Два театрални змея в "199": Ивайло Христов е Сократ, Атанас Атанасов - неговият палач

04.07.2025 03:00 Димитър Стайков
Ирини Жамбонас, проф. Ивайло Христов и проф. Атанас Атанасов на сцената на Театър 199 СНИМКИ: СТЕФАН Н. ЩЕРЕВ
Проф. Ивайло Христов в сцена от спектакъла СНИМКИ: СТЕФАН Н. ЩЕРЕВ
Проф. Атанас Атанасов в сцена от спектакъла СНИМКИ: СТЕФАН Н. ЩЕРЕВ
Ирини Жамбонас влиза в ролята на жената на Сократ. СНИМКИ: СТЕФАН Н. ЩЕРЕВ

"Последната нощ на Сократ" на Стефан Цанев отбеляза 60 години живот на Театър 199

Два театрални змея изнесоха показен урок за съвършенство на сцената на Театър 199. Ивайло Христов и Атанас Атанасов използваха пиесата на Стефан Цанев “Последната нощ на Сократ”, за да обсъждат проблеми на властта и свободата на индивида в условията на привидна демокрация и игрово преобличане на отговорностите към личността.

Пиесата има брилянтен текст, който навремето, в края на 80-те, ни възпламени с играта на Наум Шопов и Васил Михайлов. Тогава режисьор беше Николай Поляков, който видя възможност да иронизира палачите, които философстват над битието си, оправдавайки професията си, но и жертвите им, които копнеят да разменят местата си с палача, за да живеят на свобода. В онези години надсмиването над “шефа”, разпореждащ се със свободата на индивида,

тайно радваше зрителите,

съзиращи сянката

на Тодор Живков на сцената

Днес те мислят за съвременните клатушкащи се в мненията си политици, играещи си на палачи и жертви. 

Ивайло и Наско следват указанията на режисьора си Съни Сънински, майстор на комичните пози и позиции, зад които обаче се крият фундаментални гледища за ролята на личността. Ивайло в ролята на осъдения на смърт Сократ чака в килията си да пропеят третите петли, знак за неговата смърт. Той започва общуването с палача върху сигурността за бъдещето си, над което се надсмива, неизбежно вкарвайки палача в него. Абсолютно сигурен в своята неуязвимост, палачът – Атанасов, се държи покровителствено, с чувство за превъзходство, което му дава позицията зад решетките. 

Решетката играе ролята

на третия персонаж,

след като може да се движи, и в един момент, когато Атанас Атанасов се озовава в ролята на затворник, а Ивайло е на “свобода”, да преобърне цялата ситуация в противоположната. Върхов момент е изнасилването на жената на Сократ (Ирини Жамбонас), докато той е “на свобода” отвъд решетките, а палачът е в килията, посрещнал чуждата жена като своя. С това действие се доказва и тезата за притежанието, когато си на свобода и когато си затворник. 

Двамата актьори показват върховете на майсторството си. Ивайло движи гримасите си, издаващи емоциите му, предизвиквайки нашия възторг. Наско Атанасов е строгият палач, всичко знаещ и всичко предвиждащ, но останал измамен, когато сменя позицията си спрямо решетката, разделяща на две сцената (сценограф е Никола Тороманов-Фичо). В един момент режисьорът Съни Сънински, който е и блестящ артист от пространството на кукления театър, не издържа на задължителното режисьорско “отстранение” и се проявява, като изпраща Ирини, маскирана от главата до нозете в премяна на петел, за да извести чаканото кукуригане. На финала и двамата дискусионни противници са извозени от съдбата. 

Тази постановка чества 60-годишнината на Театър 199 и сегашният му директор Боян Желязков, закърмен в театралната магия от напусналата нашия свят Ани Монова, раздаде на заклетите театрали безценен албум с всички програми и информации от постановките на театъра през годините. Колко хубаво, че и аз съм заклет театрал!

Други от Възход и падение

На 6 декември рожден ден имат

Проф. д-р Ефрем Ефремов, журналист и преподавател Томислав Цолов, пиар експерт, основател и генерален мениджър на APRA BCG Йосиф, Американски, Канадски и Австралийски митрополит на БПЦ Лиляна Павлова

За 55 г. добрият пиар Томислав Цолов си пожелава да стигнем европейците

“Да скъсаме завинаги с последните 80 години и да се почувстваме истински европейци!” Томислав Цолов не само мисли стратегически и дългосрочно, но и пожеланията му за рождения му ден са подобни

Празнува проф. д-р Ефрем Ефремов, за когото срещите със студентите са най-ценни

Няколко поколения журналисти гордо заявяват, че са минали през школата на проф. д-р Ефрем Ефремов. Професорът формира етичните и професионалните принципи на мнозина във Факултета по журналистика и

“Суров театър”: как режисьорът Ивица Булян поставя пиеса за богаташи в Народния

Премахнете всякаква театралност, докато сте на сцената - това казва хърватският режисьор Ивица Булян, когато започва да репетира с актьорите от Народния театър “Иван Вазов”

Новото рок парче: Аз съм само БГ полицай, брат, но пазя ви всеки ден и това е факт! (Видео)

След песента "Родната полиция ни пази", изпълнена от Веско Маринов във времето, когато МВР шеф беше Цветан Цветанов, сега се появи нова, която възпява полицията

>