Димитър Стоянович: Да стана политик? Да ме пази Господ!

20.03.2025 11:56 Калина Костова
Димитър Стоянович на премиерата на "Плът" на "София филм фест"
Надежда Гетова и Весела Бабинова

Писането е самотна и шизофренна работа, казва журналистът, направил дебют като режисьор с филма "Плът"

 

- Г-н Стоянович, преди броени дни беше премиерата на филма ви “Плът”, с който направихте режисьорския си дебют. Казвате, че плътта е основният фактор на човешкото съществуване. Имайки предвид трагичния край на главната героиня, то тогава лентата ви за надеждата ли е, или по-скоро за това, че именно плътта казва последната дума?

- ...Истински се развеселявам, когато хората се опитват да спрат хода на времето, да го излъжат, да си откраднат още някоя година извън отредените им. Интересното е, че на никого и през ум не му минава да постигне това през натрупване на мъдрост и познание, а през плътта, презряната и единствено честна към нас плът, която изведнъж се превръща в бойно поле на ужаса ни от тленността. Мазила и кремове са призовани да скрият бръчките ни, боя прикрива белите ни коси, причиняваме си непоносими диети и дори операции, за да спреем линеенето на своята плът, но кого лъжем освен себе си? Дори цветето знае, че ще поникне, ще даде красив цвят и после неминуемо ще повехне. Човекът, за съжаление, е по-слаб от цветето и не престава да се съпротивлява срещу необратимото...

Надявам се, че с този цитат от филма, изречен от измисления Нобелов лауреат Юкио Кобаяши, чийто роман “Плът” превежда една от главните героини, донякъде отговарям на вашия въпрос.

- Как така ви отнема по-малко от месец да превърнете личната си история във филм? Пишете я за 20 дни през лятото на 2020 г.

- Толкова ли време мина? Честно казано – забравил съм... Аз наистина пиша бързо, но значително повече време отнема самото измисляне на историята, разработването на персонажите, подреждането на структурата. Така че написването на епизодите и финалния диалог е само финален щрих от един доста дълъг процес.

- Много сила ли се изисква да пишеш и заснемеш нещо, което ти самият си преживял?

- Генерално се изисква сила да се занимаваш с изкуство, защото усилията са огромни, а крайният резултат – несигурен. Дори не ми се говори за битовата страна, която превръща едно подобно занимание в мазохистично хоби. Както казва моят скъп приятел и учител в режисурата Лъчезар Аврамов, да се занимаваш с кино в България, доста сериозно обтяга твърдението, че няма недостойни професии... А писането е лична работа, много самотна и доста шизофренна, ако искаш да стане хубаво, неминуемо се налага да изпадаш в състояния, които подлагат психиката на сериозно изпитание. Не бих го препоръчал на хора със слаби нерви.

- Кога ви беше най-трудно и мислехте ли да се откажете от проекта?

- Никога не ми е било лесно с каквото и да е от разнородните ми занимания, така че и в този случай не се е случило нищо различно. И не, никога не съм искал да се откажа от проекта. Отказвам се рядко, и то само когато ситуацията е необратима.

- Главните роли поверявате на Надежда Гетова и Весела Бабинова. В актьорския каст влизат още Диляна Попова, Юлиан Вергов, Руши Видинлиев и други. Кога и защо избрахте точно тях за филма си?

- Не бих пропуснал също Рашко Младенов и Хирофуми Аджичи, които имат ключово присъствие в разказа, прекрасния Назъм Каракурт, а благодарността ми към легенди като Меглена Караламбова, Елена Райнова, Марин Янев, Стефан Караламбов и Борис Луканов, за когото това е последно участие в киното, е просто безгранична. Всеки един от тях, от главните героини до най-епизодичните роли, са избрани заради вярата в огромния им талант, който надмина многократно очакванията ми. Специално за Пламена и Весела искам да кажа, че ужасно се гордея с тях. Ужасно.

- Защо решихте главната героиня - Надежда, да бъде преводачка точно от японски език?

- Защото обичам японската култура във всичките ѝ проявления, дори в крайностите. Не мога да обясня откъде произлиза тази слабост, ако вярвах в преражданията, бих предположил, че в предишен живот съм живял в рибарска колиба край реката Исикари на остров Хокайдо. Примерно...

- Някой от семейството ви беше ли гледал “Плът” преди премиерата му на “София филм фест”, какво смятат те за лентата?

- Никой не беше гледал филма освен свързаната с постпродукцията част от екипа. Исках да стресирам семейството на самата премиера. 

- Харесва ли ви да режисирате? Да очакваме ли следващи ваши режисьорски проекти?

- Разбира се, че ми харесва, далеч по-важно е да се е харесало на екипа и особено на бъдещия зрител, от чиято оценка до голяма степен зависи дали отново бих се заел с режисура.

- Колко време отне работният процес - от писането на сценария до заснемането на филма?

- Стана дума за годината на написване на сценария, реализацията е сега, пет години по-късно, така че отговорът е ясен. И това се счита за сравнително кратък период в създаването на кино у нас.

- Между писането, воденето и режисирането къде откривате най-много себе си?

- Сред малкото ми останали близки хора. Писането и останалите работи са между другото.

- А искало ли ви се е да станете актьор или пък политик?

- Да ме пази Господ, особено за второто. Актьорството също е особена работа, защото не е свързано само с индивидуалния талант, а с много странични фактори. И като знам в ръцете на какви режисьори бих могъл да попадна, направо тръпки ме побиват...

- Кое място у нас е отредено за културата? И какво изобщо се случва с нея, имайки предвид последните събития с кражбата на милиони левове държавни пари, с изгонването на руската посланичка Елеонора Митрофанова от изложба в “Квадрат 500”?

- Митрофанова въобще не ме интересува, да ходи, където намери за добре, все пак имайки предвид, че е посланичка на държава, обявила България за вражеска държава, и няма как да очаква навсякъде да е приета със сочна усмивка по горната устна. Относно скандалите в културата, за които въобще намеквате, да, има такива, но който търси грозното, ще го намери навсякъде. Същото важи и за хубавото. Искам да кажа, че българската култура има сериозни проблеми, но и сериозни постижения, което е също изключително важно.

- Тези събития ясно ли показват, че политиката се е намесила и в уж неопетнената ни култура, или всъщност тя отдавна не е скромна и невинна?

- Нали помните Далчев: ...бял сняг ще има само във градините, където са играели деца. Така че невинни са само децата, а възрастните, творци или политици, са нещо съвсем различно.

- Лесно ли е да отразяваш култура? От една страна, е приятна и “лека” тематика, а от друга, трябва да доказваш, че това, което правиш, е значимо.

- Културата е лека тематика?! Не мисля, че има нещо по-трудно от създаването и отразяването на културните процеси по смислен начин! Ако отстрани изглежда леко, това значи единствено, че работата е свършена добре, но и за миг никой да не си помисля, че е леко или лесно.

- Защо решихте да тръгнете по пътя на медиите, а не да станете историк или да преподавате в университет например?

- По-голяма част от случващото се в моя живот е резултат на случайности. В което съм убеден, че няма нищо случайно.

 

Други от Интервюта

Димитър Радев, управител на БНБ: Еврото е инструмент, не автоматичен успех, националните политики са ключови

Доходи не се увеличават с политически решения. Политиката създава рамката, но реалният напредък идва от икономическата активност Бюджетът не е просто плансметка, а баланс на интереси и отговорности

Деси Добрева: Докато бях в “Шоуто на Слави”, учех и 2 специалности, живеех насън

- На 7 декември в зала 1 на НДК ще се съберете отново с Алекс Раева за първи път след 21 години, били сте заедно за последно в "Шоуто на Слави", какъв е спектакълът, в който ще участвате

Димитър Ганев: Румен Радев загрява на тъчлинията за избори - всички партии трябва да са притеснени

ПП-ДБ разбират, че такъв нов играч при предсрочен вот ще е техен естествен конкурент. Ще навлезе и в поле, където “Възраждане” са монополист Влизането ни в еврозоната от 1 януари не може да бъде

Доц. Владислав Миланов: Толкова тъжни статистики бележи езикът на политиците, че се отказахме да го анализираме

Отклонения в човешкото поведение стават думи на годината - не те са страшни, а явленията, които описват, казва езиковедът Още акценти от интервюто с езиковеда и преподавател в СУ: "6 - 7"

Бойко Василев: Вучич опитва да язди много коне – да е добре със САЩ, Русия, Китай, и рискува всички да го ритнат

На протестите на сръбските студенти няма друго знаме освен сръбското Студентите пишат листите, без да слагат нито един от водачите на опозицията Защо Западът подкрепяше Вучич

>