Юлиан Вергов: Вярата в нещо витиевато погубва животи. Така става и в “Триумф”

15.03.2025 18:07 Калина Костова
Юлиан Вергов СНИМКА: ЮЛИЯН САВЧЕВ
Маргита Гошева и Мария Бакалова във филма “Триумф”
Юлиан Вергов и Маргита Гошева, която е екстрасенска във филма и ръководи групата от високопосктавени офицери от Българската армия, започнали да копаят дупката в Царичина.

- Г-н Вергов, във филма “Триумф” за мистериозната Царичинска дупка, който тръгва по кината от 21 март, героят ви полковник Платников първоначално не вярва в извънземния разум. Съществуват ли свръхсили наистина?

- Струва ми се, че има извънземен разум. Освен това съм вярващ. И да, би трябвало да има някаква извънземна сила.

- Казвате, че за вас това не е лента за социализма. Връщайки се назад, през 90-те години на миналия век, било ли е обществото достатъчно наивно, за да вярва във всякакви конспирации и имало ли е някаква политическа цел зад тях? Филмът осмива ли това?

- Този въпрос е по-скоро за режисьорите на филма. Но за мен това е една много смешна черна комедия с фин хумор. Не се опитваме да осмеем, или поне аз така смятам, каквото и да било. Просто случващото се се развива по време на социализма, можеше да е по всяко друго време. Смешното и същевременно горчивото е, че вярата в нещо много витиевато погубва човешки животи, както се случва и във филма. Героинята на Мария Бакалова - Слава, която във филма е моя дъщеря, не умира реално, но е едно болно момиче, което бива използвано за постигане на дадени цели. Абсолютно релевантно на времето, в което живеем. Минава се през трупове, за да се постигнат подобни цели. Като вярата в нещо конкретно например.

- Само вие и Иван Савов, който играе ген. Златев, сте били в казармата. Коя сцена ви затрудни, как издържахте да снимате в този тунел, който уж ще заведе героите до мистериозния артефакт, заради който високопоставени офицери от Българската армия започват да копаят Царичинската дупка?

- Имаше доста сцени, които ме затрудниха. Някои от тях не са попаднали във филма изобщо. В една от тях аз се появявам чисто гол и давам интервюта на репортерки. Това долу, в дупката, за мен беше много клаустрофобично, беше голяма трудност. Казах на режисьорите - Кристина Грозева и Петър Вълчанов, че ми е много трудно там. Първия път, в който слязох долу, се задуших. Получи се така заради мен самия и от стреса да съм в тази клаустрофобична обстановка, не че беше задушно. Аз не обичам тунели, пещери и пр. Но все едно, трябваше да заснемем филма.

Друга сцена, която я няма във филма, е, когато след взрива с Петър Дочев влизаме в дупката с пълно бойно химическо снаряжение, с дрехи срещу химическа атака, с противогази - това беше ад на ада. На много малко сцени се вижда, че носим такива, но реално бяха много на брой, просто отпаднаха. Това беше основната голяма и трудна задача. За първи път обаче ми се случва да снимам в толкова спокойна среда - без стрес, без нищо. Без викане, крясъци, за да се постигнат някакви си неща. С този маниер на работа Криси и Пепи успяват да изкарат всичко от актьорите, което им е нужно, за да монтират филма, който, слава богу, е чудесен. Не знам те какво са мислили, но аз се смях на 60% от кадрите в него.

- Като че ли българската публика харесва по-драматичните сценарии. Ще хареса ли тя “Триумф”?

- Не мога да знам как публиката би посрещнала филма, но се надявам да го гледа. Защото това е една гледна точка за ситуация, която, първо, се е случила в нашата родина, второ - е комедия, трето, е филм на Петър Вълчанов и Кристина Грозева, които са доказани талантливи режисьори в България, а и не само, съобразно наградите, които получава всеки техен филм. А и това е трилогия след филма “Слава”. Един достоен завършек. Лентата е интересна най-вече заради това как могат да се преобърнат човешките взаимоотношения през призмата на вярата в нещо.

- Задавам ви този въпрос, защото филмът със сигурност не е комерсиално кино. А пък по-сложното кино като че ли у нас по-малко се предпочита.

- Това е сложна материя - с комерсиалното и некомерсиалното кино. Аз деля филмите на хубави и лоши и на такива, които на мен ми харесват или не. Защото има много хубави филми, които на мен не ми допадат. Това е въпрос на личен избор и не всеки, който не харесва даден филм, е глупав или не го е разбрал. Въпрос е на лично възприятие и всеки е спокоен да направи своя избор. Ако хората решат избора да гледат “Триумф” - няма да сбъркат.

- Лесно ли се сработихте с Мария Бакалова и имахте ли различни гледни точки как би било по-добре да се заснемат сцените?

- Не. Първия ден беше трудно нашето запознанство, защото аз бях много стресиран от начина, по който се работи. Досега не бях работил така. Впоследствие се оказа, че този начин е много хубав и правилен и работи много добре за изграждането на образи, създаването на сцените и филма. След това се сближихме, до ден дешен сме много близки приятели. В начина на работа имаше единомислие. Тя се допитваше до мен и аз - до нея. Доста сцени отпаднаха от филма за добро или лошо. На някои от тях бяхме ние двамата и са много мили. В една от сцените Мария (Слава) е вързана за леглото, защото беше полудяла, а полковникът, който е неин баща, лежеше на земята до нея. Страшно затрогваща сцена. Много бързо се сработихме и с нея, и с Юлиан Костов. Не бях работил с никого от колегите, с които снимахме, нито с режисьорите. Единствено с оператора Крум Родригес. 

- За да се потопите в образа на баща, наложи ли се да отключите истински бащински емоции?

- Наложи се, да. Но не защото аз ги отключвам нарочно, те идваха от само себе си. Ти абсолютно се потапяш в случващото се и от теб неминуемо изскачат различни емоции. Още повече провокацията във филма – там дъщеря ми Слава, изиграна от Мария Бакалова, е ментално обременена. Това отключи много бащински чувства, които после се появиха и в други сцени, в които Мария не участва.

- Това не е първата ви роля, в която влизате в образа на военен, в случая на офицер. Допадат ли ви те?

- В случая да. На мен ми допадат роли, които не съм играл досега. Слава богу, мога да си позволя да приема ангажимент за даден образ, който много искам да изиграя, и съответно да откажа, ако не ми е интересен или вече съм го правил. Конкретно тази роля беше много интересна, защото има метаморфоза у този човек, в целия му образ. В началото полковникът е един, в края на филма е съвсем друг. Той минава през чисто човешки катаклизми, както и професионални заради естеството на работата, която извършва в Царичина.

- В истинския живот информацията за топсекретната мисия в село Царичина излиза в пресата. Помните ли какво се е пишело по вестниците тогава и какво са си шушукали хората?

- Не. Спомням си обаче за информационното затъмнение, когато гръмна Чернобил, и това, което се говореше. Беше едно по медиите - телевизия, радио, вестници, тогава нямаше интернет, а друго се говореше сред хората. Този дисонанс беше много впечатляващ.

- Какво е посланието на филма “Триумф”. Защо хората трябва да го гледат?

- Не мога да отговоря едностранно на този въпрос. Най-важното са хората и че те не трябва да бъдат жертвани в името на... нищо. Това е, което виждам аз в този филм. Тази горчилка остава - че се жертват хора, за да се осъществят някакви фикции. И до ден днешен е така. Умират хора, за съжаление, безкрайно много, заради фикциите на някого си там. 

- Били сте поканен да участвате във филма, но явихте ли се на кастинг?

- Не, не се явих. Много обичам да ходя на кастинги. Ако ми хареса сценарият и трябва да отида на такъв, не съм от тези, които ще кажат: "Аз съм еди кой си, как ще се явявам на кастинг?!" Напротив, там напълно се разпищолваш. Не е толкова важно дали ще те вземат или не. А и се проверяваш как можеш да направиш едно или друго нещо. Наскоро бях на кастинг и не ме взеха. В случая Пепи Вълчанов и Криси Грозева ме поканиха, но може би повече няма да го направят. (смее се) 

 

 

Други от Интервюта

Димитър Радев, управител на БНБ: Еврото е инструмент, не автоматичен успех, националните политики са ключови

Доходи не се увеличават с политически решения. Политиката създава рамката, но реалният напредък идва от икономическата активност Бюджетът не е просто плансметка, а баланс на интереси и отговорности

Деси Добрева: Докато бях в “Шоуто на Слави”, учех и 2 специалности, живеех насън

- На 7 декември в зала 1 на НДК ще се съберете отново с Алекс Раева за първи път след 21 години, били сте заедно за последно в "Шоуто на Слави", какъв е спектакълът, в който ще участвате

Димитър Ганев: Румен Радев загрява на тъчлинията за избори - всички партии трябва да са притеснени

ПП-ДБ разбират, че такъв нов играч при предсрочен вот ще е техен естествен конкурент. Ще навлезе и в поле, където “Възраждане” са монополист Влизането ни в еврозоната от 1 януари не може да бъде

Доц. Владислав Миланов: Толкова тъжни статистики бележи езикът на политиците, че се отказахме да го анализираме

Отклонения в човешкото поведение стават думи на годината - не те са страшни, а явленията, които описват, казва езиковедът Още акценти от интервюто с езиковеда и преподавател в СУ: "6 - 7"

Бойко Василев: Вучич опитва да язди много коне – да е добре със САЩ, Русия, Китай, и рискува всички да го ритнат

На протестите на сръбските студенти няма друго знаме освен сръбското Студентите пишат листите, без да слагат нито един от водачите на опозицията Защо Западът подкрепяше Вучич

>