Общо 2240 професионални и профилирани паралелки в гимназиите предлага МОН

20.12.2024 18:49
Министърът на образованието Галин Цоков СНИМКА: 24 часа

За първи път Министерството на образованието и науката (МОН) предлага толкова висок процент от 61,32% професионални паралелки в план-приема за гимназии за следващата учебна година. Това стана известно на Отрасловия съвет по образование, на който бяха представени прогнозните стойности на местата за кандидатстване след седми клас. Заседанието бе открито от служебния министър на образованието и науката проф. Галин Цоков, съобщават от МОН в сайта си.

За учебната 2020/2021 година предложените професионални паралелки са били 58,50 процента, а през следващите процентът варира от 59,3 до 60,5. Общо 2240 професионални и профилирани паралелки в гимназиите предлага Министерството на образованието и науката в държавния-план прием за 2025/2026 учебна година, като целта е да се отговори на нуждите на пазара на труда. Предстои предложенията да се обсъждат и по региони.

Училищни екипи в общо 103 образователни институции в страната имаха възможност да създадат собствени системи за управление на качеството на базата на предоставени им различни критерии, индикатори и начини на измерване, каза министър Цоков на последното за тази година заседание на Отрасловия съвет по образование. Училищата, които участват в апробирането на рамката за качество в образованието по Националната програма за квалификация на педагогическите специалисти, са различни по големина и вид - начални, основни, средни, обединени, профилирани и професионални, а това е част от стъпките за изработване на стандарт за качество в системата.

Пред социалните партньори министърът припомни, че МОН стартира и международен проект съвместно с Португалия, който ще подобри обучението на най-малките и ще надгради съществуващата Национална рамка за образованието и грижите в ранна детска възраст.

Отрасловият съвет обсъди и проекта на бюджет за образование за 2025 г. В края на заседанието министър Цоков благодари на социалните партньори за добрата съвместна работа. "Отрасловият съвет е пример за добър социален диалог и когато всички работим в една посока за развитие на българското образование, виждаме положителните резултати", каза министърът. Той посочи като пример добрите постижения на българските ученици в международното изследване TIMS, националните външни оценявания и държавните зрелостни изпити. "Имаме ресурс и качество да бъдем още по-добри следващата година", каза в заключение министър Галин Цоков.

В заседанието участваха д-р Янка Такева, председател на Синдиката на българските учители, д-р Юлиян Петров, председател на Синдиката "Образование", Аспарух Томов, председател на Независимия учителски синдикат и Людмила Атанасова - заместник-председател, Асен Александров и Иванка Харбалиева, съпредседатели на Сдружението на директорите в средното образование, Петя Йосифова от Съюза на ръководителите в системата на народната просвета, Мария Каменова, председател на Българска асоциация на частните училища, заместник-министрите на образованието и науката - д-р Емилия Лазарова, Таня Михайлова и Наталия Митева, Любомир Йосифов, главен секретар на МОН, Наталия Михалевска, началник на кабинета на министъра, директори на дирекции в МОН.

Както писа БТА, около 61 процента и половина е план-приемът за професионални паралелки, такъв ще бъде процентът, който ще се търси в план-приема в цялата страна. Това показва приоритизирането на професионалното образование и подготовката за българските ученици, и се надяваме, че все повече млади хора с удоволствие и с мотивираност ще се включат в такъв тип образование, каза пред журналисти служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков, след като откри на 13 декември Коледния базар на уменията в Министерството на образованието. 

Други от Просветни

БАН със специална декларация за адекватно финансиране през 2026 г.

Липсата на средства демотивира,  не може да привличаме млади кадри, категорични са учените  "Трайното недофинансиране на БАН обаче води до неконкурентни възнаграждения

Красимир Вълчев: Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение

Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение, за да привличаме повече ученици в професионалното образование. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на

Красимир Вълчев за студентските такси: Работим по промени в Закона за висшето образование

Работим по промени в Закона за висшето образование (ЗВО), но те не са готови. Държавните висши училища сами определят таксите за студентите в платено обучение в съответствие с регулацията на ЗВО

С нови над 1 млн. лв. дарения от бизнеса INSAIT започва прием за EXPLORER

Наред с компании като Amazon, SiteGround и ManGroup за първа година с финансиране за програмата се включва и Google Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към

Красимир Вълчев: Учебните програми са прекалено амбициозни

Факт е, че учебните програми са прекалено амбициозни, трябва да направим така, че учениците да учат с разбиране, каза в Якоруда министърът на образованието и науката Красимир Вълчев

>