Импулсивно купуваме на промоция, изхвърляме 93 кг храна на година (Графика)

03.11.2025 07:59 Христо Николов
Най-често на боклука отиват хляб, печива, пресни плодове и зеленчуци, мляко и млечни произведения

Най-често на боклука отиват хляб, печива, пресни плодове и зеленчуци, мляко и млечни произведения

Наближава поредица от празници, които по традиция българинът прекарва вкъщи. Би било хубаво, ако пазаруването за тях излезе изгодно заради куп промоции и големи намаления.

Усиленото празнично купуване обаче води до това храна да бъде изхвърляна. Причините - излишни покупки, повлияни от големи размери на опаковките, импулсивно купуване заради промоции и големи отстъпки и лошо съхранение. Различни изследвания показват, че най-често на боклука отиват хляб, печива, пресни плодове и зеленчуци, мляко и млечни произведения.

За да намали разхищението на храна, Европейската комисия представи предложение за преразглеждане на директивата и бе постигнато съгласие за нови крайни цели. А в Европарламента бе постигнато предварително споразумение разхищаването на храни да бъде намалено с до 10% при производството и преработката до 2030 г. и с 30% в търговията на дребно, ресторантите, услугите в хранително-вкусовия сектор и в домакинствата.

Проблемът в Европейския съюз не е никак малък. Според последните данни на Евростат

всеки европеец изхърля годишно по 130 кг храна

и през 2024 г. в рамките на общността 58,2 милиона тона са отишли на боклука.

Но противно на това, което може да се помисли, производството и преработката на храни има минимален дял в това пилеене на ресурси - генерира не повече от 25 от тези 130 кг храна, които се разхищават. Ресторантите и кетърингът имат принос от още около 16 кг на човек на година. Почти всичко останало, или 53% от хранителните отпадъци всъщност идват от домакинствата, а 8% се падат на търговията на дребно.

България не е сред страните, които са първенци в тази област, защото у нас средното количество похабена храна е 93 кг годишно, но разпределението е почти същото.

“Не мислете, че хранителната индустрия е главният виновник. С почти същата острота проблемът съществува в домакинствата и е

пряко свързан с начина, по който всеки от нас възприема храната

и осъзнава последиците от изхвърлянето на боклука”, заяви Цанка Миланова - изпълнителен директор на Българската хранителна банка.

Организацията отчита категорична тенденция на нарастване на количествата спасена от разхищение храна, благодарение на което се осигурява съществена подкрепа за хора, живеещи в затруднение и риск от бедност в цялата страна. През 2024 г. например банката е спасила от разхищение 431 600 кг храна на стойност 2 298 702 лв. Тези продукти са достигнали до 83 335 лица.

Само до края на септември тази година спасената храна е 364 973 кг на още по-голяма стойност - 2 625 312 лв. Тези продукти са достигнали до 72 015 души. В сравнение със същия период на миналата година увеличението в теглото на спасената храна е над 51%, което означава не само по-голяма активност на хранителната банка, а и нарастване на разхищенията.

В опита да намалят загубите, все повече търговски вериги въвеждат по-масово

драстично сваляне на цени на стоки, чийто срок на годност изтича или нямат добър търговски вид

Кампаниите носят различни имена. “Фантастико” например от две години съвместно с Българската хранителна банка организира инициативата “Не е за изхвърляне”. Това е по-скоро информационна кампания, която цели да фокусира вниманието на клиентите към това да пазаруват разумно и да ограничат пилеенето на храна.

“Нашата цел е да напомним на всеки човек да се замисли за своята отговорност за намаляване на разхищението на ресурси и да покажем, че с малки действия от много хора е възможно да се постигне огромен ефект”, казва изпълнителният директор на веригата Светослав Гаврийски.

Но във всички магазини на “Фантастико” така или иначе отдавна има специални щандове, в които се предлагат различни продукти с наближаващо изтичане на срока на годност, които често се продават на половин цена.

А през последния уикенд на ноември в част от обектите на веригата ще се проведе традиционната вече инициатива “Килограм доброта”. Нейната цел е да набере дълготрайни продукти за хора в нужда. Доброволци, които са служители на веригата, събират на едно място продукти, които клиентите даряват веднага след като напуснат касите. Всеки клиент има възможност да дари продукт по свой избор, а търговската верига ще добави още 10 тона храни, които с помощта на Българската хранителна банка се раздават на хора в нужда.

В Lidl отскоро действа подобна кампания, наречена “Смес от плодове и зеленчуци”. На видни места в обектите са поставени щендери, в които се предлагат пакети с плодове или със зеленчуци. Те се продават по 4,99 лв., но количеството е доста голямо, често около два килограма и половина и дори повече.

Става дума за стоки, които само са загубили своя перфектен търговски вид, но стават за консумация, при това на цена, която е драстично по-ниска от тази на същите продукти, когато са пресни. От веригата казват, че продуктите са с доказан произход, напълно безопасни за консумация и намалената им свежест в никакъв случай не означава, че са загубили вкусовите си качества. Пакетите със зеленчуци например са идеални за приготвяне на домашни ястия, а плодовете могат лесно да се превърнат във фрешове, смутита, конфитюри, печива и други.

Да не говорим, че редица плодове и зеленчуци всъщност стават по-вкусни след престояване - например авокадо, банани, киви, райски ябълки. Пък и загубата на добрия външен вид само показва, че тази продукция не е била третирана с никакви вещества, за да се съхрани по-дълго.

В “Кауфланд” също отдавна има специални щандове за плодове и зеленчуци, които най-често са останали от предходна пратка и не могат да се предлагат заедно с новите, защото има разлика във външния им вид. Затова те се пускат

най-често с 40% отстъпка от цената, а нерядко тя стига и до 60%.

Така човек може да купи примерно цял ананас или кокосов орех на цената на един домат. В “Кауфланд” на практика такива щандове има почти до всяка секция, включително и до хляба.

Целта на тези и всички подобни инициативи не е само търговците да оползотворят максимално стоките и в никакъв случай да не допуснат фира. А и да се отговори на изискванията на рамковата директива на ЕС за отпадъците.

Как да подредим хладилника, за да запазим свежи по-дълго продуктите

Има няколко основни правила, които помагат да намалим разхищаването на храна вкъщи.

Едното е, че преди да влезем в супермаркета, трябва да имаме подготвен списък с продукти и по възможност да се придържаме към него. Така се избягва импулсивното купуване на стоки, които са в промоция, но най-често са в големи разфасовки и не могат да се оползотворят в срока на годност.

Освен това е всеизвестно, че търговските вериги използват маркетингови стратегии, за да привлекат вниманието върху конкретен продукт. Поради това е добре да се следят грамажите и да се внимава, особено при седмично пазаруване, когато се купуват повече стоки.

След като сме напазарували, идва ред на подреждането на хладилника. (Виж графиката.)

В него има топли и студени зони

Най-студено е в долната задна част - обикновено около 0–2 градуса. Там е мястото за месо, риба, колбаси и сурови яйца. Средната зона, където температурата е между 3 и 5 градуса, е подходяща за млечни продукти, готови ястия и остатъци. Най-горната част е най-топла и е добра за масло, сирена с висока масленост, напитки и сладкиши.

Вратата е най-топлото място

Тя е изложена на най-големи температурни колебания и е подходяща за сосове, напитки, мармалади и продукти с дълъг срок. Мляко, яйца или месо там се развалят най-бързо въпреки фабричните гнезда за яйца.

Зеленчуците и плодовете - отделно в чекмеджетата

Плодовете отделят етилен, който ускорява зреенето на други храни. Ябълки, круши и праскови трябва да стоят отделно от зеленолистни и кореноплодни зеленчуци. Зеленчуковите чекмеджета трябва да се проветряват леко, за да не се образува конденз. Добре е да се подложи кухненска хартия, която абсорбира влагата.

Не препълвайте хладилника, защото това пречи на циркулацията на студения въздух. Оставяйте поне сантиметър-два пространство между продуктите. Подреждайте храните в прозрачни кутии, така че да се виждат и да не забравяте какво сте купили.

Правилото първо влязло, първо излязло

Новите продукти се слагат отзад, а старите отпред. Веднъж отворени опаковки на колбаси, сирена, салати трябва да се етикетират с дата.

Не оставяйте готвени ястия топли, защото това вдига температурата вътре и скъсява живота на останалите продукти. Изчакайте ястието да изстине напълно, до стайна температура, преди да го приберете в хладилника.

Не всичко може да се замрази, но супи, месо, тестени изделия и плодове за смути се съхраняват отлично. Винаги изписвайте дата на замразяване. Избягвайте големи порции - по-добре разделете на малки пакети.

Размразяване и почистване поне веднъж месечно предотвратява появата на миризми. Лек разтвор от вода, сода и оцет е най-безопасен и ефективен за почистване. За повечето хладилници 4 градуса е златната среда - достатъчно студено, за да спре развитието на бактерии, без да замразява продуктите. Фризерът трябва да е настроен на минус 18 градуса. Когато знаете кое къде стои, е по-малко вероятно нещо да остане забравено и да се развали. Разделяйте зоните по тип – млечни, месни, зеленчукови, сладки. В прозрачни кутии или буркани с етикети хладилникът става по-организиран, а храната се запазва по-дълго.

Други от От страната и света

Затвориха ГКПП Кулата-Промахон за товарни автомобили

Граничният преход Кулата-Промахон вече е затворен за преминаване на товарни автомобили. Това стана с решение на протестиращите гръцки фермери, които от три дни са разположили над 500 трактора на

Бойко Борисов: Надявам се следващият понеделник-вторник да бъде внесен бюджет (Видео)

Надявам се следващият понеделник-вторник да бъде внесен бюджет. Това заяви лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов във видеоизявление, споделено в профила му в ТикТок

Иван Иванов: Основният ремонт на Дунав мост при Русе върви по график

Основният ремонт на Дунав мост при град Русе се изпълнява по утвърдения график. Към момента не се прогнозират рискове, които могат да предизвикат забавяне в планирания ремонт

Какво плаща касата, ако паднеш на улицата или се нараниш на пистата през зимата

Ако пациентът доплаща за медицинско изделие, дава сума, която представлява разликата между стойността на изделието (закупено от болницата) и тази, заплащана от НЗОК Рехабилитация може да се проведе

Ремонтират басейна в Благоевград с 3 млн. лв., возят децата на тренировки в Симитли

Започна обновяване на закрития плувен басейн в кв. „Еленово" в Благоевград, съобщиха от Общинската администрация. С ремонта на спортното съоръжение ще бъдат изпълнени мерки за енергийна ефективност

>