Продуцентът Кевин Клайнман: Времената са мрачни и хитовите изпълнители вече не пеят за любов

20.11.2025 12:27 Ралица Минчева
Кевин Клайнман СНИМКА: ГЕОРГИ ПАЛЕЙКОВ

В САЩ започнаха да се правят концерти в домашни условия

Кевин Клайнман е едно от най-влиятелните имена в класическата музика в Европа. С повече от 40 години професионален опит, той е заемал ръководни позиции в най-големите продуцентски компании в бранша. Участвал е в разработването на магистърската програма по "Mузика и мениджмънт на изкуствата" в "Сорбоната" в Париж, където преподава от 1997 г., а в допълнение е и редовен гост-лектор в музикалните академии в Хелзинки и Талин. Работи активно като консултант по бизнес развитие и маркетинг с международни институции, оркестри, фестивали и индивидуални артисти. Участва в глобални форуми като International Music Council, Financial Times Global Summits и Centre Ernest Lluch в Барселона. Преди броени дни бе у нас като специален гост на събитието "Музикалната индустрия утре: Предизвикателства и възможности", което се организира от Culturama Fest и Българската асоциация на музикалните продуценти.

- Имате впечатляващ опит в музикалната индустрия, как се насочихте в тази посока?

- Първоначално планирах да бъда изпълнител. Свирех на цигулка, бил съм и в консерватория, но осъзнах, че най-добрата посока, в която мога да поема, е музикалното продуцентство. Започнах да уча бизнес и реших да комбинирам двете неща. Заминах за Финландия за лятна работа като стажант на Хелзинкския музикален фестивал. Това беше първият ми опит в работата като музикален мениджър. Помагах за организирането на концертите и цялата логистика. Следващата стъпка беше да създам собствен звукозаписен лейбъл, който беше за финландска съвременна музика. Организирах разпространяването ѝ по целия свят. Това ми отвори много врати. Започнах работа в CBS, Sony Music във Франция, където отговарях за международни проекти, станах вицепрезидент на класически музикални продукции от Европа. След това бях вицепрезидент на международния отдел във Philips в Холандия. По-късно се преместих в PolyGram във Франция. Тръгнах като музикант, а станах продуцент.

- В какво се състоеше работата ви в големите продуцентски компании?

- Навремето беше много различно. Ерата на касетките приключваше, а CD-тата тъкмо започваха да се разпространяват. Така че имаше огромен интерес и музикалният бизнес процъфтяваше. Това бяха едни от най- невероятните времена. По това време някои от най-великите музиканти в света все още бяха живи и свиреха, а аз имах възможността да работя с тях. В днешно време технологиите са се развили много и за съжаление, хората могат да слушат музика безплатно, така че аспектът със закупуване на музика на физически продукт напълно е изчезнал. Знаете ли, че по онова време 50% от продажбите на компактдискове са били за подарък? Днес никой не подарява музика, защото всеки я получава безплатно. Бизнесът много се промени, но съм щастлив, защото работех в златните му години. Чувствам се привилегирован и благодарен за това, но не съм песимист за настоящето.

- Тежко ли се отрази на индустрията спадът в продажбите на CD-та?

- Беше драматично, защото, когато нещо е безплатно, то губи стойност и хората не го купуват. Бизнесът много се сви. В днешно време все повече музиканти от всякакъв тип се продуцират сами и не виждат записаната музика като източник на доходи. Преди имаше баланс между продажбата на дискове и продажбата на концертни билети. Днес парите, които се получават от записи, са много малко и артистите разчитат на концерти много повече, отколкото преди години.

- Мислите ли, че има концертна култура в днешно време, или хората предпочитат да слушат музика безлатно по домовете си?

- По време на пандемията всичко спря. За съжаление, година след това посещаемостта на концертите спадна наполовина в сравнение със ситуацията, преди да се появи COVID. В някои страни този проблем се оправи, но в други все още е трудно, много хора смятат, че колективните мероприятия са опасни за здравето им. Особено по-възрастните, а именно те основно слушат класическа музика. Сега има тенденция хората да гледат концертите на голям екран в домовете си вместо на живо. В САЩ се организират също и домашни концерти - малка група от хора плаща на музикант, който да свири в домашни условия. Това е тенденция, която се е случвала преди два века и сега се връща отново на мода. Прави се предимно от млади артисти, това е начин да станат разпознаваеми. Трябва да излязат извън традиционната система, да създадат нещо ново, за да бъдат забелязани. Много от тях са разочаровани, че не ги канят да участват в концерти и се налага да мислят нестандартно. На тези домашни концерти може да присъства някой журналист например, който след това да напише статия за тях. Това е като семе, което се засажда и след това започва да расте. И работи за всякакъв тип музика.

- Нестандартното мислене ли е ключът към успеха?

- Не, по скоро използането на социалните мрежи. Трябва да присъстваш в тях и хората да те виждат. Някой артист може да живее в България, но да има по-голяма фен база в Япония. Технологиите позволяват да се постигне успех извън собственото ни пространство и това е невероятно.

- Добрата реклама или талантът е по-важен?

- Артистите трябва да са релевантни, публиката да ги вижда и да се свързва с тях. За правилното използване на социалните мрежи първо трябва да се насочат към мястото, където смятат, че е тяхната аудитория. Не може просто да се пусне нещо в пространството и да се очаква то да уцели целта. Един артист трябва да мисли повече за това къде иска да стигне. Например имам един приятел, който е страхотен музикант и ме помоли за съвет как да пробие. Казах му, че заради характера му, външния му вид, свиренето му ще има успех в Корея. Тъй като той е от Германия отначало ме изгледа със съмнение, но аз го насърчих да опита. Сега има фен база там от хиляди последователи.

- Възможно ли е българската народна музика да стане разпознаваема в чужбина?

- Разбира се, “Магическите гласове на България” са пример. Те са световноизвестни, имам приятели от Съединените щати, които смятат, че са невероятни, защото са автентични, трогателни и истински. Мисля, че

българската музика трябва да има двама или трима PR специалисти,

които да следят социалните мрежи много внимателно и да пускат конкретни неща с текст, който казва: “Вижте това, това е невероятно. Този български мъж, тази жена, чуйте гласа ѝ, погледнете я”. Това е единственият начин да го постигнете - трябва ви един специалист за Европа, един за Азия и един за Северна Америка.

- Колко е важен тексът за една песен?

- Всяка страна има различен вкус. Например в Северна Америка от 60-те до 80-те години бяха популярни любовните песни. Вече не. Погледнете всички хитови изпълнители, те не пеят вече за любов. Парчетата им са много по-социални. Поп музиката се е превърнала в отражение на политическия и социалния живот на всяка страна поотделно. Хитовете във Франция, където живея, са изпълнявани предимно от рапъри, които са бедни, имат трудности и песните им са свързани с полицията и препятствията им в живота. Музиката винаги е била отражение на живота. Иска ми се да се върнем към любовните песни. В момента сме в много мрачни времена. Политически Европа и светът не са в добра ситуация. Ако в България се слушат любовни песни, това е страхотно, но дори Ед Шийрън не пее само за любов. Музиката е огледало на това, което обществото ни дава, и на това, което е около нас.

- Това ли е причината песни без смисъл да стават популярни?

- Много е възможно. Често се питам: “Какъв е този текст, няма смисъл?”. Това е така, защото най-вероятно животът няма смисъл за този изпълнител. На мен текста не ми харесва, но някой друг, който не се чувства добре, може да се припознае в него.

- А включването на демонични елементи в клиповете и текстовете провокация ли е, или отново отражение?

- Мисля, че отново е отражение на обществото, защото то умира.

- Защо младите хора в днешно време не слушат класическа музика?

- Първо, класическата музика е по-дълга, самите произведения са по-дълги. Едно произведение може да продължи час и тридесет минути. Опера на Вагнер може да продължи три или четири часа. Младото поколение днес

може да задържа вниманието си само за секунди

Една минута вече е твърде много и ако не успеете да ги убедите в рамките на първите три секунди, всичко се губи. Младите нямат време за губене, при тях всичко трябва да се случва бързо. Тъжно ми е, че е така, но го приемам.

- Възможно ли е това да се промени?

- Единственото, което мога да направя, е да кажа на хората, че слушането на класическа музика е много полезно за емоционалната им стабилност, защото тя е базирана на дълбоки емоции - щастие и тъга, любов, гняв. Всички тези неща са в класическата музика и тя отразява кои сме ние на много основно ниво. Затова съм много за слушането ѝ. Много харесвам и джаз, защото той пък ни учи да слушаме другия човек. Така се създава диалог между хората и това е здравословно. Другата музика, която е насилствена и говори за дявола и смъртта, не е за мен, защото това не е светът, в който искам да живея. Но приемам, че някои хора искат да я слушат. Няма да ги спра, но това ми говори едно - обществото е болно.

- Защо все по-популярно става да се смесват жанрове?

- Често класическите музиканти си мислят, че като направят нещо кросоувър, ще привлекат нова публика. Но това не работи, мисля, че е евтино. По-добре е да запазиш музиката такава, каквато е, и да промениш нещо в опаковката и начина, по който я представяш. Мога да дам пример с фима за Моцарт "Амадеус". Залата за този филм беше пълна. В публиката имаше млади и стари хора, рокери, пънкари, всички бяха там. Защо? Музиката беше такава, каквато е, и я поставиха в кино. Но ако пуснете класическа музика в концертна зала, която е много традиционна, много консервативна, тогава младите хора, казват: “Не, това не е за мен. Това не е моят свят, така че няма да си купя билет”. Това доказва, че проблемът не е в музиката и не е нужно да се сместват жанрове. Проблемът е как се опакова, как я представят на хората. Музиката трябва да се показва там, където са хората, а не хората да идват при нея.

Други от Интервюта

Деси Добрева: Докато бях в “Шоуто на Слави”, учех и 2 специалности, живеех насън

- На 7 декември в зала 1 на НДК ще се съберете отново с Алекс Раева за първи път след 21 години, били сте заедно за последно в "Шоуто на Слави", какъв е спектакълът, в който ще участвате

Димитър Ганев: Румен Радев загрява на тъчлинията за избори - всички партии трябва да са притеснени

ПП-ДБ разбират, че такъв нов играч при предсрочен вот ще е техен естествен конкурент. Ще навлезе и в поле, където “Възраждане” са монополист Влизането ни в еврозоната от 1 януари не може да бъде

Доц. Владислав Миланов: Толкова тъжни статистики бележи езикът на политиците, че се отказахме да го анализираме

Отклонения в човешкото поведение стават думи на годината - не те са страшни, а явленията, които описват, казва езиковедът Още акценти от интервюто с езиковеда и преподавател в СУ: "6 - 7"

Бойко Василев: Вучич опитва да язди много коне – да е добре със САЩ, Русия, Китай, и рискува всички да го ритнат

На протестите на сръбските студенти няма друго знаме освен сръбското Студентите пишат листите, без да слагат нито един от водачите на опозицията Защо Западът подкрепяше Вучич

Любослав Костов: Само с три мерки може да се намерят още 630 млн. евро. От тях искаме 38 милиона за заплати

Капиталовата програма може да се ореже с 300 милиона, други 130 млн. евро ще дойдат, ако се актуализират минималните осигурителни доходи. А 200 млн. евро ще се осигурят от развързването на социалните

>