Монахини учат Шанел да шие. Тя създава империя

09.02.2024 00:30 Илияна Димитрова-Милушева
Плакат с лика на Габриел Шанел СНИМКИ: АВТОРЪТ
Един от най-ранните модели на Шанел от пролетната колекция през 1916 г. – блуза от коприна.
Моделът от три части вляво е предшественикът на иконичния туиден костюм на Шанел.
Още от 1910 г. Шанел налага черния цвят като стилен и задължителен.
Шанел прави дизайна на дамска чанта, която се носи на рамо, и я кръщава 2.55.
Дрехата, която дефинира следвоенната мода на Коко Шанел е костюмът.
През 1960 г. дизайнерката пуска за продажба наречените от американския “Вог” “популярни, нови, вечерни пижами”.
Бижута на прочутата дизайнерка
През 1950 г. дизайнерката започва да прави вечерни дамски костюми.

Поради големия интерес лондонският музей "Виктория и Албърт" удължава изложбата за живота и кариерата на прочутата дизайнерка до 10 март

Габриел Шанел е вдъхновение за мнозина. Нейният принос в модата е забележителен, животът е дълъг и интересен. Като публична личност тя рекламира работата си и създава изключително успешен бизнес, диктуващ модните тенденции и до днес. Много от личния живот остава загадка – тя така и не довършва автобиографията си. Връзките с влиятелни мъже, както и вероятната шпионска кариера по време на Втората световна война предизвикват интерес не само към успеха като моден дизайнер, но и към живота като цяло.

Във вторник тази седмица лондонският музей "Виктория и Албърт" обяви, че изложбата "Габриел Шанел: моден завет", която трябваше да приключи на 25 февруари, ще бъде отворена за посетители до 10 март. Изложбата е посветена на живота и работата на модната дизайнерка, а билетите за нея са разпродадени бързо след пускането им. За първи път във Великобритания се прави подобна ретроспекция на Шанел. Изложбата обхваща целия живот на Шанел: от отварянето на първия бутик за шапки на дизайнерката до последната колекция през 1971 г. Двеста модела, някои от които архивни, могат да видят посетителите и за първи път дрехи, аксесоари, бижута и парфюми на Шанел са изложени на едно място. Екипът на организаторите е претърсил международни колекции, за да покаже невиждани досега произведения, някои от които са над стогодишни.

Изложбата е разделена на 10 секции. Открива я зала, в която се имитира суматохата на ул. "Камбон" в Париж. В осветена витрина се вижда ефирна блуза от коприна в слонова кост с моряшка яка – един от най-старите оцелели модели на Шанел, датиращ от 1916 г. В края на изложбата е представен семпъл черен вълнен костюм с бяла яка като на свещеник и шапка от 1969 г. И двата модела не са сред най-популярните на дизайнерката, но дават ясна представа как тя

комбинира мъжки и дамски елементи,

лукс и удобство. Дрехите, бижутата и аксесоарите на Шанел са пряко свързани с живота и опита и всичко това е показано детайлно в "Габриел Шанел: моден завет".

В следващите помещения са разположени модели на дизайнерката от 20-те и 30-те години – изчистени и класически силуети. Изложени са снимки на различни знаменитости, облечени в "Шанел", разхождащи се по парижките улици или на снимачните площадки на някой от филмите, за които Коко шие костюмите.

На малките черни рокли на Шанел е отделено също специално внимание. Някои са истински находки от ранните години на дизайнерката.

Изложбата не пропуска да подчертае любовта на Габриел Шанел към Великобритания, изиграла основна роля за създаването на иконичния туиден костюм. По време на връзката си с херцога на Уестминстър Хю Гросвенър дизайнерката се влюбва в шотландският туид и така се появява елегантният костюм с квадратна пола, който "Вог" през 1964 г. нарича "най-красивата униформа в света".

Посетителите на изложбата ще могат да разгледат и кадри от британските модни ревюта на Шанел от 1932 г., както и снимки на дизайнерката, на една от които е облечена с палто и шапка и е застанала до Уинстън Чърчил.

Друга зала от изложбата е посветена на парфюмите на Шанел. Могат да се видят и различни козметични продукти от 20-те години – червила, пудри, кремове. На "Шанел 5" почитателки са били и Мерилин Монро, и кралица Елизабет II. Писмо на британския монарх до ковчежника на херцога на Единбург Фредерик Браунинг гласи: "Както обикновено вие открихте точно това, което исках. Вече го ползвам. Искам да ви благодаря за аромата на "Шанел", който ми изпратихте като подарък за рождения ми ден", пише Елизабет II.

След ароматната зала изложбата продължава в пространство, разказващо за участието на Габриел Шанел във Втората световна война. Тази част от изложбата признава, че нацистите са смятали Шанел за надежден източник през 1941 г., но също така включва наскоро открити записи, които показват, че

тя се е присъединила към Френската съпротива през 1943 г.

Най-съзерцаваната от посетителите на изложбата зала е тази с туидените костюми. На две нива са разположени десетки разноцветни костюми зад стъкло, а пейките, разположени в тази зала, дават възможност човек да се наслади на елегантните и красиви материи и модели, докато си почива.

Изложба на аксесоарите на Шанел, превърнали се в икони на марката – чантата 2.55 и двуцветните обувки, водят до помещение, показващо вечерните костюми на Шанел. Подобни на дневните модели, но ушити с повече блестящи материи и детайли.

Последната зала е направена така, че да доближава по дизайн ателието на Шанел на ул. "Камбон" – стълби и навсякъде огледала. Вечерни рокли на дизайнерката са разположени на стълбището, като най-отгоре е сребърната, носена от Елизабет Тейлър при срещата с принцеса Маргарет през 1967 г.

На излизане от залата ще се изненадате от шифонена рокля в смели и ярки цветове и шал за врата, нетипична за Шанел, но показваща колко талантлива и смела е била дизайнерката.

Преди век Габриел Шанел полага основите на една от най-популярните в момента модни къщи в света. Тя поставя женствеността на преден план, но съчетавайки я с комфорта. Създава облекла, които самата тя иска да носи.

Когато след Втората световна война бизнесът започва бавно да се съвзема, Шанел е на 71 г.

и представя новата си колекция, препратка към стила от предните десетилетия – удобни дрехи от падащи свободно по тялото материи. Реакциите на медиите са противоречиви, но клиентките на модната къща не са разочаровани. Журналистът Жан Уайсмън тогава пише: "Внимавай, мистър Диор, Шанел май е една крачка пред теб!". Кариерата на Габриел Шанел, продължила 60 години, я поставя сред най-ярките фигури в модната индустрия. Великата дизайнерка променя гардероба на жените, правейки го по-женствен, по-удобен, по-простичък, подкрепящ някак модерната, активна жена на 20-и век. Заветът на Шанел излиза извън модата, той е в стила на живот.

Как да посетим изложбата

Ако сте в Лондон и искате да видите изложбата, но билетите вече са разпродадени, пак имате вариант. Срещу 77 британски лири можете да станете член на музей „Виктория и Албърт". Членството е годишно и ви дава достъп до всички събития, включително разпродадените вече такива. Срещу 112 британски лири на година пък можете да се сдобиете с членска карта за двама.

Другият вариант да видите „Габриел Шанел; моден завет" е да попитате приятел в Лондон дали не е член на музея и дали може да ви даде картата си назаем за два часа.

ПАРФЮМЪТ

През 1921 г. парфюмерът Ърнест Бо представя на Коко Шанел няколко предложения за аромати на модната къща. От всички тя избира петия и го кръщава "Шанел 5". Първите флакони се произвеждат, за да се подаряват на клиенти и приятели. През 1922 г. парфюмът е пуснат в продажба, а дизайнерката представя втори аромат – "Шанел 22". През 1924 г. "Шанел 5" е вече доста популярен парфюм. Коко решава да промени леко дизайна на бутилката. Квадратната капачка става осмоъгълна, вероятно вдъхновена от площад "Вандом" в Париж. Скосяването на острите рамене на бутилката пък я прави по-трудна за счупване при изпускане. Мерилин Монро и Елизабет II са сред най-известните почитателки на "Шанел 5". През април 1952 г. сп. "Лайф" пита Мерилин Монро как е облечена в леглото си. Тя отговаря: "Само по "Шанел 5" съм".

ПРЕЗ ГОДИНИТЕ

1895

Майката на Шанел умира. Габриел е изпратена да живее в сиропиталище на манастир на 300 км от дома .

1903

Шанел започва да работи като асистент на леля си в магазина за пердета.

1909

Отваря собствен бутик за шапки в Париж.

1918

Шанел отваря първия си бутик за висша мода на улица "Камбон" в Париж, който съществува и до днес.

1921

Френският парфюмер от руски произход Ърнест Бо създава за Шанел парфюма "Шанел 5".

1926

"Малката черна рокля" на Шанел става толкова популярна, че американския "Вог" я нарича "форда на роклите" заради реномето на "Форд" сред марките автомобили.

1931

Подписва договор за 1 милион долара с американския продуцент Самюъл Голдуин, за да прави дизайна на костюмите за неговите холивудски продукции.

1939

Създава костюмите за актрисите във филма на Жан Реноар "Правилата на играта". По време на Втората световна война тя е принудена да затвори бутика и фабриката си. Парфюмерийният магазин остава отворен по време на цялата война.

1944-1953

След като възобновява връзката си с немски офицер, съдейства за осъществяване на контакт между немски офицери и Уинстън Чърчил, арестувана е заради връзката си с германците и освободена, Шанел се отдалечава от света на модата. Годините между 1944 и 1953 прекарва в пътуване между Франция, Италия и САЩ.

1953

Шанел отваря наново бутика си за висша мода. Тя е на 70 г. Когато от сп. "Лайф" я питат защо се връща в модата, отговаря: На една вечеря Кристиан Диор каза, че няма как жена да е велик моден дизайнер."

1955

През февруари Шанел прави дизайна на дамска чанта, която се носи на рамо, и я кръщава 2.55. Името идва от датата на създаването му: 2 февруари 1955 година. Тази чанта се превръща в най-разпознаваемата чанта в света на модата и в иконичен модел за марката „Шанел".

1956

Дизайнерката пуска на пазара запазената си марка – дамския костюм от туид.

1957

Освен че се появяват двуцветните дамски обувки на Шанел, дизайнерката е обявена за "Най-влиятелната жена - моден дизайнер на 20-и век".

1968

По френската телевизия Ив Сен Лоран описва Коко Шанел като "Чудо! Тя разбира времето, в което живее, и създаде жената на своето време".

1969

На 18 декември мюзикълът "Коко" започва да се играе в Ню Йорк. Катрин Хепбърн е в ролята на Габриел Шанел. Когато питат дизайнерката какво мисли за мюзикъла, тя отговаря: Животът ми е по-скоро скучен, но ще видим какво ще се получи. Така и не вижда мюзикъла – разболява се и не успява да пътува до Ню Йорк.

1971

На 10 януари Габриел Шанел умира в Париж на 87 години в апартамента си в хотел "Риц". 

Други от Възход и падение

Майли Сайръс се сгоди и помъдря – край на бурните връзки с мъже и жени

Бившето дете звезда на "Дисни", което се превърна в музикална сензация, 4 години държа връзката си с барабаниста Макс Морандо далече от прожекторите Достигнала Христовата възраст

Цветана Манева: Обнадеждена съм от младите хора, които видях на протеста

„Обнадеждена съм от младите хора, които видях на протеста. Вярвам в тях, те могат. Излязхота от мълчанието. Това изисква много смелост. Тези хора не искат вече да се отнасята така, както досега"

Златю Бояджиев и още 35 художници рисуват конаците на Агуш - родопския дворец с морски фар в китната Могилица

Замъкът е с 221 прозорци, 86 врати и 24 комина. Има 3 двора, изолирани един от друг с вътрешни зидове Той е архитектурен паметник от национално значение и втори по площ след Рилския манастир 36

Бялата смърт покоси Иван Башев на Витоша

Знаел е шест езика, високообразован и с впечатляваща обща култура е бил външният министър и баща на поетесата Миряна Башева Октомври 1966 г. Тодор Живков е на посещение във Франция

Зуека призова от Испания след протеста: Елиминирайте старите модели!

От Испания, далеч от шумния публичен живот у нас, Васил Василев-Зуека говори откровено за спокойствието, което е открил, за новия си път като художник и за надеждата си към младите хора в България

>