“Много сме зле” - как изкривяват картината за европарите срещу кризата

03.06.2020 13:00 Томислав Дончев,вицепремиер

- Цифрите събудиха

засилен, но нездрав интерес

у някои политици

- Три лъжи, два въпроса

и няколко истини*

Преди време бях написал статия, провокирана от политическото говорене по отношение на средствата от ЕС. 9 г. по-късно си давам сметка, че написаното е все още актуално, което при други обстоятелства вероятно щеше да е положителен факт.

Когато говорим за политики на ниво ЕС, често дебатите нямат толкова широк отзвук у нас и понякога произведените решения дават повод за различни интерпретации, а нерядко водят и до фалшиви новини. Обичайно свеждаме европейското говорене до това колко пари ще получим от ЕС и как ще бъдат разпределени, което само по себе си е важно, но не може да запълни цялостната картина. Освен това в изказванията на някои политици все още се прокрадват

мазохистичните

стрели

– “зле сме, много сме зле”, “по-зле от нас няма”, което допринася за изкривяване на картината, още преди да е запълнена.

Европейската комисия представи ново предложение за Многогодишна финансова рамка на Съюза за периода 2021-2027 г., с което няма намерение да предлага решения за спасение, а за възстановяване на европейската икономика след последиците от кризата.

Бюджетът на ЕС за периода 2021-2027 г. или т.нар. Многогодишна финансова рамка се предлага да бъде в размер от 1,1 трилиона евро. Исторически погледнато, цифрите са съпоставими с предходните два бюджета на ЕС. Новият момент е свързан с Плана за възстановяване на ЕС в размер на 750 млрд. евро, който на практика е извън многогодишния бюджет на Съюза и следва да се изпълни до края на 2024 г. Въпросните средства ще бъдат набавени чрез поемането на заем от световните финансови пазари от страна на ЕС. С други думи – извън бюджета на ЕС и извън традиционните политики и инструменти, които се финансират чрез него, боравим с качествено нов инструмент, чието генериране също може да се определи като нетрадиционно.

Всички тези цифри събудиха засилен, но за съжаление нездрав интерес у някои политици. Засилен, защото навярно са осъзнали колко малко познават темата, и нездрав – по същата причина. Понеже все още съм на мнението, че би било проява на политическо малодушие да не се напомня истината, бих искал превантивно да спестя притесненията, които будят някои твърдения:

“България може да се окаже донор в следващия спасителен план на ЕС” и

“България няма ясна преговорна стратегия”.

В реалността има ясна и справедлива методология за разпределение на средствата, което изключва съществуването на хипотеза, при която България ще се окаже нетен донор в бюджета на ЕС. Напротив, България е една от общо 4-те държави членки, които ще получат повече средства за Кохезионна политика в сравнение с настоящата финансова рамка на ЕС. В общ план и съгласно предложенията на ЕК България ще получи по линия на МФР 16,7 млрд. евро, а в рамките на Пакета за възстановяване – 9,7 млрд. евро, при наличието на достъп на страната ни до няколко заемни инструмента. За сведение – през текущия период по линия на КП и Фонда за селските райони България разполага с 9,9 млрд. евро. Вноската ни в бюджета на ЕС за целия период 2021-2027 г. ще бъде 3,3 млрд. евро. Едва ли тези цифри могат да превърнат България в донор на ЕС и говорят за липса на ясна преговорна стратегия. И за да разсея напълно

притесненията от

рода на “нямаме

план”,

“не можем”, “не знаем”, да припомня, че България завършва втори програмен период, подготвя трети и вече е натрупала солиден опит в работата с всякакъв вид документи – оперативни програми, споразумения за партньорство, покриване на предварителни условия и т.н. Историческата справка показва, че като качество и срок ние не просто се справяме, а често се справяме по-добре от другите.

“Днешното управление бойкотира европейските приоритети, тъй като видимо бойкотира зелената сделка”.

Както нееднократно съм заявявал, Зелената идея е въоръжена с почти непобедими аргументи. Не се сещам за политик или общественик, който би се осмелил да отрече или пренебрегне значението на качеството на околната среда, въздуха, чистата храна и вода.

Още нещо, една бърза справка ще покаже, че подкрепихме дългосрочната цел за постигане на климатична неутралност на ниво ЕС до 2050 г. още през декември 2019 г. и имаме национална позиция по тази тема от февруари. Понастоящем стартираме съвместната си работа с ЕК по изготвяне на териториалните планове, които да са основа на трансформацията в условията на Зелената сделка.

Твърдението, че се бавим със стратегията за следващия период също не е вярно.

Запитване до Европейската комисия би разкрило
факта, че
страната ни е
една от първите
в ЕС,
която представи проектите си на стратегия (Споразумение за партньорство) и програми за следващия програмен период. В момента сме в интензивен етап на преговори като изведените от нас приоритети – иновации и приложна наука, зелената сделка и възстановяването на икономиката ни, се подкрепят от ЕК.

Признак на политическо безсилие е невъзможността да се генерират ясни и точни послания, в следствие на грешно направени изводи.

Планът за възстановяване и националното му измерение не бива да обременяват съзнанието на няколко поколения българи.
Най-малкото поради факта, че 4-годишният период за реализирането му може да се определи по-скоро като краткосрочен, отколкото като фундаментален за развитието на държавите членки. При подобна посока на мислене как би трябвало да оприличим МФР, която е за 7 г. и с по-голям бюджет от възстановителния пакет?

Разбира се, това е риторичен въпрос. Наясно съм, че
някой, решил
вчера да влезе
в темата,
няма как да знае тези факти. И все пак ако говорим за основополагаща стратегия и план, които ще засегнат няколко поколения, по-скоро трябва да обърнем внимание на Зелената сделка, чиито хоризонт е 2050 г.

Що се отнася до справянето със социално икономическите последици от кризата с COVID-19 – достатъчно признание е, че сме давани като един от добрите примери, включително по линия на мобилизирането на национални и европейски средства за финансирането на конкретни антикризисни мерки.

Далеч съм от мисълта, че всичко, което предстои ще бъде лесно, защото и досега не е било. Наясно сме с отговорността и необходимостта от навременни решения и прецизно планиране. При това не защото звучи добре и разумно, а защото полагаме нужните усилия и разчитаме на опита, който натрупахме в последните години. Научените уроци са тези, които ни дават увереност, че ще се справим и този път.

 

* Статията е от блога на Томислав Дончев tomislavdonchev.info.

Заглавията са на редакцията.

 

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>