- Кметът Костадин Димитров е договорил финансиране в размер на 350, част от които влизат в града още тази година
- Няколко от входовете на града най-после ще имат европейски вид
След Гергьовден най-накрая започва работата по дълго чакания втори етап от обновяването на "Голямоконарско шосе" в Пловдив – връзката на града с магистрала „Тракия". Кметът Костадин Димитров обяви, че Комисията за защита на конкуренцията е отхвърлила жалбите срещу обществената поръчка и строителите ще могат да влязат на обекта. Изпълнителят беше избран на 3 февруари, а цената, която общината ще плати, е 14 062 463,58 лв. без ДДС.
Първата част от ремонтираното трасе беше открита официално на 4 септември м.г. В чертите на града остават още 800 метра, след което наподобяващият улица булевард ще бъде разширен от бул. „Дунав" до табелата за Пловдив. След това трасето продължава на територията на община "Марица" и управата на втория по големина град й подари проекта, за да бъде разширен пътят и там, и слизайки от аутобана, автомобилите да се движат по изцяло обновени платна.
"Голямоконарско шосе" е един от десетките обекти, за които градската управа получава финансиране по Инвестиционната програма за общините в периода до 2027 г. През февруари Костадин Димитров обяви пред "24 часа", че с финансовата министърка Теменужка Петкова са се разбрали за 350 млн. лв., които Пловдив да усвои в следващите 3 години. В бюджета за тази година влизат 100 от тях, като при представянето на финансовата рамка на града 715 милиона, кметът показа и целия списък от 33 проекта. Освен връзката с магистралата, там фигурират още много ремонти и придобивки, които пловдивчани чакат с години.
"Миналата година имахме 100 милиона, които бяха с изпълнение от 4 години. Сега в закона пише ясно, че същата сума е за 2025 г. Ние сме направили необходимото, за да имаме готови обществени поръчки за повечето проекти, които ще бъдат финансирани с тези пари", обясни Костадин Димитров.
В списъка на общината е и ремонтът на ул. "Рогошко шосе". Надупченият път, по който хиляди жители на редица близки села минават всеки ден, за да идат на работа в града, е ставал повод за не един протест, а няколко кметове са обещавали, че ще решат наболелия проблем. През май 2023 г. бившият градоначалник Здравко Димитров дори направи първа копка на разбитото трасе, като заместникът му по строителството Пламен Райчев обясни, че реконструкцията трябва да бъде готова до края на 2024-а.
Цялата необходима сума за обекта не беше осигурена, когато свещеник извърши водосвет за началото на строителните дейности, и така преасфалтиран беше само малък участък от "Рогошко шосе", но по-голямата част все още е осеяна с дупки. Сега в списъка на общината и министерството са посочени 12 600 000 лв. за пътя.
От държавата Пловдив ще получи и 16 000 000 лв. за основен ремонт на ул. "Цар Симеон", наричана от гражданите Околовръстното на "Тракия". В момента двете платна, които обикалят най-младия район на Пловдив, са осеяни с огромни дупки и шофьорите предпочитат да минат по вътрешните булеварди и улици, вместо да рискуват да счупят нещо там. Определените средства са за цялостен ремонт с реконструкция, тъй като просто асфалтиране на отсечката няма да реши проблемите. "Направихме замерване на пътната настилка и се оказа, че основата е нестабилна", обясни пред "24 часа" зам.-кметът по строителството инж. Хакъ Сакъбов. Заради липсата на околовръстно шосе в тази част от града много тирове преминават транзитно именно по ул. "Цар Симеон" и трябва пътят да бъде подготвен да поеме натоварването, а не да пропадне отново месеци след пускането му в експлоатация. Реконструкцията ще улесни и връзката на предприятията в индустриалната зона на район "Тракия" с магистралите.
С новия бюджет градската управа си поставя за цел завършването на твърде дълго забавилия се ремонт на "Кукленско шосе". От 2019 г., когато беше направена първата копка, строителните дейности няколко пъти почват и спират, а шофьорите на камиони треперят кога отново ще бъде затворена поредната отсечка. Трасето обслужва както една от индустриалните зони, така и район "Южен" и част от пристигащите от Родопската яка. За финалния етап Костадин Димитров е договорил 2 милиона лева, с които трябва всичко да приключи.
500 000 по-малко от тази сума са определени за проект за нов мост над река Марица - кауза, която изплува на преден план в обсъждането на бъдещето на града през няколко години. Той трябва да бъде продължение на бул. "Копривщица", където сега минават единствено железопътни линии. Съоръжението ще поема голяма част от трафика между районите "Северен" и "Западен", който сега образува големи колони по моста на бул. "Васил Априлов".
Кметът Костадин Димитров обясни, че вариантите пред градската управа са били два. Общината е предпочела вместо на инженеринг, да обяви обществена поръчка единствено за проекта, за да може той да бъде изготвен да има и линеен график и и на тази база да се кандидатства отделно за средства, макар и по-късно.
С държавните средства екипът на Костадин Димитров няма да довършва и изгражда единствено пътни връзки. Заделени са пари за превръщането на ул. "Иван Вазов" в пешеходна, като част от проекта за трансформацията на Тютюневия град в културна среда. В началото на май се очаква да започне и най-после работата по реставрацията на изоставеното от 30 години кино "Космос". По изчисленията на зам.-кмета по култура Пламен Панов след две години обектът ще е завършен и Пловдив ще се гордее с поредното пространство за изкуства, подходящо за театрални постановки, прожекции на филми и концерти. Модерната му зала ще разполага с 599 места.
В разчетите на общината са отбелязани още важни улици, както и изграждането и ремонтите на ясли, детски градини, училища и спортни зали. На шестте района пък се отпуска бюджет от по 500 000 лв., с които кметовете да движат личните си идеи и проекти.