Йорданка Фандъкова: "Добродетели и религии" няма да се въведе от следващата учебна година

06.10.2025 07:00 Даринка Илиева
Йорданка Фандъкова

До 3 месеца ще има пълна забрана на мобилните телефони в час

Васил Терзиев е прав да не подписва космически цени за боклука, но защо процедурата ги позволява

Още акценти от интервюто:

- Г-жо Фандъкова, приемането на промените в Закона за предучилищното и училищното образование са приоритет за парламента тази есен. Кои са най-важните?

- Цялостна модернизация на българското образование, за да отговори на потребностите на съвременното общество, пазара на труда и технологичния напредък - това е амбициозната цел на министър Красимир Вълчев. Надявам се тя да срещне подкрепата и на обществото, и на депутатите. Ако искаме да имаме конкурентоспособна икономика с висока добавена стойност, имаме нужда от качествено образование за нашите деца, адекватно на динамично променящата се среда. Според експерти сегашните ученици и студенти ще сменят средно 3 професии в трудовия си път, което изисква формиране на умения, а не само възпроизвеждане на знания.

Реформата включва още нови учебни планове и програми, промяна в принципа на оценяване, подобряване системата за квалификация на учителите, достъп до образование и подкрепа за всяко дете. Първият пакет от промени вече са подкрепени от комисията по образование и очаквам тази седмица да влязат в пленарна зала. Между двете четения ще прецизираме текстовете и ще продължи дискусията в обществото, защото темата се отнася до всеки и е нужно да има добра комуникация. Предложенията включват интегрирани политики за ранно детско развитие. Езиковата подкрепа за ученици, които не владеят добре български, е важна, защото без това знание те учат трудно и постепенно отпадат от образователната система. Подобряване на условията за обучение на деца със специални образователни потребности е акцент в работата ми и с експерти и партньори сме подготвили текстове, които да гарантират, че ще има индивидуален подход спрямо потребностите на всяко дете.

Разширяваме и системата за подкрепа на деца с поведенчески проблеми. Друга важна промяна засяга дисциплината в училище и възможностите за подобряването ѝ чрез разширяване правомощията на учителите за налагане на предупредителни мерки при неприемливо поведение. Една от най-дискутираните теми е и забраната за използване на мобилни телефони в училище. Подобряване на процеса на квалификацията и професионалното израстване на учителите е ключова промяна за по-високо качество на образованието.

Друг акцент е системата на кариерното ориентиране на учениците - досега това бе по-малко застъпено, но е много важно за връзката между образованието и бизнеса. Залага се целенасочено обучение на математика и природни науки. Това е фокус на министър Вълчев, но по-важното е, че е нужно за развитието на икономиката ни. Официализира се създаването на нов вид специализирани училища - математически, природо-математически и класически гимназии. Те съществуват и сега, но се дава възможност на учениците, които се приемат след 4-и клас, да останат без изпит в същото училище.

Друга важна тема е акцентът върху възпитателната роля на училището чрез въвеждането на нов предмет “Добродетели и религии”. Родителите и учениците ще избират от 3 алтернативни програми за формиране на универсални ценности - човечност, уважение, съпричастност. Религията няма да бъде задължителна за никого и няма да се поставят оценки. По въвеждането на новия предмет има нужда от още дискусии и време за разработване на учебните програми.

- “Добродетели и религии” от следващата учебна година ли ще се учи?

- По-скоро не. Самите учебни програми се разработват поне 1 г., така че не е реалистично този предмет да бъде въведен от учебната 2026-2027 г.

- Казвате, че целта на промените е децата да формират умения, а не да зубрят и да трупат излишни знания. Как ще се случи това на практика?

- Това е най-важната част от промяната в средното образование - за професиите на бъдещето, както и за живота, се изисква не възпроизвеждане на знания, а умението да се ползва наученото при различни житейски ситуации. Това може да се случи след промяната на учебните програми, върху които се работи. За тях също се изисква повече време - поне 3-4 г., но е много важна и промяната в начина на оценяване. Министър Вълчев започва постепенно да въвежда такъв тип задачи. Вече са анонсирани промени във формата на изпитите след 7-и и 10-и клас. Начинът, по който се изпитват децата, определя и това как те ще се подготвят. За тези задачи не се изисква специална подготовка, а стабилни базови знания. Дискутира се дали ще има нужда от повече частни уроци. Моето мнение е, че няма да е необходимо. Образованието трябва да стане по-практично, а учебните програми да дават възможност за повече упражнения и дискусии. У нас има добри практики, в много училища се работи по най-съвременните методи и промяната на национално ниво трябва да стъпи на тях. Това изисква време, но процесът е стартирал и се надявам, че в следващите 2-3 г. ще се усети новият подход в образованието.

- Какви ще са промените в изпитите след 7-и и 10-и клас?

- МОН предлага още от тази учебна година около 1/4 от задачите в изпита да са практически. На сайта на МОН има такива задачи и това ще помогне на учителите и учениците да се ориентират. Постепенно в следващите години тези задачи ще преобладават в изпита.

- Кога ще влезе забраната на мобилните телефони и защо всяко училище ще си я организира?

- Промяната предвижда пълна забрана за ползване на мобилни телефони в училище с изключение на случаите с учебна цел или при инцидент. Това предложение се приема доста добре от обществото - според проучвания над 80% от хората го одобряват. Ползването на мобилни телефони намалява чувствително концентрацията на учениците, а тя е важна не само за придобиването на знания, но и за ефективното участие в учебния процес. Около 35% от училищата у нас вече са ги забранили и са създали организация. Всяко училище ще определя как да стане това - дали телефоните да се събират в началото на учебния ден, или всеки учител ще организира това в своя час. Колегите са професионалисти и не очаквам да има затруднение. Идеята на министъра е веднага след влизането в сила на закона забраната да се въведе, което значи до 2-3 месеца.

- А какво ще се промени при санкционирането на учениците?

- Промените предполагат повече възможности за учителите. Сега системата за санкциониране е тромава, което пречи да има възпитателен ефект. Затова е важно, когато ученик наруши дисциплината, веднага да бъде предупреден. Промените дават тази възможност на учителите. Те могат да бъдат в най-различна форма и степен - ученикът може да бъде отстранен от час, но през това време трябва да е ангажиран с нещо в училище, за да не се окаже, че наказанието всъщност е награда. Знаем, че много ученици с удоволствие биха напуснали училище в определени часове. В комисията по образование сме единодушни, че учениците не трябва да напускат училище, а да бъдат ангажирани с друго там - дали ще се подготвят в библиотеката, ще учат сами или ще имат някаква активност - зависи от самото училище.

- Тези предложения са първа стъпка за промяна в образованието. Каква е следващата?

- Усилията на МОН са насочени към цялостна промяна на системата на средното образование, но се работи и за висшето образование. Министър Вълчев вече анонсира варианти, при които учениците да могат да полагат единен изпит по математика и физика, вместо да държат такъв за всеки университет. Университетите са автономни и предстои разговор, но това е добра стъпка за връзката между средното и висшето образование и стимул повече ученици да учат математика и природни науки.

- Говори се за промени в Закона за София. Имаше предложения от ИТН, които разширяваха възможностите за изграждане на високи сгради. Нужни ли са промени и какви?

- Предложението за разрешаване на по-високо строителство беше абсолютно неоснователно и правилно депутатите от ИТН го оттеглиха. Като кмет с предишния главен архитект Здравко Здравков искахме сериозни промени в закона. През 2018 г., благодарение на депутати от ГЕРБ, те бяха внесени и голяма част - приети. Така ограничихме височината на сградите в цяла София до 75 м кота корниз, а над околовръстния път до 15 м. Дотогава имаше възможност безконтролно да се строи и целта ни беше да ограничим строителния натиск.

- Вече 2 г. не сте кмет на София, но името ви често се споменава като причина за различни проблеми. Последно покрай дълговете на “Топлофикация София” и ремонта, който ще се прави в “Дружба 2” в разгара на отоплителния сезон.

- Работата на кмета е да дава решения, а не да търси оправдания. Този ремонт в “Дружба 2” не е от проектите, които оставих. Спирането на топлоподаването на такъв голям район е съгласувано и разрешено от настоящото ръководство на общината. Никое общинско дружество не може на своя глава да почне да разкопава и да прави ремонти. Никога не съм си позволявала планов ремонт посред отоплителен сезон, въпреки че в последните години на моето управление “Топлофикация София” подменяше между 6 и 10 км тръби годишно. Ремонтът в този момент е грешка.

Темата за бъдещето на “Топлофикация София” е много сериозна и винаги съм търсила трайно решение с общинските съветници и с държавата - при всички правителства, независимо кой ги е излъчил. Оставих много сериозен анализ и план за модернизация на дружеството. Нужни са инвестиции в модерни инсталации за производство на електричество. Това е единственото решение, за да се оздрави “Топлофикация София”. Сега всички дават като добър пример концесията на “Софийска вода” и правилно. Но се пропуска, че два пъти аз лично предоговарях концесията, за да стане по-изгодна за града. А когато предложих удължаване, срещнах яростна съпротива от опозицията, включително от общинските съветници на г-н Терзиев.

Иначе мое наследство са строителството на метрото, което продължава и сега, проектите за новия мост на “Бакърена фабрика”, за булевардите “Рожен”, “Каблешков”, “Стамболийски”, но за това не се говори. Детските градини, които се строят в София, също са изцяло мое наследство и чест прави на районните кметове на “Изгрев” и “Витоша”, че ме канят при откриването. Преди дни открихме нова детска градина в “Княжево”. Те са факт след последователна работа, приемственост и разбиране, че само така могат да се постигат резултати за София, а не с нападки и оправдания.

- В “Люлин” и “Красно село” вече има кризисна ситуация с боклука. Следите ли мегапоръчката за чистенето на София и какво бихте направили, ако още бяхте кмет?

- Общината и г-н Терзиев вече обявиха кризисна ситуация. За съжаление, има много пропуски, за да се стигне дотук. Кметът е напълно прав да не иска да подпише договор с тези космически цени. Въпросът е защо обаче условията в конкурса са го позволили и защо са заложени прогнозни, а не пределни цени. Другият пропуск е времето - когато преди 2 г. разговаряхме с Терзиев, му казах, че процедурите за чистотата трябва да се пуснат поне 1 г. по-рано. Сега общината се оказва без действащи договори, защото дори и удължените от мое време изтичат и трябва да действа в кризисен режим.

- А говорите ли си с кмета Терзиев? Търсил ли ви е и как се справя с управлението на столицата?

- Г-н Терзиев има своите съветници и екип и не е търсил мнението ми. Не е и необходимо. В деня на клетвата му преди близо 2 г. му казах: “За всяко нещо, което се случва в този град, винаги виновен е кметът. А оттук нататък това сте вие”. Отговорността на кмета е много голяма и хората очакват той да решава дори проблеми, които не зависят от него. Кметската работа е такава и човек трябва да го приеме.

- Май каската, която му подарихте при предаването на властта, не успява да го предпази от кризи.

- Проблеми винаги има. Символът на този подарък беше да продължи развитието на града. Оставих подготвени редица проекти, много от тях с осигурено финансиране и сега те се изпълняват. Някои се бавят с почти 1 г. - като този за театър “София”, но важното е все пак да се случат. Нужно е обаче да се подготвят нови проекти, защото градът трябва непрекъснато да се развива.

- Какво бихте искали кметът Терзиев да подпише с вашата писалка, която му подарихте?

- Като гражданин ми се иска да видя продължаване на строителството на метрото, което е и най-важният проект, и нови детски градини. И да ускори работата с държавата за изграждане на последния участък от околовръстния път.

- След арестите на зам.- кмета Барбутов и на кмета на Варна Благомир Коцев стана ли по-уязвима кметската позиция и може ли тези трусове да разклатят държавата?

- Кметовете винаги са били във фокуса на проверки и разследвания. Имало е периоди с по 2-3 прокурорски проверки на ден по различни сигнали, докато бях кмет. Не съм ги определяла като натиск дори когато съм била сигурна, че няма никакви нарушения, защото носенето на отговорност е част от работата. Ще припомня, че по сигнал на “Спаси София” беше обвинен мой зам.- кмет. След няколко години дела се доказа, че той е абсолютно невинен. За съжаление, това отне доста време и беше тежък момент за този млад човек.

CV

Други от Интервюта

Деси Добрева: Докато бях в “Шоуто на Слави”, учех и 2 специалности, живеех насън

- На 7 декември в зала 1 на НДК ще се съберете отново с Алекс Раева за първи път след 21 години, били сте заедно за последно в "Шоуто на Слави", какъв е спектакълът, в който ще участвате

Димитър Ганев: Румен Радев загрява на тъчлинията за избори - всички партии трябва да са притеснени

ПП-ДБ разбират, че такъв нов играч при предсрочен вот ще е техен естествен конкурент. Ще навлезе и в поле, където “Възраждане” са монополист Влизането ни в еврозоната от 1 януари не може да бъде

Доц. Владислав Миланов: Толкова тъжни статистики бележи езикът на политиците, че се отказахме да го анализираме

Отклонения в човешкото поведение стават думи на годината - не те са страшни, а явленията, които описват, казва езиковедът Още акценти от интервюто с езиковеда и преподавател в СУ: "6 - 7"

Бойко Василев: Вучич опитва да язди много коне – да е добре със САЩ, Русия, Китай, и рискува всички да го ритнат

На протестите на сръбските студенти няма друго знаме освен сръбското Студентите пишат листите, без да слагат нито един от водачите на опозицията Защо Западът подкрепяше Вучич

Любослав Костов: Само с три мерки може да се намерят още 630 млн. евро. От тях искаме 38 милиона за заплати

Капиталовата програма може да се ореже с 300 милиона, други 130 млн. евро ще дойдат, ако се актуализират минималните осигурителни доходи. А 200 млн. евро ще се осигурят от развързването на социалните

>