Над 28 000 деветокласници решаваха онлайн тест по природни науки

14.10.2024 15:01
Галин Цоков провери готовността за предстоящата проверка във великотърновската Професионална гимназия по строителство, архитектура и геодезия „Ангел Попов" Снимка: МОН

28 110 деветокласници решаваха изцяло онлайн тест по природни науки в първия ден от изследването на уменията на учениците в тази област.

Проверката започна в 8.00 часа и протече безпроблемно в близо 800 държавни, общински и частни общообразователни училища, като до момента в Министерството на образованието и науката не са постъпвали сигнали за технически проблеми, посочват от министерството.

Утре (15 октомври) ще се състои втората част от измерването, в която се очаква да се включат останалата част от деветокласниците.

За първи път цял випуск се явява на тест, който се провежда изцяло на електронни устройства. За тази цел МОН създаде необходимата организация за безпрепятствено протичане на изследването. На първо място бяха определени две дати за провеждане на теста, като училищата имаха възможност да разпределят учениците на две групи. Освен това още миналата седмица платформите за работа бяха отворени и достъпни, за да могат деветокласниците да влизат в тях и да се запознаят както с функциите, така и с примерните задачи.

Тестовете за измерването на уменията по природни науки са в два варианта за различните дни. Всеки ученик достъпва чрез edu.mon.bg акаунта си или чрез уникален QR код, генериран за неговото устройство и потвърдено от учителя-наблюдател.

Тестът се състои от три части - по биология и здравно образование, по физика и астрономия и по химия и опазване на околната среда.

Всяка част от теста включва до 10 задачи/казуса с въпроси към тях с избираем отговор и/или с кратък свободен отговор. За работа върху всяка част ученикът разполага с 30 минути, като до приключването ѝ може да се връща и да променя отговорите си. Веднъж потвърдил приключването на работата си по съответната част, той започва с решаване на следващата част и не може да се връща към предишната.

Резултатите от измерването могат да бъдат вписани като текуща оценка и да заместят провеждането на входно равнище по съответния предмет. Това се случва по преценка на преподаващия учител и по желание не ученика.

Сегашното изследване поставя фокус върху важни теми от изследването PISA 2025, като типа задачи и средата се доближават до тези в международното проучване.

Други от Просветни

Физическият факултет на СУ открива учебната сграда на Центъра за квантови технологии

На 19 декември 2025 г. в 14 ч в кампус „Лозенец“ (бул. "Джеймс Баучър" № 5, гр. София) ще бъде открита учебната сграда на Центъра за квантови технологии (ЦКТ) към Физическия факултет на Софийския

Просветният министър Красимир Вълчев откри нов STEM център в гимназия в Монтана

"Министерството на образованието и науката продължава да работи за модернизация на образователната среда, като паралелно с инвестициите в STEM средата провежда и обучения за учителите за по-ефективно

Млади физици от Пловдив изграждат батерия от лимони

В гимназията по битова техника откриват STEM център по природни науки, роботика и киберфизични системи Как се изгражда батерия от лимони или как програмируеми вградени микроконтролери и сензори могат

Департамент със знак за качество на Кеймбридж помага на българчета в чужбина да следват тук

Звеното на Софийския университет работи с чужди студенти у нас и с хиляди учители Издава международно валиден сертификат за владеене на български Отворили сме широко вратите за обучение по български

Доц. д-р Дария Карапеткова е новият директор на Културния център на Софийския университет

Доц. д-р Дария Карапеткова от катедра "Романистика" на Факултета по класически и нови филилогии е новият директор на Културния център на Софийския университет

>