Екологичните блокади върху пътното строителство умножават силата си

18.06.2025 18:01 Огнян Минчев, политолог
Автомагистрала "Тракия"

Погледнете картата на Европа, на Балканите и на България. Можете ли да намерите страна с по-примитивна и перманентно разрушена пътна инфраструктура от България?

При завършването на магистрала "Тракия" се появи красноречивия виц - защо се казва Тракия? Ами защото траките са я започнали... Магистрала "Хемус" - от жизнено значение за развитието на северна България, трябваше да е готова през 2024 г. - повече от половин век след като е започнато строителството й. Май ще откараме още десетилетие - ако ни е писано да я видим довършена. Корупция, мутренски сметки, политически кризи и административна дебилност - подредете по степен на важност причините за това състояние на нещата. Като оценявате корупцията по степен на значение, прибавете и ниското качество на пътно строителство, което е резултат от системната, мащабна и всеобща кражба от върха до низините на българската държава. На върха крадат през брутални комисионни, "нашите" фирми - изпълнители крадат през всичко, което се влага в строителството (сгурия вместо чакъл и т.н.), кметовете крадат през ежегодния кърпеж на дупките, поддържайки некачествен асфалт в населените места, държавните агенции крадат от същото извън населените места... Ако продължим изброяването - ще замръкнем...

Би било несправедливо ако към поредицата брутални спирачки пред развитието на пътната инфраструктура в България не прибавим на почетно място - по право и по степен на значение - екологичните "балтии", с които се пречи системно на строителството на пътищата. За всеки проект е нужен ОВОС - и това разбира се е необходимо, прави се в цяла Европа. Само че не навсякъде ОВОС-ът се използва за системен рекет и блокиране на практически всеки опит за прокарване на нови трасета или разширяване на стари. В случая с Кресненското дефиле обичайните корупционни практики в планирането на това строителство са преплетени като свински черва с непрекъснатите забрани от екологични активисти строителството да продължава. Всичко започна с яростната кампания за построяване на дълъг тунел през дефилето, който можеше да бъде построен май само с участието на 1-2 водещи европейски фирми, които си наеха еколози-лобисти в България. Тунелът се лобираше нагло, упорито, години наред. Не беше удачен проект - мястото е сеизмично рисково, строителството - тежко и бавно. След провала на тунела приоритет за екологичния рекет стана вариантът магистралата да се изнесе далеч по склоновете на планината на изток - сега вече има вариант и на запад. Аргументите на рекетьорите стартираха със загриженост за популацията на леопардовия смок и продължиха с пропагандна кампания за Кресненското дефиле като парадайз на многобройни и свръхценни животински видове без аналог другаде в Европа. (Животински видове, които между другото никой не закача - с или без магистрала.) Десетилетия съдебни разправи, въвличане на екологични радикали от западна Европа - като тия, дето измислиха гениалната "зелена сделка" и още по-луди от тях.

След като загубиха 15 дела, можеше да се очаква, че еколозите най-после ще седнат на четирите си букви и ще позволят българите да пътуват до Гърция по цивилизован начин. Не би! Шепата рекетьори истерично бранят блокадата на магистрала Струма, позовавайки се на все по-ексцентрични екологични аргументи. Ако искате - вие им вярвайте, че го правят само поради екологичен фанатизъм. Аз лично смятам, че става дума за "едни пари" в състезание с властта кой ще одере по-голяма кожа от битката ЗА и ПРОТИВ строителството на магистралата. Това състезание не е само за Струма. Дълъг е списъкът на блокирани пътни проекти (другите блокирани по "екологични" причини проекти ще оставим за друг път - името им също е легион...) - където може с екологичен ултиматум, с безкрайни съдебни спорове, където номерът се е изтъркал - с процедурни врътки или с лобизъм за законодателство, което е призвано да държи проектите оспорвани в съда за десетилетия напред. Тунелът под Шипка, тунелът под Петрохан, пътни участъци навсякъде в страната.

Става дума за "експертна общност", която на практика е партия - файтон, за която гласуват само жените и лелите на екологичните вождове. Достигането на половин процент от гласовете в единични случаи се счита за огромна политическа победа. Политически тези хора са никои, но като лобисти на мощни външни "зелени" интереси и като предприемчиви бизнесмени, опериращи с милиони от проекти и - поне според мен - със системен рекет, те са мощна лобистка група, налагаща вето на многообразни проекти за развитие на България - пътни, туристически, инфраструктурни, градоустройствени. В някои случаи тяхната дейност има много положителни ефекти. Така например, вкарването на северното Черноморие в програмата Натура-2000 спаси част от българския бряг от бруталното мутренско бетонолеене, съсипало изцяло ивицата между Царево и Балчик. Това са симпатичните - но по-редки положителни ефекти от екологичното вето върху развитието на българската стопанска и инфраструктурна среда.

Екологичните блокади върху пътното строителство умножават силата си в "хармония" с вседържавната корупция, политическия хаос, административната импотентност и олигархично-мутренския диктат. Всичко това потиска стопанското развитие на страната, създава непрекъснати проблеми на гражданите и - рядко споменаван ефект - пропуска ключови стратегически ползи за българския национален интерес. Ще приведем само един пример. Магистрала Струма е българската артерия на коридор № 10 от европейската инфраструктурна мрежа. Пътят Солун-Скопие-Белград-Будапеща е практически с монополен статут в обслужването на посоката Север-Юг в балканската пътна мрежа. Ако Струма бъде завършена успешно до София, а маршрутът София-Петрохан-Видин-Арад (Румъния)- Будапеща бъде покрит от магистрален път, разстоянието между маршрута през Белград и през Видин се изравнява. (През Витиня и Ботевград пътят е по-дълъг с над 100 км.) Така пътят през България придобива приоритет, защото се пътува само през Шенгенска зона - без граници, проверки, опашки. Ако имахме държава - нямаше ли някой по върховете на властта да се сети да сключи поне една концесия с частен строител за построяването на този път - ако няма налични публични средства?

Можем да си мечтаем за какво ли не... На практика, до 2035 година, най-рано, всеки от нас ще се влачи през тесния стар път на Кресненското дефиле, където стават прекалено голям брой пътни инциденти, където в пикови моменти задръстването започва от Симитли... Ей така, за кефа и за гечинмека на шепа "експерти" и "активисти" и в услуга на "леопардовия смок" - да се припича на слънце на рахат, докато дойде акъла на седем милиона българи да си поискат правата.

(От Фейсбук)

Други от Лични

Закон за забраната на Георги Банов

Всичко да се приема в социалните медии, нямам вяра на депутати Мистериозен списък на журналисти за "отстраняване от ефир" се появи и разпространи бързо в социалните мрежи в събота

Който къса в ефир вестници днес, утре ще гори книги

От коя партийна централа излезе списъкът с телевизионните врагове на народа? Мистериозен списък на журналисти за "отстраняване от ефир" се появи и разпространи бързо в социалните мрежи в събота

Да не преувеличаваме ролята на джензитата

Да не преувеличаваме ролята на джензитата. Тя е голяма, но, първо, те далеч не са хомогенна маса, която живее в ТикТок, а пък ние понеже нямаме ТикТок нямаме грам представа от тях. Те са наши деца

Ситуация даде нов тласък на прокремълското ретроградие, групирано около Радев

Не следях детайлно обществената ситуация тези дни поради по-важни делови и научни ангажименти. Чак сега прегледах основните развития и публични интерпретации

Меметата станаха вайръл, а социологията вече мери минус 25%

Борисов няма право да участва, гласува, приема и предприема каквото и да било, поне не, докато не се яви на съда на изборите Хубавото на живота е, че има лица с името Фльор (че да е по-френско)

>