Бояна Бозаджиева: Войната на плакатите от минали години се пренесе във фейсбук като война с мемета

27.10.2023 19:34
Бояна Бозаджиева е политически пиар експерт.
Бояна Бозаджиева е политически пиар експерт. СНИМКА: ЛИЧЕН АРХИВ

Повечето кандидати поставиха асфалта, а не гражданите в центъра на посланията си, казва пиар експертът

- Г-жо Бозаджиева, каква беше отминалата вече предизборна кампания през очите на един пиар експерт?

- В идеалния вариант една успешна кампания е тази, в която има разказ, който увлича и те кара да проследиш какво следва. Той трябва да отчита проблемите, да дава решенията, но и да посочи перспективата, която надскача ежедневните, битови, проблеми. В този смисъл като че ли навсякъде кампаниите се сведоха до дупки, тротоари и паркиране. Повечето кандидати поставиха асфалта, а не гражданите в центъра на посланията си. Липсваха ярките послания, които да се цитират, да се повтарят от публиката. Нямаше го и завършващия разказ - този, който ни кара да погледнем с емоция и усещане мястото, в което живеем.

Откъм технология наблюдавам, че немалко кандидати предпочетоха социалните мрежи пред работата на терен и кампания лице в лице. Това ги постави в една комфортна и отчасти стерилна зона. Войната на плакатите, която сме наблюдавали в минали години, се пренесе във фейсбук под формата на война с мемета. 

- Имаше ли фатални грешки, или пък попадения?

- Няма кампания без грешки, дали са решаващи - ще разберем, когато изборните резултати са ясни. Фатални обикновено са грешките, свързани с избора на кандидат за кмет, неговите качества, харизма, биография. Почти няма кампания, която може да компенсира един неудачен избор на личност. Това може да бъде отчетено, когато се сравнят получените гласове за листа и тези за кмет. Ако общинските съветници получат по-голямо доверие от съответния кандидат за кмет, то анализът е ясен. Разбира се, до последния момент на кампанията не трябва да изключваме и извънредни ситуации. Рядкост е, но такива могат да повлияят сериозно на вота. Попадения имаше най-вече в атаките спрямо кандидатите. В тази кампания не остана слабо място на претендентите, което да не бе ударено.

- Няколко политически и икономически теми изместиха фокуса от кампанията - стачката на миньорите, “Лукойл”, двете войни - в Украйна и в Близкия изток. До каква степен се отразиха те на самата кампания и как основните играчи влязоха в тях?

- И трите теми са важни, но като че ли останаха в рамките на говоренето на представителите на изпълнителната и законодателната власт. Кандидатите не ги включиха в комуникацията си, с изключение на тези, при които има регионално значение, какъвто е случаят с миньорите и Стара Загора.

Като цяло ежедневните проблеми и разминавания в (не)коалицията със сигурност се отразяват на избирателя. Логично е от тази сглобка да пострада както винаги този, който упражнява изпълнителната власт.

Други от Интервюта

Любомир Кючуков: Странни преговори за Украйна - има надежда за мир, но и риск от война на пауза

Пред очите ни се конструира един свят на силните - триъгълникът Вашингтон - Пекин - Москва, каза в интервю за "24 часа" дипломатът от кариерата и директор на Института за икономика и международни

Георги Клисурски: Предлагаме 1,81 млрд. евро бюджет на София - 475 нови автобуса и трамваи и 1000 места в детските градини

За първи път собствените приходи на общината са над 1 милиард лева, твърди зам.-кметът по финансите на София Още акценти от интервюто: Няма да увеличаваме местните данъци

Емил Кошлуков: Докато съм генерален директор, никой няма да определя гостите на "Панорама" и "Референдум"

Мистериозен списък на журналисти за “отстраняване от ефир” се появи и разпространи бързо в социалните мрежи в събота. Анонимен потребител с името Stefan Hristov

Цветанка Минчева: Банките ще свършат работата, за да стигне еврото до всички

През януари има двойно използване на валутите и ако има останали левове, могат да бъдат похарчени спокойно, казва  главният изпълнителен директор на УниКредит Булбанк - До въвеждането на еврото в

Владимир Димитров, ГДБОП: Възстановихме 10 млн. долара, откраднати от фирма в топ 10

Мошеници проверяват профилите на жени - търсят самотни, за да им вземат парите, казва шефът на Дирекция "Киберпрестъпност" в ГДБОП   - Старши комисар Димитров, пазаруването за Коледа вече е онлайн

>