Емил Стойчев: Управляват ни неуки хора с дипломи. Все едно аз да взема вашия вестник – ще го закрием за месец

29.03.2025 07:59 Калина Костова
Емил Стойчев Снимка: Йордан Симеонов
Картината на Стойчев "Ателие" от 1975 г.
Емил Стойчев и Георги Чапкънов се познават от години. Тук двамата велики са на изложбата на Чапа през 2023-а, когато скулпторът навърши 80.
Художникът с бившия президент Георги Първанов СНИМКИ: АРХИВ
Автопортрет, 2021 г.

Цели 5 г. художникът не се беше появявал у нас, сега направи мащабна изложба с много нови платна в Софийската градска художествена галерия

Още акценти от интервюто:

- Г-н Стойчев, по време на предишното ни интервю преди година и половина казахте, че няма да правите изложба в България, а сега имахте две поредни - едната в Софийската градска художествена галерия (СГХГ), която може да бъде разгледана до 6 май, а другата - в галерия “Академия” към Националната художествена академия (експозицията в НХА вижте до 6 април), където сте доктор хонорис кауза. Какво се промени за по-малко от две години?

- Първо искам да благодаря на всички организатори и мои приятели, които ме поздравиха във връзка с тази мащабна моя изява. Разбира се, аз цели 5 години не се бях появявал тук, но нещата се промениха и това вече е факт. Публиката може да оцени моите усилия да се движа на възможно най-високата степен на съзиданието.

- Предстоящият ви 90-годишен юбилей на 26 юни ли бе причината за изложбите?

- Живеем в свободна страна и всеки може да коментира каквото си иска, но това няма нищо общо. Просто такава беше ситуацията и така се случи. Не се чувствам чак толкова велик, че да чествам своя празник. Някой път и случайността помага на артиста, защото, когато се прави един сюжет, долу-горе е ясно какъв ще бъде той, но случайните попадения понякога се оказват много важни.

- Много от картините показахте за първи път пред публика.

- Има 7-8 платна от минали времена, другото е правено през последните 5 години. 

- Кога един художник решава да покаже пред света работи, които досега са били достъпни само за него самия?

- Мога да кажа само това, което аз си мисля, и в никакъв случай не говоря от името на колегите. Но това е един сложен процес на селекцията, защото всеки добър художник има и висока степен на съзиданието, и ниски падения. Това е част от занаята, не е като да изядеш една баничка и всичко да ти е ясно. Тук нищо не е ясно, тъй като няма и учебник, по който да се учи как се правят картините. Струва ми се, че е много важно да има контакт между сюжета и художника. Той да говори на сюжета, но и сюжетът да отговаря и художникът да го чува. Малко е странно, но е точно така. Поне моят опит така ми говори. Иначе няма контакт, а само трупане на бои и нищо повече.

- Защо у нас не идват често световноизвестни художници, които да показват творчеството си?

- Трябва да питате Министерството на културата за това. Но доколкото съм бегло запознат, защото това е галерийна дейност, не е моя работа, всяка заявка за важна изложба струва пари. Както разбирам, нашето министерство е твърде бедно и може би това е една от причините. И разбира се - мързеливостта на администрациите. Например тук

има една персона, която

от години наред оглавява

Националната галерия

Тя сътвори безброй много скандали и никой не иска да я уволни. Защото изтече информация, че са били повредени картини и други неща. Лично с мен се отнесе непочтено. Все пак аз съм човек, който се е доказал не само тук, но и извън страната и съм получавал изключително много награди и т.н., и тази персона стои там. Докога?!

- Чухте ли за скандала с руската посланичка Елеонора Митрофанова, която бе изгонена от изложба на провокативната артистична група “Герила Гърлс” в “Квадрат 500”? В момента тече и конкурс за нов директор, който да оглави Националната галерия.

- Така ли? Ами това е добре, защото все пак става дума за националното ни съкровище. Една галерия съхранява духа на една нация. Там трябва да има много отговорни хора и такива, които познават материята. Хора, които имат доверието на гилдията. Това е много важно. Но да приключим с тази тема, тя даже не заслужава толкова внимание.

- Ако се смени директорът на Националната галерия, бихте ли направили пак изложба там? Казвали сте, че тя е отменила ваша изложба и даже е свалила ваша картина.

- Аз не произвеждам картини. (Смее се.) В момента имам 120 картини плюс 50 акварела и керамика. Ателието е съвсем празно. Но като институция Националната галерия винаги стои най-високо в музейното и в изобразителното изкуство. Навсякъде по света е така.

- Следите ли какво се случва в държавата?

- Не. Но съм изненадан, че в тази малка страна има повече от 30 партии. Америка е огромна страна и има само две. А ние тук сме 7 милиона и имаме повече от тях. Това е скандално. И колко други неизвестни има. Ние с вас трябва да направим някоя партия. (Смее се.)

 Да не говорим, че политиците у нас са

оставили зала

“България” да рухне –

един исторически паметник. Там са отсядали Фьодор Шаляпин, Иван Вазов, всички, които са идвали тук по царско време. Може ли тротоарите ни да са в такова критично състояние? Абсурдно е в центъра на София да са разбити плочките. Какво ще си кажат чужденците, като дойдат у нас? Управляват ни неуки хора. Не че нямат дипломи, имат си. Все едно аз да управлявам вашия вестник - ще го закрием на първия месец. Така ми се струва.

- Бяхте на изложбата на големия скулптор Георги Чапкънов-Чапа по случай 80-годишнината му. Как се запознахте с него?

- Това е рядък случай, когато

човекът и творецът

се покриват идеално

Аз харесвам този човек, харесвам и художника. Не сме се запознали по някакъв специален повод. По онова време художниците общуваха повече. Имаше кафе и ресторанти на “Шипка” (става дума за сградата на Съюза на българските художници, която се намира на ул. “Шипка” №6 - б.а.). Различни времена, различни хора. Той е велик художник. Винаги съм предпочитал добрите хора и винаги съм предпочитал повече човека, отколкото артиста. Такъв ми е характерът. Но пак повтарям - Чапа е изключителен. Дано да е жив и здрав и да е добре. 

- Можем ли да кажем, че двамата с него сте приятели?

- Ще запазя в тайна моите приятелства. Те не са много, но са верни. Много малък кръг, но с верни приятели от различни човешки специалности. Между художниците имам приятели, с които имаме обща естетика. Човек общува, защото има някаква база. Без това не може, от “бъра-бъра” няма смисъл.

- Кога рисувахте последно само за себе си?

- Всичко, което правя, е за мен. Няма как да бъде другояче. Това е изява на един човек, артист. И той го прави заради себе си. Е, ако и публиката го хареса - това ще бъде награда. Но и да не го хареса - няма значение. Не мога да застана на улицата и да питам харесва ли ви това, или не, вижда ми се абсурдно. Въпреки че винаги публиката, както вече казах, се е отнасяла с известно уважение към мен, за което ѝ благодаря.

- По-рядко ли рисувате сега в сравнение с преди години, или е точно обратното?

- Аз следя какво точно правя и колко работи създавам. Това е лично моя фобия, но не намирам да работя по-малко сега. Бройката няма абсолютно никакво значение. Важното е качеството. Другото са подробности. 

- Как би изглеждала една ваша картина, ако на нея пресъздадете положението, в което се намират политиката и обществото ни?

- Мисля, че това е тема за литературата. Не е за пластичните изкуства. Въпреки че имам известен успех в тази област, тъй като имам голям цикъл - “Сънищата на политика”. Още преди време, когато бяхме в бившия обществен строй, направих цял цикъл “Фрагменти от тоталитарната система”. Даже някои от картините показах в Париж и тогавашната преса едва ли не

искаше да ме

направи дисидент

На което аз отговорих, че никога не съм бил такъв, тъй като не се занимавам с политика. Правя това, от което смятам, че обществото ще има нужда. И че съм бил прав, го доказа самото време.

- Как реагирате, ако някой критикува ваша работа?

- Ако мога да го видя, ще му кажа, че го обичам. Вярвам в хората, те са свободни и всеки може да изрази своето мнение, но при едно условие - че е добронамерен. Защото в човека има много сенки.

- Най-вероятно сте срещали недобронамерени хора по пътя си.

- Всъщност не е имало такива хора. Тук трябва много да

благодаря на миналите

поколения, които намериха

у мен известен талант

и ме подкрепиха в онези години, когато се опитвах да правя картини. На тези хора, вечна им памет, ще съм им вечно благодарен. Това бяха големи художници.

- Ходите ли все още в Париж?

- Ходя. Сега по-рядко, защото това изисква голяма подготовка. Близо две години ми отне да подготвя изложбата в София. Трябваше да се направят външни рамки на картините, а това е скъпа работа. Една такава струва между 200 и 300 лв. Но трябва да поддържаме духа, не може само с политика. Тя нека да марширува, но нека е по-кротко. Много ми беше приятно да подредя картините за изложбата, също и от отправената покана на директорката на СГХГ Аделина Филева, разбира се. Аз сам какво мога да направя?!

- Как ще отпразнувате предстоящия юбилей?

- Не предвиждам всенародно честване. Най-вероятно ще си бъда вкъщи със семейството. Аз съм човек, който обича своето семейство. Моята съпруга, дъщеря ми, въобще цялото семейство за мен са една подкрепа и аз се стремя да отвърна също с уважение и любов. 

Други от Интервюта

Димитър Радев, управител на БНБ: Еврото е инструмент, не автоматичен успех, националните политики са ключови

Доходи не се увеличават с политически решения. Политиката създава рамката, но реалният напредък идва от икономическата активност Бюджетът не е просто плансметка, а баланс на интереси и отговорности

Деси Добрева: Докато бях в “Шоуто на Слави”, учех и 2 специалности, живеех насън

- На 7 декември в зала 1 на НДК ще се съберете отново с Алекс Раева за първи път след 21 години, били сте заедно за последно в "Шоуто на Слави", какъв е спектакълът, в който ще участвате

Димитър Ганев: Румен Радев загрява на тъчлинията за избори - всички партии трябва да са притеснени

ПП-ДБ разбират, че такъв нов играч при предсрочен вот ще е техен естествен конкурент. Ще навлезе и в поле, където “Възраждане” са монополист Влизането ни в еврозоната от 1 януари не може да бъде

Доц. Владислав Миланов: Толкова тъжни статистики бележи езикът на политиците, че се отказахме да го анализираме

Отклонения в човешкото поведение стават думи на годината - не те са страшни, а явленията, които описват, казва езиковедът Още акценти от интервюто с езиковеда и преподавател в СУ: "6 - 7"

Бойко Василев: Вучич опитва да язди много коне – да е добре със САЩ, Русия, Китай, и рискува всички да го ритнат

На протестите на сръбските студенти няма друго знаме освен сръбското Студентите пишат листите, без да слагат нито един от водачите на опозицията Защо Западът подкрепяше Вучич

>