Нови 42 трамвая, 30 тролея и 49 електробуса за 4 г. - комфорт до всяка точка в София

16.09.2023 21:30 Цветелина Стефанова
Столичани вече пътуват удобно и екологично с новите трамваи.

Имат климатици, нисък под, камери, удобства за майки с колички и хора с увреждания

42 нови трамвая, 30 тролея и 49 електробуса пристигнаха в София през последните 4 г., така стотици хиляди всеки ден вече пътуват комфортно.

“Развитието на София като съвременна европейска столица е немислимо без добре развит и интегриран обществен транспорт, който да удовлетворява нуждите на хората от мобилност по начин, най-малко вреден за околната среда. Ключов момент за постигане на европейските екологични стандарти е развитието на електрическия транспорт”, казва шефът на общинското дружество “Столичен електротранспорт” ЕАД Евгений Ганчев.

13 нови нископодови трамвая бяха доставени през 2019-2020 г. по втората фаза на “Проект за интегриран столичен градски транспорт” (по ОП “Региони в растеж 2014-2020 г.”). Те са климатизирани, с платформа за детски колички и за хора с увреждания, разполагат със стоп бутон за слизане и звукова сигнализация за незрящи. В тях има и видеонаблюдение. С доставката им всички трамваи по линия №5 вече са обновени.

За същия период дойдоха и 15 електробуса с 6 зарядни станции, закупени от общинското дружество със заем от ЕБВР. Те са част от първия етап от проекта за изграждане на 6 нови електролинии за заместването на автобусните. “Те използват най-изгодната към момента ултракондензаторна технология и притежават ЕС типово одобрение”, обясни Ганчев. Проектът включва общо 30 електробуси и 12 зарядни станции, като инвестицията е за над 14,7 млн. евро.

През 2020-2023 г. се реализира и проектът “Изпълнение на дейности за подобряване на качеството на атмосферния въздух в Столичната община чрез закупуване и доставка на електрически превозни средства за шосеен транспорт - електрически автобуси и тролейбуси” по ОП “Околна среда 2014-2020 г.”. По него бяха доставени 30 нови нископодови съчленени тролейбуса, които обслужват линиите 1, 9, 6 и 7. Те отговарят на всички европейски стандарти, климатизирани са, достъпни за трудноподвижни хора, майки с детски колички и незрящи хора. Разполагат със съвременна система за автономно придвижване с акумулаторни батерии (минимум 5 км пробег без контактна мрежа). “С доставката на новите тролейбуси се извърши окончателно обновление на тролейбусния парк , като замениха старите “Икарус”, обясни Ганчев.

По проекта са доставени и 34 нови нископодови бързозарядни електробуса с 13 станции и оборудване. Реконструираха се и 3 токоизправителни станции (ТИС) и изграждиха нови комплексни трансформаторни постове за новите превозни средства. През 2022 г. завърши ремонтът на ТИС “Юнак”, а в началото на тази - и на ТИС “Веслец” и ТИС “Слатина”.

Ключов проект е и “Изпълнение на дейности за подобряване на качеството на атмосферния въздух в Столичната община чрез закупуване и доставка на електрически превозни средства за релсов транспорт - трамвайни мотриси” по ОП “Околна среда 2014-2020 г.”. Възлиза на 97 млн. лв. и включва доставка на 29 нови нископодови трамвая. 25 от тях вече се движат. Дълги са 30 м, с климатик, платформа за качване, специални места за майки с колички и трудноподвижни хора и видеонаблюдение. Ще се движат по линии 4, 5 и 18.

С реализацията на проектите значително се повишават ефективността, качеството и сигурността на пътуванията, в същото време се намаляват нивата на вредни емисии в центъра на София, обясни Ганчев.

През 2016 г. със средства на общината бе обновено трамвайното трасе по ул. “Козлодуй”, а година по-късно се ремонтираха релсовият път и контактно-кабелната мрежа на бул. “Дондуков”. Със строителството на втория лъч на метрото бе построено и ново трамвайно трасе по ул. “Бели Дунав” и бул. “Рожен” до “София-север” още през 2009 г. Пусна се и първият етап на трамвайната линия от “Искърско шосе” през “Дружба 1” и “Дружба 2” до “Цариградско шосе”.

Ремонтът на релсовия път и на контактната мрежа по ул. “Граф Игнатиев” стана факт още през 2018 г. също по ОП “Региони в растеж”, а през септември 2019 г. бе завършен и този по ул. “Каменоделска”.

Реконструкцията на релсовия път и на контактно-кабелната мрежа от Съдебната палата по бул. “Македония” и бул. “Цар Борис III” до трамвайно ухо “Княжево” стартира през 2021 г. Инвестицията от 40,4 млн. лв. е по “Региони в растеж” и трябва да приключи до края на годината.

По-добрата свързаност между спирките и различните части от жк “Младост 2” вече улеснява жителите му, след като през 2018 г. със средства на общината бе изградено ново тролейбусно трасе - продължение на тролей №5. През май 2019 г. завърши изграждането на новото тролейбусно трасе по ул. “Бяла черква”.

Други от От страната и света

Проведе се традиционния благотворителен спектакъл "Българската Коледа" (Снимки)

Завърши благотворителния спектакъл "Българската Коледа", който се състоя навръх Коледа в Народния театър "Иван Вазов". Инициативата се провежда за 23-та поредна година и е под патронажа на държавния

Село Зелено дърво остана без ток в коледната нощ

Малко след 20:15 ч. тази вечер габровското село Зелено дърво остана без ток. Спря и осветлението по улиците на селото. То се намира на пътя между Габрово и местността Узана в Стара планина и трафикът

Зеленски: Разговарях по телефона с американските пратеници Уиткоф и Къшнър

Украинският президент Володимир Зеленски съобщи днес, че е разговарял по телефона с американските пратеници Стив Уиткоф и Джаред Къшнър, предаде Франс прес, цитирана от БТА

АПИ: 582 снегорина чистят пътищата, карайте внимателно

582 снегопочистващи машини обработват настилките по републиканските пътища. Работата продължава. Шофирайте внимателно! Това съобщиха от пресцентъра на Агенция "Пътна инфраструктура"

Карети от царските конюшни паркирани в Стара Загора (Снимки)

За царския двор работели първият майстор на файтони у нас Мито Орозов от Враца и синовете му В броя си от събота, 20 декември, вестник "24 часа" разказа подробно за първия производител на кабриолети

>