тази възраст не може детайлно да разбере “Хамлет” с въпросите за обществените недъзи и смисъла на живота. Така че учат история на литературата като факти, като поредица от културно-исторически епохи, но самите произведения остават неразбрани в същината си”, обяснява Рашева.

Всъщност промяната стана, когато се реши първият гимназиален етап да приключва с 10-и клас. Тогава експертите от МОН са взели решението, че ако някой реши да не продължи, трябва да приключи училище с цялостна представа за хода на литературните процеси. А в 10-и клас се учи само българска литература - от “Под игото” до “Дърво без корени” на Хайтов и “Нежната спирала” на Радичков.

“При нас нещата се получават, защото и ученици, и учители се стараем. Представете си обаче едно средностатистическо средищно училище дълбоко в провинцията - децата

не са ходили на театър, за да гледат “Хамлет”

и да се подпомогне колегата. Знаят за какво става въпрос, но нито са го разбрали, нито са го осмислили”, категорична е Нели Рашева.

Иначе учителите са доволни, че от МОН дават допълнително 1-2 часа по български, досега се получавало в 9-и и 10-и клас има само по три часа литература и български език седмично. За целта чуждият език пада от 18-19 на 16 часа, така се освобождава и допълнителен час за математика. Как може да учиш чужд език, като за родния не ти остава време, промяната е смислена, категорична е преподавателката. Като се почне от това какъв език чуваме в градския транспорт и стигнем до този в парламента - ясно е, че езиковата норма трябва да се учи и спазва, добавя Рашева. И с уважение към всички останали предмети напомня, че математиката и българският са основни и че няма как без положена добра основа да чакаме резултати от PISA.

И въпреки че днешното поколение е различно, включително по отношение на четенето, учителите отчитат и друг тренд - децата вече имат желание да постигат успехи. На високия резултат се гледа не като на самоцел, а на необходимо стъпало за бъдеща реализация. Нещата се обърнаха, имаше и други времена, напомнят те.

Други от Просветни

БАН със специална декларация за адекватно финансиране през 2026 г.

Липсата на средства демотивира,  не може да привличаме млади кадри, категорични са учените  "Трайното недофинансиране на БАН обаче води до неконкурентни възнаграждения

Красимир Вълчев: Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение

Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение, за да привличаме повече ученици в професионалното образование. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на

Красимир Вълчев за студентските такси: Работим по промени в Закона за висшето образование

Работим по промени в Закона за висшето образование (ЗВО), но те не са готови. Държавните висши училища сами определят таксите за студентите в платено обучение в съответствие с регулацията на ЗВО

С нови над 1 млн. лв. дарения от бизнеса INSAIT започва прием за EXPLORER

Наред с компании като Amazon, SiteGround и ManGroup за първа година с финансиране за програмата се включва и Google Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към

Красимир Вълчев: Учебните програми са прекалено амбициозни

Факт е, че учебните програми са прекалено амбициозни, трябва да направим така, че учениците да учат с разбиране, каза в Якоруда министърът на образованието и науката Красимир Вълчев

>