Резервните части пристигат, а разговори за цялостна поддръжка вече се водят, успокои министър Запрянов
Нов спор с управляващите за изтребителите F-16 провокира президентът Румен Радев, който в сряда посети авиобазата Граф Игнатиево - за първи път от катастрофата там миналата година, при която загинаха пилотите Петко Димитров и Венцислав Дункин.
Президентът през април дълго спори с Бойко Борисов защо не лети първият нов изтребител. Сега, когато видя и втория пристигнал, Радев го похвали - “прекрасен самолет с огромни бойни възможности”. Но после веднага пак критикува сделката по придобиването на машините. “За да бъдат реализирани на практика тези възможности, трябва да има солидна техническа поддръжка и регулярна летателна дейност. Това означава да има пълен пакет наземно оборудване, резервни части, консумативи, техническа документация, обучение и договорени услуги”, заяви той. И упрекна управляващите, че пакетът е бил значително орязан през 2019 г.
Радев недоволства, че за 3-те месеца, откакто първият F-16 е в България, полетите с него се броели на пръстите на едната ръка. И поиска правителството по възможно най-бързия начин да сключи договор за интегрирана логистична поддръжка.
Няма опасност самолетите да не летят, в момента идват резервни части и боеприпаси, отговори на президента министърът на отбраната Атанас Запрянов. “И по първия, и по втория договор за доставката на самолетите има предвиден логистичен пакет, те включват резервни части, наземно оборудване за техническо оборудване в рамките на 200 часа експлоатация и 2-3 години поддръжка от технически състав от САЩ. По отношение на препоръката за целия жизнен цикъл извън първите 200 ч нальот на всеки самолет, работим интензивно в преговори с правителството на САЩ и такъв договор ще бъде сключен”, обясни Запрянов. Според него в средата на 2026 г. новите изтребители ще започнат частично да носят бойно дежурство, а в края на 2027 г. ще имат пълна оперативна готовност.
В България има 5-ма пилоти, като се очаква и още 3-ма да се върнат в страната от САЩ. За всеки от 16-те самолета трябва да има по 2-ма пилоти до 2027 г.