Изпитите след 7-и клас може да включват и природни науки (Обзор)

27.05.2025 20:45 Елица Чупарова
Министър Красимир Вълчев участва в конференция за образованието и изкуствения интелект, организирана от сдружение “Граждани за европейско развитие на България”.

Наесен ще е готова стратегия за изкуствения интелект в училище

Националните външни оценявания след 7-и и 10-и клас да включват не само материала по български език и литература, а и по природни науки. Министерството на образованието и науката обмисля въвеждането на интегрални изпити. Предложението ще се обсъжда следващите месеци. Това съобщи министърът на образованието Красимир Вълчев.

Интегралният изпит е най-дискусионният въпрос. Защото в момента има свръхфиксация в българския език и литература и голям проблем с природните науки. Голяма част от слабите ни резултати от международното изследване PISA се дължат на слабите постижения на децата по математика и природни науки, обясни министърът.

В 7-и клас учениците се фиксират върху уроците по български, а природните науки изостават. След това в 8-и клас повечето, които са избрали интензивно изучаване на чужд език, не учат въобще природни науки и това обяснява ниските резултати от PISA в 9-и клас, каза Вълчев.

През следващите 3 месеца ще продължат дискусиите за образователната структура и дали 7-и клас е подходящ етап учениците да завършат основно образование. МОН ще предложи за обсъждане и отпадане на изпитите за четвъртокласниците и десетокласниците. "Ако нямаме два гимназиални етапа, както в момента, няма да имаме изпит след 10-и клас", каза Вълчев.

Начинът, по който биват изпитвани и оценявани учениците, формира културата им на учене. Основният проблем е да променим доминиращата култура на заучаване в посока по-задълбочено учене и прилагане на знания. Нашите ученици се справят относително добре, когато ги изпитваме за заучени знания, но доста по-зле, когато е с практически задачи, обясни Вълчев.

Според него всички мобилни устройства - телефони, таблети и дори смарт часовници трябва да бъдат ограничени, защото влошават учебната среда и дисциплината. Изключение ще се прави, само когато телефоните се ползват за здравни нужди.

По-честите, но по-леки наказания няма да разрешат проблема с дисциплината в клас, но са задължителна крачка, коментира още министърът. МОН обаче се отказва от идеята да има оценка за поведение.

Повече обучение по изкуствен интелект в учебните програми поиска министърът. Стратегията за изкуствения интелект трябва да е готова през есента. INSAIT ще направят българския вариант и специално приложение за нашето образование, което наесен ще бъде внедрено в определени училища, поясни министър Вълчев, който участва в конференция за образованието и изкуствения интелект, организирана от сдружение "Граждани за европейско развитие на България". В нея участваха и бившите образователни министри Йорданка Фандъкова и Даниел Вълчев.

Други от Просветни

БАН със специална декларация за адекватно финансиране през 2026 г.

Липсата на средства демотивира,  не може да привличаме млади кадри, категорични са учените  "Трайното недофинансиране на БАН обаче води до неконкурентни възнаграждения

Красимир Вълчев: Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение

Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение, за да привличаме повече ученици в професионалното образование. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на

Красимир Вълчев за студентските такси: Работим по промени в Закона за висшето образование

Работим по промени в Закона за висшето образование (ЗВО), но те не са готови. Държавните висши училища сами определят таксите за студентите в платено обучение в съответствие с регулацията на ЗВО

С нови над 1 млн. лв. дарения от бизнеса INSAIT започва прием за EXPLORER

Наред с компании като Amazon, SiteGround и ManGroup за първа година с финансиране за програмата се включва и Google Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към

Красимир Вълчев: Учебните програми са прекалено амбициозни

Факт е, че учебните програми са прекалено амбициозни, трябва да направим така, че учениците да учат с разбиране, каза в Якоруда министърът на образованието и науката Красимир Вълчев

>