Запазване на спокойствие беше най-важното в състезанието, разкрива тайната ученикът от СМГ
Органичната химия ме влече най-много. Химията е необятна и много интересна наука. С нея ще се занимавам.
Така зряло отговаря на въпроса какво бъдеще си представя 11-класникът Дамян Иванов от Софийската математическа гимназия, който се върна със златен медал от Международната олимпиада по химия в Дубай в началото на лятото. А за постижението му лично го поздравиха премиерът Росен Желязков и министърът на образованието и науката Красимир Вълчев в Министерския съвет, където се събраха медалистите от българските олимпийски отбори.
В състезанието участваха 354 ученици - представители на 88 страни, и 8 в индивидуални състезания. То се проведе в два кръга - експериментален и теоретичен. В експерименталния кръг състезателите работиха върху 3 експериментални задачи, а в теоретичния решаваха 9 задачи от различни области на химията.
Златен медал спечели тогава десетокласникът Дамян. Сребърния медал завоюва друг ученик от Софийската математическа гимназия Виктор Ангелов от 12-и клас. Представител на СМГ е и единият от бронзовите медалисти - Никола Нинков от 11-и клас. Другото бронзово отличие спечели Теодор Кусев от 11-и клас в Националната природо-математическа гимназия. Ръководители на отбора са доц. д-р Донка Ташева и проф. д-р Пенка Василева от Факултета по химия и фармация на Софийския университет.
Според Дамян с химията може да се допринесе за доброто на човечеството. Вярно, че напоследък са модерни биоинженерството и биотехнологиите. С химията в момента много усилено се
разработват нови методи за синтез на различни лекарства срещу онкологични заболявания,
а и за препарати за опазване на околната среда, аргументира се отличникът.
Според него много важно за успеха му на олимпиадата е било спокойствието. Състезанието е било по 5 часа два дни. Това, което разделя накрая всички участници, е колко добре можеш да приложиш знанията си и колко бързо се ориентираш в новите, които виждаш. И повтарям - спокойствието е най-важното, казва ученикът.
Първата част е била синтез на вещество. Във втората част са им представили различни съдове със смеси от по две неизвестни аминокиселини и трябвало да ги разпознаят с определени методи. В трета част провеждали неизвестни реакции и на базата на химични методи е трябвало да познаят какви са те.
Дамян е за първи път на самата международна олимиада по химия, но е участвал и в други международни състезания като на Менделеевската олимпиада по химия, която през април се проведе в Бразилия. От нея се върна с бронз. На Европейската олимпиада пък взел сребърен медал. Всъщност
от Дубай със злато се връща най-малкият от отбора
Вярно, че годините и опитът имат значение, но това, че аз съм най-малък, не предопределя, че трябва да бъда последен, категоричен е отличникът.
Иначе искрата му към химията пламнала в седми клас, когато отишъл на олимпиадата по химия и се класирал на областен и национален кръг. Посещавал школата на преподавателката си Ани Божикова и малко по малко му станало интересно.
Помага му добрата среда в Софийската математическа гимназия, където е от 5-и клас
Освен това много голяма част от задачите по химия изискват много математика. “При добра математическа основа и математическо мислене логиката се прилага и при химията”.
Когато има малко свободно време, Дамян обича да излиза с приятели. Харесва стойностните филми. От време на време играе видеоигри. Активно плувал, но вече спрял. Ходил е на фитнес и тенис.
Сега е в 11-и клас. Отличник е, разбира се. Все още се колебае дали като втора задължителна матура в 12-и клас ще държи математика или химия, или и двете. Ще следва в Софийския университет или в чужбина, също не е категорично решено. Както и за работата след това. Може да е извън България, въпреки че вече много големи български учени работят по световни проекти от родината си. Модерният свят го позволява. Според Дамян не е зле да има задължителна матура по математика. Смята, че не всеки е роден за математик, много хора са с хуманитарна насоченост, но всеки трябва да владее книжовния български, както и да е грамотен по математика.