Галин Цоков: Започнахме проект за модернизация на учебните ни програми

14.11.2024 16:27
Министърът на образованието и науката Галин Цоков Снимка: МОН

Министерството на образованието и науката (МОН), заедно с нашите румънски колеги, започва един много важен, концептуален проект за евентуално трансформиране на нашата образователна система. Проектът е свързан с модернизация на учебните програми и с търсене на възможност те да бъдат по-адаптирани към съвременните условия и към развиващото се вече "Образование 5.0", каза служебният министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков на форум, на който беше представен съвместен проект между България и Румъния за напредък в реформите на учебните програми в двете страни.

Проектът се изпълнява от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) чрез инструмента за техническа подкрепа на Европейския съюз и в партньорство с Главната дирекция "Реформа" на Европейската комисия. В неговите рамки ще се предостави целенасочена подкрепа на двете страни за разработване на ресурси за подобряване на резултатите на учениците и за качеството на образованието.

В рамките на развиващото се информационно общество след пандемията от КОВИД-19 единственият начин образователните системи да бъдат ефективни и да бъдат добри в следващите десет години е образованието, учебното съдържание да се ориентира към изграждане на компетентности и на уменията за живота. Те ще позволят на младите хора да са адаптират, да бъдат устойчиви на всякакви влияния и кризи, отбеляза министърът. 

Крачката, която правим в момента, е насочена изцяло към бъдещето на българското и на румънското образование, и да се постигнат целите на проекта трябва да стъпим на нашите традиции и на постигнатото досега. Една от най-важните цели на проекта е да структурират по нов начин учебните програми на базата на анализа на съответната образователна система, като ще има доклади, които ще бъдат обобщени след първата година на проекта, каза министър Галин Цоков.

"В рамките на проекта, на тази техническа помощ, ние ще имаме един модел на апробиране на учебни програми в един от най-възловите етапи на обучение в нашата образователна система - прогимназиалния етап, пети-седми клас", обясни министърът.

По думите му на базата на този проект могат да се надградят няколко неща, ориентиране към компетентностни програми, които да дадат рамките на уменията, които трябва да овладеят учениците по съответния учебен предмет. Втората много важна цел е за по-голяма интеграция на знанията, за да се освободи учебно време на учителите за повече практическа работа, за прилагане на усвоените знания, пише БТА.

Друга важна цел по проекта е за изграждането на мрежи от учители, които използват нови методи, подходи и ресурси, свързани с по нов начин структурираните учебни програми, каза министър Цоков. Той добави, че "може би най-важният етап от проекта е този, при който ще се апробират определените промени и ще бъдат апробирани конкретни учебни програми по определени предмети в етапа от пети до седми клас".

Много важно предимство на проекта е, че той ще обедини усилията на две съседни държави - на България и на Румъния, които имат сходни проблеми, включително и на резултатите на учениците в PISA през последните години, заяви образователният министър.

Той каза, че през последните години имаме сериозни постижения в опитите за изграждане на нов тип учебни програми, на нови учебни предмети и над 30 са учебните предмети, които са създадени от иновативни училища. По-голяма част от тези предмети са интегрални и включват знания от различни области на учебното съдържание и на науката. Това показва креативността на нашите учители.

Учебните програми не може да се разглеждат изолирано от останалите важни елементи, свързани с образователния процес. В момента апробираме една рамка за качество на обучение, която изработихме в продължение на няколко месеца с над 100 директори на различен тип училища от цяла България, съобщи министър Галин Цоков.  

 

 

Други от Просветни

БАН със специална декларация за адекватно финансиране през 2026 г.

Липсата на средства демотивира,  не може да привличаме млади кадри, категорични са учените  "Трайното недофинансиране на БАН обаче води до неконкурентни възнаграждения

Красимир Вълчев: Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение

Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение, за да привличаме повече ученици в професионалното образование. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на

Красимир Вълчев за студентските такси: Работим по промени в Закона за висшето образование

Работим по промени в Закона за висшето образование (ЗВО), но те не са готови. Държавните висши училища сами определят таксите за студентите в платено обучение в съответствие с регулацията на ЗВО

С нови над 1 млн. лв. дарения от бизнеса INSAIT започва прием за EXPLORER

Наред с компании като Amazon, SiteGround и ManGroup за първа година с финансиране за програмата се включва и Google Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към

Красимир Вълчев: Учебните програми са прекалено амбициозни

Факт е, че учебните програми са прекалено амбициозни, трябва да направим така, че учениците да учат с разбиране, каза в Якоруда министърът на образованието и науката Красимир Вълчев

>