Яна Якимова: Онлайн покупките в ИКЕА са 4 пъти повече

25.09.2020 10:02 Христо Николов
Яна Якимова, ИКЕА

Броят на посетителите в магазина в София леко намаля, но средната стойност на 1 касова бележка е по-висока от преди, казва управителят на магазина Яна Якимова

- Г-жо Якимова, с какво новият магазин на ИКЕА във Варна е по-различен от този в София, намират ли се там абсолютно всички стоки, които има и в софийския магазин? Могат ли да се купят на място, или и те се поръчват както мебелите?

- Новооткритият магазин на ИКЕА във Варна е с изцяло нов концептуален формат за България, но и за целия Балкански полуостров. Той се породи от естественото ни желание да бъдем възможно най-близко до нашите клиенти, като им предоставим по-компактни и удобни предложения. Вярваме, че в днешно време хората търсят достъпни и практични начини за пазаруване, затова ние откликнахме на тези нужди в старанието си да развием огромния потенциал на ИКЕА.

На ниво 0 посетителите могат да се насладят на разнообразни вдъхновяващи интериорни решения в мебелния салон, а на ниво 1 е разположена нашата зала с аксесоари. Магазинът разполага със зона за хранене, която се нарича Swedish on the Go - бистро в шведски стил, предлагащо типични скандинавски кюфтета, салати, десерти и други вкусни предложения на много добри цени.

Клиентите ще имат достъп до пълната гама от 8000 продукта, достъпни на IKEA.bg.

Всички видове

мебели могат да

бъдат поръчани с

разнообразни

опции за доставка

- взимане от магазина без допълнително заплащане или доставка до дома.

Селекция от повече от 3500 продукта, аксесоари и най-продаваните мебели са на разположение за директна продажба.

Освен това предлагаме разнообразни възможности за нашите клиенти - услуга за монтаж и доставка, услуга за финансиране, безплатна услуга за проектиране на кухни и гардероби.

- Как се движеха продажбите на ИКЕА в първите месеци на пандемията - март, април и май, с изключение на краткия период, в който магазинът беше затворен? Данни от проучвания посочват, че компаниите за мебели и обзавеждане претърпяха спад в оборотите с 20% през март и още 20% през април, тези цифри отнасят ли се и за ИКЕА?

- Въпреки предизвикателствата, които ни постави настъпилата ситуация, нашият бизнес план се превърна в компас за успех. Обновихме и подобрихме голяма част от ресурсите си като естествена част от еволюцията на ИКЕА в световен мащаб. Нашата среда винаги е динамична и компанията ни не се колебае да променя инвестиционните си планове, за да бъдем все по-адаптивни към различните ситуации.

За периода на изолация нашите онлайн продажби в България са нараснали почти 4 пъти в сравнение със същия период на миналата година. И дори след като отворихме магазина отново за своите клиенти, онлайн продажбите все още са 4 пъти по-високи, което само по себе си е доказателство, че поведението при пазаруване в България се променя.

- Какво направи магазинът, за да преодолее негативните тенденции и как се движат продажбите сега?

- Наблегнахме основно на онлайн продажбите, които в момента са ключът към успешното съществуване на всеки бизнес. Докато магазинът беше затворен, на голяма част от ръководителите на екипи се наложи да бъдат още по-активни и целенасочени, за да постигат резултати. За кратък период трябваше да планираме и приложим промени в работните процеси, да се адаптираме към динамичната ситуация в производството, дистрибуцията и доставките на нашите продукти.

Следим много показатели на нашата оперативна работа и забелязваме лек спад на посетителите на магазина в София, но пък средната стойност на сметката е по-висока в сравнение със същия период през изминалата година, което като цяло води до положителен резултат. В магазин ИКЕА направихме нововъведения за улеснение на онези клиенти, които правят целево посещение – мебелите, заедно с услуги доставка и монтаж, могат да бъдат платени с банкова карта на информационните точки в мебелния салон.

Успяхме да поставим и специален фокус върху разнообразието от предложения и услуги в онлайн магазина ни, като

безлихвено

онлайн

потребителско

кредитиране

и нови възможности за доставка, за да отговорим максимално на нуждите и очакванията на нашите клиенти.

- Колко време ще е необходимо за пълно възстановяване на продажбите поне до миналогодишните им равнища?

- В момента е трудно да направим подобна оценка поради множество фактори, от които зависи обемът на продажбите. През последните месеци наблюдаваме промени в различни посоки и те пряко се отразяват върху нашата дейност.

Вече започнахме да прилагаме специални планове за оптимизиране на работните процеси с цел да постигнем максимално равновесие в продажбите. Днес това става възможно чрез повишаващата се синергия между физическите и онлайн обекти. Ето защо, за да бъдем още по-близо до всички българи от цялата страна, въведохме нови опции за доставка, извън стандартните доставка до дома, или до обект на ИКЕА. Вече предлагаме възможността и за доставяне на поръчка до офис на наш партньор в 12 града от страната, като плануваме да увеличим списъка с градове в България, до които ще могат да достигат поръчките по-бързо и на по-добра цена.

- Има известни притеснения сред хората, свързани с локацията на ИКЕА в София- почти няма градски транспорт до там, намира се в покрайнините на града. Какви са данните за посещенията на клиентите всеки ден в сравнение с предишната година?

- През летните месеци наблюдаваме лек спад в броя на посетителите в магазина спрямо предходни години, както и промяна в потребителското поведение. През годините ИКЕА се наложи като място, в което цялото семейство прекарва време през почивните дни, а сега се наблюдават много повече целенасочени посещения- клиентите идват с намерението да осъществят покупка и често предпочитат делничните дни. Така потокът от посетители се разпределя доста по-равномерно през седмицата и това е благоприятно за нас.

От началото на каталожната година в магазина в София вече регистрирахме 100 000 посетители, което е много позитивен индикатор и повод за увереност, че ситуацията се стабилизира.

- С какво изграждането на още една станция на метрото след “Витоша” би допринесла за този район на столицата?

- Проектът за нова

метростанция е

наистина добра

възможност

за развитие както от гледна точка на живеещите в района, така и за инвеститорите. Ето защо е добре да се търси баланс между двете.

Осигуряването на метростанция в близост до ИКЕА в София би улеснило значително нашите клиенти, също би им доставило максимално удобство с оглед на местоположението на магазина.

- Планира ли ИКЕА да отвори друг физически обект в страната, подобно на новия магазин във Варна?

- ИКЕА - Варна, е първият среден по размер магазин на Балканския полуостров, а първият малък размер магазин ще бъде открит в Пирея тази година. Според плана за развитие на трите държави, в които компанията “Хаус Маркет”, част от Fourlis Group, оперира, общо пет средни магазина IKEA от 5000 - 12 000 кв. м и десет малки магазина от 1000 - 2000 кв. м ще бъдат отворени през следващите пет години. Не сме спирали да проучваме възможностите си и вярваме, че винаги има място за развитие.

- От тази есен прочутият каталог на ИКЕА е само онлайн. Защо направихте така и каква беше целта?

- За ИКЕА някои неща носят голяма символика и традиция. Каталогът ни е едно от тях, наред с устойчивото развитие и отличителния дизайн на продуктите ни. Приспособяването към нови концепции е ключово за развитието на марката както в България, така и в световен мащаб. Ето защо решихме да подобрим вече установените устойчиви практики, които обхващат дигиталния свят като естествено по-екологичен. През следващите години ще се фокусираме още повече върху онлайн каналите ни с много свежи идеи и иновативни решения, стремейки се да бъдем в съответствие с потребителските очаквания

Поради тази причина, насочваме усилията си в предлагането на новия ИКЕА каталог 2021 основно в дигитален формат. Разбира се за всички онези, които предпочитат класическия прочит, имаме и печатен вариант, наличен в магазините ни.

CV

Яна Якимова има 10 години опит в ИКЕАБългария, като започва кариерното си развитие още с откриването на първия магазин през 2011 г., когато поема отдел “Връзки с клиенти”. От 2013 г. ръководи отдел “Продажби”.

Преди това Якимова е заемала мениджърски позиции в туризма и обслужването на клиенти. Има магистърска степен по икономика на туризма от УНСС София.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>