Елисавета Белобрадова: България е втора в ЕС по изучаването на руски, тези напъни не отговарят на бъдещото ни развитие

27.05.2025 15:50 Павлета Давидова
Елисавета Белобрадова Снимка: Пресцентър "Да, България"

В техническите гимназии да се въведе китайски - децата да имат достъп до държавата, която ще изпревари и САЩ по технологичен прогрес

- Г-жо Белобрадова, предизвикахте фурор с въпроса си за изучаването на руски език в българските училища. Не е ли прекалено да ограничаваме избора какъв език да учат децата?

- Според статистиката на Евростат сме втората държава в Европейския съюз по процент на учене на руски. В Румъния 0,5% от учениците учат руски, в Гърция - 0%. В Полша, която е много напред - учат 7%. А ние сме на 27%.

При нас това не е въпрос на желание. В ТУЕС например има няколко паралелки. С 5,86 се класираш в английската, с 5,76 - в немската паралелка. Тези с най-ниския резултат влизат в руската паралелка, защото няма какво друго да направят.

- Знаели са условията, преди да кандидатстват, ако не искат руски, има други училища...

- ТУЕС е гимназия, за която децата се готвят 3 г. Това е мечтата им. Писаха ми родители - не искат руски. Там обаче им казват - ако искате детето да учи в нашето училище, трябва да е с руски.

Ако руският е СИП, няма проблем. Но когато условието да учиш в дадена гимназия е руският, това е принуда.

Поискала съм статистика в колко от частните училища се учи руски. Те са еманация на това какво всъщност искат родителите и самите деца. От данните ще видим огромното несъответствие между частното и държавното образование.

- МОН е дал правото на училищата сами да избират какви чужди езици да преподават...

- Опитват се да излязат сухи от водата. Важна е учебната стратегия, която се налага. Ученето на езици трябва да отразява желанието на родителите.

Трябва да знаем какви ползи има от ученето на даден предмет. Затова попитах къде стои Русия в търговско-икономическите ни връзки, търговията, туристическия поток. Да видим колко българи заминават да учат висше образование в Русия за сметка на държави, в които се говори френски, английски, испански.

Искам да направя обективен анализ, който да докаже необходимостта да сме втората в ЕС държава, която изучава руски език, или да се докаже, че тези жестоки напъни с вкарването на руския в тези гимназии не отговарят по никакъв начин на бъдещето на България като икономическо, културно и образователно развитие.

Трябва да видим накъде се насочват потоците от студенти, какви и откъде са инвестициите, които идват. Руската икономика е наполовина от белгийската като БВП.

- Със сигурност има сфери като туризма, в който руският е необходим?

- Руският трябва да се изучава в гимназиите по туризъм. Това е браншът, който има нужда от руски. Дори съм “за” той да остане в определени райони, след като се направи анализ на туристическия поток за последните 7 г. Ако става въпрос за технически, математически или художествени гимназии, има нула основание за руски паралелки.

- Означава ли това, че вместо него в техническите гимназии трябва да се учи китайски например?

- Задължително е да се опитаме да има такава опция. Децата трябва да имат достъп до държавата, която ще изпревари и САЩ по технологичен прогрес. Политически може да не сме съгласни с Китай, но там се случват революционни неща. Идеологически Китай може би е по-опасен от Русия за България. Но практически, и за ниво на полезност, китайският е около 270 хил. пъти по-полезен от руския.

Дъщеря ми е завършила японска паралелка в 18-о училище.Там има корейски и японски. Интересът към тези паралелки надвишава стократно общия национален итерес към руския език.

- Ако все пак се стигне до орязване на часовете по руски, какво ще се случи с учителите?

- Не може ученето на език да се определя от броя на учителите. Ученето на руски рязко се е покачило от 2000 г. насам. Това означава, че системата в момента мултиплицира и произвежда учители по руски. Не може децата да учат предмета само защото е останал от 1998 г. и има учител по него.

- Обвиняват ви, че искате да забраните руския език, а и култура?

- Не става въпрос за забрана на руския език, а как образователната институция да се оптимизира и да дава на децата знания, които са им необходими.

Израснала съм с Чайковски, с руската музика. Любимата ми книга е “Смъртта на Иван Илич”. Но другият ми любим композитор е Верди, обожавам Сикстинската капела. Като католичка, по тази логика, би трябвало да се обърна към нацията и да поискам да се учи италиански език заради Микеланджело.

- Английският е буквално навсякъде, с изключването на възможността за учене на руски не се ли отслабват позиците на кирилицата като цяло?

- Като майка смятам, че вече е излишно да се учи английски в училище, моите деца са го научили от интернет, от международните си запознанства, от игри и четене. На деца, които нямат достъп до английски език, трябва да им се даде такава възможност.

Няма как да загубим връзката си с кирилицата, защото имаме български език, нямаме нужда от втори език с кирилица. Нека първо видим как стоят нещата, след това защо се учи руски. Може да се окаже, че има много деца роми, които избират руски език, когато той е СИП, защото им е по-лесен, защото е на кирилица. И това да са 8 на сто от тези 27%, които учат руски.

Други от Интервюта

Димитър Радев, управител на БНБ: Еврото е инструмент, не автоматичен успех, националните политики са ключови

Доходи не се увеличават с политически решения. Политиката създава рамката, но реалният напредък идва от икономическата активност Бюджетът не е просто плансметка, а баланс на интереси и отговорности

Деси Добрева: Докато бях в “Шоуто на Слави”, учех и 2 специалности, живеех насън

- На 7 декември в зала 1 на НДК ще се съберете отново с Алекс Раева за първи път след 21 години, били сте заедно за последно в "Шоуто на Слави", какъв е спектакълът, в който ще участвате

Димитър Ганев: Румен Радев загрява на тъчлинията за избори - всички партии трябва да са притеснени

ПП-ДБ разбират, че такъв нов играч при предсрочен вот ще е техен естествен конкурент. Ще навлезе и в поле, където “Възраждане” са монополист Влизането ни в еврозоната от 1 януари не може да бъде

Доц. Владислав Миланов: Толкова тъжни статистики бележи езикът на политиците, че се отказахме да го анализираме

Отклонения в човешкото поведение стават думи на годината - не те са страшни, а явленията, които описват, казва езиковедът Още акценти от интервюто с езиковеда и преподавател в СУ: "6 - 7"

Бойко Василев: Вучич опитва да язди много коне – да е добре със САЩ, Русия, Китай, и рискува всички да го ритнат

На протестите на сръбските студенти няма друго знаме освен сръбското Студентите пишат листите, без да слагат нито един от водачите на опозицията Защо Западът подкрепяше Вучич

>