Строителството на магистрала “Хемус”, поне за сключените до момента договори няма да се спира. Това стана ясно от решение, което правителството взе неприсъствено във вторник.
То гласи, че от бюджета за тази година се отпускат 81,157 млн. лв. Те се отпускат директно на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за изпълнение на текущите дейности по изграждането на автомагистрала “Хемус” до края на 2021 г. Средства за следващите години
ще се отпускат
с бъдещи
решения,
като сумите ще бъдат вписани в тригодишната бюджетна прогноза за периода 2022-2024 г., се казва в съобщението на кабинета.
Тригодишната бюджетна прогноза е част от процедурата за съставяне на държавния бюджет и обикновено се публикува заедно с проекта за него. Това става обикновено през октомври на текущата година за бюджета за следващата.
Отпускането на тези пари слага засега точка на спора между МРРБ и ръководството на държавното предприятие “Автомагистрали”, което служебната министърка арх. Виолета Комитова опитва за трети път да смени.
Настоящият изпълнителен директор на дружеството Стоян Беличев се оплака, че
е принуден да
пусне в отпуск
50 служители,
които работят с тежка механизация, тъй като не може да им се осигури работа поради блокиране на средствата на дружеството.
Вчера от “Автомагистрали” съобщиха, че министърката е помолила седемте търговски банки, в които фирмата има разплащателни сметки, да ограничат разплащанията само до 10 хиляди лева на седмица, което било крайно недостатъчно.
“Дружеството е заплашено от принудително спиране на дейността, в това число и временно спиране на изграждането на “Хемус” и разпускане в принудителен отпуск на голям брой служители в разгара на строителния сезон. Съществува сериозна опасност
да бъде
прекъснат
токът в
обекти и бази
за поддръжка, както и прекратяване на доставките на горива. Натрупват се неодобрени заявки за годишни технически прегледи, за планови ремонти на техниката за зимното поддържане и текущи аварии и проблеми. Това може да е причина за неизпълнение на възложените задания относно текущия ремонт и поддръжка, обезпечаване на пътнотранспортни произшествия, въвеждане на временна организация и безопасност на движението при най-натоварените автомагистрали в страната, което от своя страна ще доведе освен до санкции и до финансови загуби на дружеството от нереализирана печалба”, се казва в прессъобщение на фирмата.
Служебната министърка Виолета Комитова обаче представи пред “24 часа” нещата по друг начин. “Не съм слагала лимити на разплащанията. Това, което се споразумяхме с инж. Беличев е да ми изпраща списък с неотложните плащания и
аз да
отбелязвам
в тях кои
допускам да
се извършат
и кои не. Не съм си и помисляла, че може да се спира изграждането на магистрала “Хемус”, защото знам много добре, че най-скъпото строителство е недовършеното. Но държа плащания да се правят само за реално свършена работа, което първо трябва да се провери и тогава да се пускат фактури”, обясни тя.
Арх. Комитова добави още, че предишното ръководство на АПИ е сключило договори за изграждане и ремонт на пътища много над лимита, определен в бюджета за такива дейности, и сега
непрекъснато
изникват
фактури за
плащане
за извършена работа. “Но и за тях първо правим проверки и тогава разплащаме”, обясни тя. Според нея сумите, които са предвидени по тези плащания, са за над 600 млн. лв.
Това е причината и за изискването на кабинета МРРБ сега да възстанови в републиканския бюджет сумата от 490,779 млн. лв., които са раздадени авансово за строителни дейности, които не е възможно да бъдат извършени още тази година.