Автомобилният труд в Германия два пъти по-скъп от този в САЩ (Графика)

26.06.2025 17:35 Георги Луканов
В завода на BMW в Калифорния вече работят и хуманоидни роботи, които не искат заплати и пенсионни осигуровки. Снимки: производителите
Фабриката на Audi в Брюксел затвори врати в началото на годината.
Dacia повече от 10 години произвежда коли в Мароко.

Високите заплати натоварват цената на всяка немска кола с 3300 долара

С влизането в сила на големите вносни мита на президента на САЩ Доналд Тръмп европейски автомобилни компании, включително тези от Германия, обмислят да преместят производството на повече модели отвъд океана. В случая с Audi това би означавало построяване на завод в Щатите за първи път. Другите немски гиганти VW, Mercedes и BMW отдавна сглобяват свои машини в Америка.

Избягването на огромните тарифи не е единственият стимул за преместване

на производството от Германия в САЩ. Друг основен и немалък фактор е спестяването на високите вътрешни разходи за труд, които натоварват задушаващата се германска автомобилна индустрия.

Ново проучване на консултантската компания Oliver Wyman за първи път разкри огромната разлика в разходите за труд между Германия и други страни. Това до голяма степен обяснява защо  германското производство на автомобили е спаднало с повече от една четвърт през последното десетилетие и защо този спад вероятно ще продължи.

Експерти, сравняващи 250 автомобилни завода по целия свят, установиха, че Германия е най-скъпата страна на планетата за производство на нови автомобили, като всяко превозно средство струва на производителя средно 3300 долара за труд, които покриват заплати, пенсионни вноски и други обезщетения. Преместването на производството в САЩ

би намалило тази сметка наполовина

и дори повече.

Но производството на автомобили в Америка изглежда скъпо в сравнение с Китай, където цената на труда на кола е само 585 долара.

В някои случаи производството на автомобил в Германия струва до 7800 долара повече, отколкото в Китай, установява проучването.

“Възниква въпросът

как изобщо можем да продължим производството на автомобили

в Германия в бъдеще”, пита се Фабиан Бранд, ръководител на Oliver Wyman за Германия, пред вестник Handelsblatt. “Ако обемите продължат да намаляват, много средни доставчици или ще ни напуснат, или ще фалират напълно.”

Проучването разкрива множество страни, където разходите за труд правят дори тези в Китай да изглеждат значителни, включително Мексико, където цената на труда е 305 долара, и Румъния, където е едва 273 долара.

Страната, която наистина предлага най-доброто

за парите ви в автомобилостроенето, е Мароко, където цената на труда на кола е невероятните 106 долара, или по-малко от една тридесета от сумата за произведена кола в Германия.

Заплатите на мароканските работници в завода на Renault са около една четвърт от минималното възнаграждение във Франция.

Други от От страната и света

Държавата плаща първо заплатите, пенсиите и помощите. Ако има пари, и останалото

Отлагат с три години новата такса смет На извънредно заседание в понеделник правителството в оставка взе решение, с което предлага на Народното събрание да приеме удължителен бюджет

Радев: Картините на Васил Горанов преоткриват моменти и личности, изградили България

Талантът, размахът и всеотдайността на Васил Горанов в неговите картини докосват сърцата на всички българи, карат ги да преоткриват моменти, събития и личности от историята ни

Президент или конкурент? Всички гости на Радев искат да знаят като какъв ги приема (Обзор)

Влизането в институцията в днешно време е като влизане в най-голямата партийна централа, обясни му Деница Сачева от ГЕРБ, която сама отиде на "Дондуков" 2

Спешно дадоха почти половин милиард, за да има метро, влакове и по-модерни болници

Почти половин милиард лева успя да намери правителството в оставка на Росен Желязков за метро, влакове, болници, както и за ключови проекти на министерства и общини. 184,4 млн. лв

Окръжният съд в Ловеч отхвърли жалбата на шефа на 5-о РУ

Окръжният съд в Ловеч не уважи жалбата на началника на Пето Районно управление (РУ) на МВР в София Пламен Максимов срещу 72-часовата мярка за задържане под стража

>