Усложни се в София влизането в желани гимназии – наплив и от страната, а 17 по-малко вече са паралелките

24.05.2024 12:33 Ярослава Прохазкова
След по-малко от месец седмокласниците ще се явят на своите матури. СНИМКА: ГЕОРГИ КЮРПАНОВ

По-голяма конкуренция за място в елитна гимназия в София се очаква тази година заради намаления брой паралелки и наплива на ученици и от страната.

Паралелките за столицата са 423, а миналата година бяха 440

Общо 2374 паралелки в гимназиите са заложени в план-приема за учебната 2024/2025 година. От тях профилирани са 945 (39,80%), а 1429 са професионални (60,19%).

Състезанието между седмокласниците наистина ще е сериозно и няма да е разумно да се чака последното класиране, предупреди шефката на Регионалното управление на образованието в София Ваня Кастрева. Тя припомни, че миналата година кандидатите са били 12 766, тази са 12 410, но това със сигурност не прави надпреварата по-слаба.

Планирани са 130 професионални паралелки в дуална система на обучение, което е с 23 повече от миналата година. В някои области от страната има и изцяло нови специалности. Например за София-град това са “Помощник-възпитател в отглеждането и възпитанието на деца”. В област Пловдив ще учат “Програмиране на изкуствен интелект”, “Театрален грим и перуки”,

“Ветеринарен лаборант”, “Цветарство”, “Фотография”,

“Продавач-консултант” и “Художествена тъкан”. За Варна пък за първи път осмокласниците ще се обучават по специалностите “Сценичен костюм” и “Асистент на лекар по дентална медицина”, а за Бургас - “Електрообзавеждане на кораби” и “Осигуряване на продуктова информация”.

“Социална работа с деца и семейства в риск” е новата специалност в област Враца, “Подпомагане на възрастни” в Благоевград, “Социална работа с деца и възрастни с увреждания и хронични заболявания” във Видин и др.

Изпитът по български език и литература е на 19 юни. Външното оценяване по математика е на 21 юни. Минималният и максималният бал на всяка паралелка не са постоянна величина. Тези показатели се формират от бала на учениците, класирани в нея на даден етап в минала кампания. Така че баловете от минали години може да са ориентир, но няма гаранция, че ще бъдат същите, предупреждават експертите.

В топ 10 на училищата в столицата обаче рядко настъпват генерални промени (Виж таблицата).

При класиране винаги се започва от желание №1,

затова е важно при попълване на документите детето и родителите му да посочат на първите места наистина тези паралелки, които най-много искат. Ученикът се класира на най-предната позиция, за която му стига бал. Т.е. той участва в класирането според бала (сбор от оценката на изпитите и тези от дипломата) и желанията, посочени в заявлението за кандидатстване, по низходящ ред.

Няма ограничение в броя на желанията. Важно е обаче да се впишат и такива, които са съизмерими с оценките на ученика, за да има шанс да бъде класиран. Ако бъдат вписани само паралелки, които традиционно са с много висок бал, има голям риск седмокласникът да не бъде класиран, защото не му стигат точките.

Най-голямата грешка е да не се подаде заявление за участие в първи етап

на класирането. Това означава, че ученикът пропуска и втория - той се прави автоматично измежду вече подалите заявления, след като се заемат местата с най-високия бал. В такъв случай заявление с подредба на желанията може да се подаде чак за трети етап, на който се разпределят останалите места.

Да не се спазват сроковете за записване също е фатална грешка, защото спечеленото място автоматично се обявява за свободно и няма гаранция, че на следващо класиране за него няма да има кандидати дори с по-висок бал. Така ако още на първо класиране детето е влязло в едно от желаните места, но не се запише с идеята да подобри класирането си, на втория етап може да е изпуснало паралелката.

Най-ниският възможен бал е 30 точки, който се формира при две тройки в дипломата и 0 на изпита.

Най-високият възможен пък е 500 точки. Миналия юни в София имаше двама пълни отличници с бал от 500 точки. Единият седмокласник продължи образованието си в Софийската математическа гимназия, а другият избра Технологичното училище “Електронни системи” към ТУ - София, специалност “Системно програмиране”.

“Трябва да уточним, че

има разлика между училищата, в които приемът е с най-висок бал, и тези, за които има най-много посочени желания”,

обясни Ваня Кастрева.

Миналата кампания на първо класиране най-много ученици бяха посочили като първо желание 164-а ГПИЕ “Мигел де Сервантес” с профил испански и английски - 525 пъти, 91-а НЕГ с немски и английски - 517 пъти, и ТУЕ със специалност “Системно програмиране”.

Най-често заявявани сред желанията паралелки от профилираните бяха в 22-о средно езиково училище “Г. С. Раковски”, профил “Чужди езици” - английски, испански – 2421 ученици; отново в 22-о профил “Чужди езици” – испански, английски – 2247 ученици; в 32-о средно училище с изучаване на чужди езици “Св. Климент Охридски” - профил “Чужди езици” – английски, испански - 2189 ученици; в Първа английска езикова гимназия – профил “Чужди езици” – английски; испански – 2168 ученици, и др.

От професионалните най-често заявявани паралелки бяха в Националната финансово-стопанска гимназия - специалност “Икономика и мениджмънт” - английски език - 1456 ученици; в Националната търговско-банкова гимназия – специалност “Електронна търговия” - английски - 1349 ученици; в Националната търговско-банкова гимназия - специалност “Бизнес администрация” – испански език - 1319 ученици; вПрофесионалната гимназия по дизайн “Елисавета Вазова” - специалност “Графичен дизайн” - английски - 1314 ученици; в51-о средно училище “Елисавета Багряна” – специалност “Компютърна анимация”- английски език - 1239 ученици.

“През идващия юли съм убедена, че ще има размествания. Все пак говорим за различни ученици, с различни интереси и постижения. Има и нови специалности, променен формат на училищни предложения”, обясни още Ваня Кастрева.

Според нея е важно учениците и родителите внимателно да се запознаят с предложенията, да отчетат най-важния фактор - формирания за съответната паралелка бал, интересите и възможностите на бъдещите гимназисти. Да се запознаят какво предлага училището и да направят своя разумен, информиран и перспективен избор.

“Важно е

как стои имиджово училището,

какви чужди езици за интензивно изучаване представя, логистично удобно ли е за достъп и още куп други фактори като училищен живот, преподавателски състав, традиции”, обобщава шефката на регионалното управление.

Други от Просветни

Физическият факултет на СУ открива учебната сграда на Центъра за квантови технологии

На 19 декември 2025 г. в 14 ч в кампус „Лозенец“ (бул. "Джеймс Баучър" № 5, гр. София) ще бъде открита учебната сграда на Центъра за квантови технологии (ЦКТ) към Физическия факултет на Софийския

Просветният министър Красимир Вълчев откри нов STEM център в гимназия в Монтана

"Министерството на образованието и науката продължава да работи за модернизация на образователната среда, като паралелно с инвестициите в STEM средата провежда и обучения за учителите за по-ефективно

Млади физици от Пловдив изграждат батерия от лимони

В гимназията по битова техника откриват STEM център по природни науки, роботика и киберфизични системи Как се изгражда батерия от лимони или как програмируеми вградени микроконтролери и сензори могат

Департамент със знак за качество на Кеймбридж помага на българчета в чужбина да следват тук

Звеното на Софийския университет работи с чужди студенти у нас и с хиляди учители Издава международно валиден сертификат за владеене на български Отворили сме широко вратите за обучение по български

Доц. д-р Дария Карапеткова е новият директор на Културния център на Софийския университет

Доц. д-р Дария Карапеткова от катедра "Романистика" на Факултета по класически и нови филилогии е новият директор на Културния център на Софийския университет

>