Завръща ли се руският език в пловдивски училища?

06.03.2025 17:00 Мая Вакрилова
Ученичките от Хуманитарната гимназия Анна Писарева, Иванина Папазикова, Йоанна Чавдарова, Катрин Ганева и Радина Иванова се готвят за националната олимпиада по руски език, която ще се проведе на 15 март в Несебър. Снимка: Авторът

Има ли интерес към изучаването на руски език в училище? Определено да, показва репортерско проучване в Хуманитарната гимназия "Св. св. Кирил и Методий" в Пловдив.

В най-старото училище у нас в последните години той се преподава като първи чужд език. Докато в ЕГ "Иван Вазов", популярна като Руската гимназия, този език е втори. Затова и не е учудващ фактът, че Хуманитарната гимназия изпрати 7 свои възпитаници на националната олимпиада по руски език, а ЕГ "Иван Вазов" - само трима.
В надпреварата от първото училище са участвали общо 30 гимназисти, което показва, че всеки четвърти е стигнал до следващия етап.

"Предпочетох го пред немския, защото е по-красив. Харесвам руската класическа литература, която е ненадмината, имат велики автори. Това е най-голямата държава в света. Бях сигурна, че това е моят език", казва 10-класничката Радина Иванова. Занапред смята да се занимава и с други езици, но на този етап иска да усвои най-добре руския.
Колкото и парадоксално да звучи, има и такива, които ходят на уроци по руски. Една от тях е 9-класничката Йоанна Чавдарова. Признава, че езикът на Пушкин й допада. И резултатът не е закъснял - м.г. е спечелила трето място в националната олимпиада.
"Няма натиск от родители и учители. Просто децата полагат усилия и това показва за интереса им към руския. Мотивирани са да го изучават", обяснява преподавателката Невена Табакова.

По думите й, когато са в 8-и клас, имат по 20 часа седмично руски. Тогава усвояват лексиката и граматиката, а както е известно, тя е доста трудна заради сложните падежи.

Идвайки в 9-и клас, те се сблъскват с още 15 общообразователни предмета и натоварването им става значително. Но не се отказват и продължават да изучават езика дори и в извънкласни форми.

"Руската култура е близка до българската и това прави занятията още по-интересни за учениците", допълва преподавателката Любка Марчева. Според нея руският език давал възможност за кандидатстване в повече специалности в университетите. В ПУ "Паисий Хилендарски" могат да се спрат на лингвистика и филология, а в СУ има специалност туризъм с руски език.
Олимпиадата по руски се провежда на три етапа, като първият кръг е в училището. Той включва слушане и четене с разбиране, както и създаване на текст по дадена тема. "Вторият кръг е значително по-труден, текстовете стават по-сложни и има много уловки", казва 10-класничката Радина Иванова.

Самите преподаватели казват, че да знаеш руски е богатство. "Няма нещо, което да не е преведено на този език", допълват те.

"Нашите ученици са на най-добро ниво по руски в Пловдивска област. Показват го тазгодишните резултати, които ни отредиха трето място в страната", изтъква преподавателят от Хуманитарната гимназия Ииля Солтиров. Първо и второ място делят столичните гимназии "Александър С. Пушкин" и "Акад. Михаил Арнаудов".
Според Солтиров тези постижения не са случайни. Те били в резултат от целенасоченото обучение, което съчетава теоретични знания с практическо приложение, културни инициативи и взаимодействие с университетите.
В момента учениците от "Св. св. Кирил и Методий" се подготвят за националния кръг на олимпиадата по руски език, която ще се проведе на 15 март в Несебър.

"Не бих казала, че има чак такова голямо завръщане към изучаването на руския език. В нашата гимназия се учи, както преди. Има деца с интерес към този език, а други го учат, защото е заложен в учебния план", обясни директорката на ЕГ "Иван Вазов" Вихра Ерамян.

Други от Просветни

БАН със специална декларация за адекватно финансиране през 2026 г.

Липсата на средства демотивира,  не може да привличаме млади кадри, категорични са учените  "Трайното недофинансиране на БАН обаче води до неконкурентни възнаграждения

Красимир Вълчев: Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение

Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение, за да привличаме повече ученици в професионалното образование. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на

Красимир Вълчев за студентските такси: Работим по промени в Закона за висшето образование

Работим по промени в Закона за висшето образование (ЗВО), но те не са готови. Държавните висши училища сами определят таксите за студентите в платено обучение в съответствие с регулацията на ЗВО

С нови над 1 млн. лв. дарения от бизнеса INSAIT започва прием за EXPLORER

Наред с компании като Amazon, SiteGround и ManGroup за първа година с финансиране за програмата се включва и Google Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към

Красимир Вълчев: Учебните програми са прекалено амбициозни

Факт е, че учебните програми са прекалено амбициозни, трябва да направим така, че учениците да учат с разбиране, каза в Якоруда министърът на образованието и науката Красимир Вълчев

>