Странен срив в "елитната" СМГ, в Сърница учат по-добре български от Класическата

19.06.2025 07:30
Абитуриенти чакат за матура. СНИМКА: НИКОЛАЙ ЛИТОВ

Интересна картина на възприеманите като елитни гимназии представят резултатите от матурите след 12-и клас тази година. Като най-странен е сривът при възпитаниците на СМГ на зрелостния изпит по български език и литература.

Мечтаната от мнозина родители гимназия се продънва и от 1-о място миналата година пада до 7-о. Преди година випускът на СМГ има среден успех 5,76, а тази година резултатът пада до 5,52. За сметка на това 91-а Немска езикова гимназия в София се завръща начело като най-доброто училище със среден резултат на възпитаниците си от 5,69.

От трето на второ място пък се е изкачила 164-а испанска гимназия. Трети по успех са възпитаниците на 73-о СУ (Втора немска в столицата).

48 082 абитуриенти се явиха на матурата по български език и литература. На последния въпрос трябваше да избират между есе на тема “Животът - колело или стълба” или интерпретативно съчинение върху повестта “Крадецът на праскови” на Емилиян Станев.

Спад в резултатите се наблюдава и при 12-класниците на Националната гимназия за древни езици и култури, която миналата година е била пета по успех, а тази година е на 13-о място със средна оценка 5,46.

Извън челната десетка е и частното средно училище с чуждоезиков профил “Ейбрахам Линкълн”, което миналата година е било на престижното четвърто място. Езиковата гимназия “Пловдив” обаче се е придвижила напред и тази година е на четвърто място.

Сред първенците тази година обаче се появява средното училище “Св. св. Кирил и Методий” от Сърница.

Средният резултат на матурата по български език и литература на учениците там е 5,48.

Така училището тази година изпреварва традиционно силни гимназии като варненската математическа гимназия “Д-р Петър Берон”, НГДЕК, пловдивската математическа гимназия и столичното 22-о средно езиково училище “Георги Раковски”.

Втората по масовост матура е по английски. Следват география с над 2000 явили се ученици, и биология - 1800 души. Най-малко абитуриенти са били на зрелостен изпит по музика и по физика - 43-ма. През последните години на матура по математика се явяват около 2000 ученици за цяла България. На тази изпитна сесия математика посочиха 2424-ма. От тях желание да се явят на втора матура по математика са заявили близо 1400 зрелостници, а за допълнителна матура по математика (профилиращ предмет) са 317.

По тези предмети в резултатите могат да се наблюдават сериозни изненади. Заради таланта си ученици от недотам популярни училища от малки населени места показват отлични резултати и така всъщност извеждат училището си напред, докато реалната картина сред останалите ученици е по-различна. Така е по математика например (виж инфографиките). Около Софийската математическа гимназия или дори преди нея се нареждат училища от Долни Дъбник и Видин.

Други от Просветни

БАН със специална декларация за адекватно финансиране през 2026 г.

Липсата на средства демотивира,  не може да привличаме млади кадри, категорични са учените  "Трайното недофинансиране на БАН обаче води до неконкурентни възнаграждения

Красимир Вълчев: Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение

Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение, за да привличаме повече ученици в професионалното образование. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на

Красимир Вълчев за студентските такси: Работим по промени в Закона за висшето образование

Работим по промени в Закона за висшето образование (ЗВО), но те не са готови. Държавните висши училища сами определят таксите за студентите в платено обучение в съответствие с регулацията на ЗВО

С нови над 1 млн. лв. дарения от бизнеса INSAIT започва прием за EXPLORER

Наред с компании като Amazon, SiteGround и ManGroup за първа година с финансиране за програмата се включва и Google Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към

Красимир Вълчев: Учебните програми са прекалено амбициозни

Факт е, че учебните програми са прекалено амбициозни, трябва да направим така, че учениците да учат с разбиране, каза в Якоруда министърът на образованието и науката Красимир Вълчев

>