Дипломи по IT и сигурност носят най-високи заплати според новия рейтинг на университетите (Видео)

21.11.2025 09:40
Софийски университет Снимка: Архив

Най-висок среден облагаем доход получават завършилите „Военно дело" и „Информатика и компютърни науки" (над 4 700 лв.), следвани от тези, които са завършили „Национална сигурност", „Комуникационна и компютърна техника", „Математика", „Металургия", „Обществено здраве", „Проучване, добив и обработка на полезни изкопаеми", „Енергетика", „Медицина" и „Електротехника, електроника и автоматика" (между 3 300 и 3 800 лв.).

На ниво конкретно висше училище най-висок среден облагаем доход получават завършилите магистърски програми в направление „Администрация и управление" на Американския университет (10 108 лв.) и „Информатика и компютърни науки" в Софийския университет „Св. Климент Охридски" (8 568 лв.) и Нов български университет (7 919 лв.). Сред завършилите бакалавърски програми най-висок облагаем доход имат завършилите „Информатика и компютърни науки" в Софийския университет „Св. Климент Охридски" (7 107 лв.).

Това показва новото издание на рейтинговата система на висшите училища в България, представено днес. Според последните данни за 2025 година най-ниска безработица (под 1%) има сред завършилите професионалните направления „Военно дело", „Медицина", „Фармация", „Металургия" и „Дентална медицина", а най-висока – сред завършилите „Социални дейности" (3,88%).

Най-висока степен на приложение на придобитото висше образование (над 90%) се наблюдава сред завършилите „Военно дело", „Медицина",„Теория и управление на образованието" и „Дентална медицина", а най-ниска - сред завършилите „Туризъм" (25%).

Най-голям дял (над 94%) от завършилите се осигуряват в България сред тези, които са се обучавали в направленията „Теория и управление на образованието", „Металургия", „Фармация" и „Военно дело", а най-малък – сред завършилите „Транспорт корабоплаване и авиация" и „Изобразително изкуство" (под 75%).

Придобиването на по-висока степен на висше образование води до подобряване на шансовете за успешна реализация на пазара на труда. 85% от наетите висшисти, завършилите през предходните 5 години магистърски програми след средно образование и 70% от завършилите магистърски програми след придобита степен на висше образование, работят на позиции за висшисти или по призвание, докато едва 51% завършилите бакалавърски програми работят на подобни позиции. Завършилите магистърски програми като цяло се отличават и с по-високи доходи, по-висок дял на осигурените и по-ниска безработица в сравнение със завършилите бакалавърски програми.

Средно за всички висшисти български граждани, завършили в България през предходните 5 години, делът на тези, които работят на позиция, за която се изисква висше образование или упражняват професия по призвание, се запазва на миналогодишното ниво от 61% при 46% през 2014 г. Безработицата сред тази група се задържа на равнище от малко над 2%, като за завършилите магистърски програми след средно образование това равнище е едва около 1%.

Делът на завършилите, които не се осигуряват в страната също остава на достигнатото през миналата година рекордно ниско равнище от 14% при над 25% през 2014 година. Средният облагаем доход на завършилите нараства, достигайки до 2771 лева от 2523 лева през миналата година и едва 980 лева през 2015 година -  близо трикратно увеличение в рамките на последното десетилетие.

За поредна година първокурсниците във висшите училища с най-висок среден успех от дипломата за завършено средно образование се обучават в направленията „Медицина" (5.73), „Фармация" (5.70) и „Дентална медицина" (5.63), „Информатика и компютърни науки" (5.62) и „Математика" (5.60). 

Четирите професионални направления с най-голям брой студенти през 2025 година са „Икономика" (26 996), „Педагогика" (16 713), „Медицина" (13 485) и „Администрация и управление" (11 773). За поредна година най-малко студенти се обучават в направление „Теория на изкуствата" – 53.

Висшето училище с най-голям брой действащи студенти е СУ „Св. Климент Охридски" – 19 799, следвано от Университета за национално и световно стопанство с 17 092 студенти и Пловдивския университет „Паисий Хилендарски" с 16 285. В 12 висши училища в страната броят на обучаваните студенти е под 1000, включително в едно от тях броят на обучаваните студенти е под 100. В осемте най-големи университета се обучават половината от студентите в страната. Другата половина се обучават в останалите 43 акредитирани висши училища.

В рамките на последното десетилетие делът на чуждестранните студенти в България е нарастнал повече от 2 пъти – от около 4% през 2013 година до близо 9% от действащите студенти през 2025 г. За поредна година делът на чуждестранните студенти е най-голям в направленията „Медицина" (59% от действащите студенти), „Дентална медицина" (48%) и „Ветеринарна медицина" (33%). 

Новост в рейтинговата система на страната за 2025 година е включването на индикатори, измерващи оценката на студентите за посещаемостта на лекции и упражнения, както и тяхното усещане дали тези занятия имат задължителен характер. Данните от проведеното социологическо проучване показват, че почти 70% от студентите в страната са съгласни или по-скоро съгласни с твърдението "По-голямата част от моите колеги присъстват редовно на упражнения", докато 50% от студентите твърдят същото по отношение на лекциите. На въпроса дали е задължително присъствието на студентите на упражнения, 72% от анкетираните студенти отговарят положително, докато по отношение на лекциите този дял е значително по-малък – едва 40% от студентите ги възприемат като задължителни.

Има разлика в субективната оценка на студентите от различните професионални направления за това колко редовно техните колеги посещават упражнения. С най-висока посещаемост на упражнения се открояват студентите от направления „Фармация", „Горско стопанство", „Дентална медицина", „Ветеринарна медицина", „Биологически науки" и „Медицина", като за тях делът на потвърждаващите редовната посещаемост на упражнения е над 90%. Почти 100% от студентите от тези направления възприемат упражненията като задължителни. За сравнение, направленията с най-ниски стойности по отношение на редовна посещаемост на упражнения са „Изобразително изкуство", „Философия", „Социология, антропология и науки за културата", „Музикално и танцово изкуство", „Национална сигурност" и „Икономика", където около 50% дават потвърждаващи отговори.

В общите стандартизирани класации по професионални направления на Рейтинговата система за 2025 година СУ „Св. Климент Охридски" се класира на първо място в 22 професионални направления от общо 29, с които участва в класациите. Техническият университет – София се класира на първо място в 6 професионални направления от общо 11, с които участва в класациите. Медицинският университет – София е първи във всичките 5 направления, по които предлага обучение. Химикотехнологичният и металургичен университет има 3 първи места от общо 6. Аграрният университет в Пловдив и Тракийският университет в Стара Загора имат по две първи места. Други 13 висши училища оглавяват по една класация.

Рейтинговата система сравнява представянето на 51 акредитирани висши училища, предлагащи обучение в България в рамките на 52 професионални направления на основата на десетки показатели, измерващи различни аспекти на учебния процес, научната дейност, учебната среда, социалните условия, достъпността на образованието, престижа и регионалната значимост на висшите училища, както и реализацията на завършилите на пазара на труда.

Целта на Рейтинговата системата е да подпомага кандидат-студентите в усилията им да направят информиран избор и да се ориентират в многообразието от възможности за обучение, които се предлагат от висшите училища в България. 

Рейтинговата система е достъпна в интернет на адрес: https://rsvu.mon.bg

Рейтинговата система на висшите училища в България през 2025 година е обновена и данните в нея са актуализирани по поръчка на МОН от консорциум „ИОО-С", съставен от Институт „Отворено общество – София" и Сирма Груп.

Други от Просветни

БАН със специална декларация за адекватно финансиране през 2026 г.

Липсата на средства демотивира,  не може да привличаме млади кадри, категорични са учените  "Трайното недофинансиране на БАН обаче води до неконкурентни възнаграждения

Красимир Вълчев: Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение

Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение, за да привличаме повече ученици в професионалното образование. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на

Красимир Вълчев за студентските такси: Работим по промени в Закона за висшето образование

Работим по промени в Закона за висшето образование (ЗВО), но те не са готови. Държавните висши училища сами определят таксите за студентите в платено обучение в съответствие с регулацията на ЗВО

С нови над 1 млн. лв. дарения от бизнеса INSAIT започва прием за EXPLORER

Наред с компании като Amazon, SiteGround и ManGroup за първа година с финансиране за програмата се включва и Google Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към

Красимир Вълчев: Учебните програми са прекалено амбициозни

Факт е, че учебните програми са прекалено амбициозни, трябва да направим така, че учениците да учат с разбиране, каза в Якоруда министърът на образованието и науката Красимир Вълчев

>