Виктория Тахова: Преди да настаните свой близък в дом, го проверете за лиценз и глоби – всичко е на сайта ни
Важно е да се прави разлика между “социална услуга” и “хоспис”, в който възрастните се нуждаят от медицински грижи, казва изпълнителният директор на Агенция за качеството на социалните услуги
Още акценти от интервюто:
- В хосписа в София, чиято собственичка журналистическо разследване уличи като притежател на няколко имота на пациенти, открихме съмнителна декларация в досието на възрастен мъж. Сезирали сме прокуратурата
- Нито един нормативен акт не предвижда възможност ние да "затваряме" социална услуга. Но от началото на 2024 г. до средата на май тази година са прекратени 153 лиценза
- Най-честите нарушения са в документацията, приемане на хора, които не отговарят на профила на услугата, смесване на целеви групи, липса на индивидуална оценка
- Г-жо Тахова, правителството започна проверки на хосписи и домове за стари хора, след като разследване на Нова телевизия разкри как собственичка на хоспис в София се е сдобила с имотите на няколко пациенти. Агенцията проверявала ли е конкретния хоспис и какви са били резултатите от проверките?
- Екипът на Агенцията за качеството на социалните услуги (АКСУ) веднага се включи в тези проверки, като ние проверяваме това, което е в правомощията ни - дали се спазват стандартите, регламентирани в законодателството, по отношение на условия на живот и грижа, на персонал и др.
Конкретният доставчик “Дом Юлиана” ЕООД е проверяван през 2022 г. и през 2025 г. Дружеството е лицензиран доставчик за предоставяне на социалната услуга “Резидентна грижа” с целева група “Възрастни хора в надтрудоспособна възраст”.
При проверката през 2022 г. са установени множество нарушения, сред които предоставяне на услугата без сключени договори за нейното ползване, както и на хора с трайни увреждания, удостоверени с експертни решения на ТЕЛК. Те са извън целевата група, за която е предоставен лицензът на доставчика. На доставчика са издадени два акта за установяване на административни нарушения.
При тази проверка в досието на човек, ползващ социалната услуга, освен медицинската документация имаше и декларация, в която е посочено, че той взима сам всички решения за личността и имотите му. Такива декларации не са установени в досиетата на другите потребители. Наличието на такава декларация е индикация за потенциално разпореждане с имоти от трети лица, поради което сме уведомили Районна прокуратура - София. Дъщерята на този потребител е прекратила неговото настаняване в социалната услуга в деня на проверката.
За установените предпоставки за неспазване на трудовото законодателство е уведомена Изпълнителна агенция “Главна инспекция по труда”, която е извършила проверка и е наложила принудителни административни мерки.
При проверката през тази година е установено несъответствие на предоставяната социална услуга с нормативните изисквания и приложимите стандарти за качество. Липсва ефективна система за организация и управление на човешките ресурси с подходящи мерки за професионална подкрепа и личностно развитие на служителите и организация на работа с потребителите. Открити са несъответствия на сключените договори за ползване на социалната услуга с нормативните изисквания. Липсват данни, удостоверяващи лично заявеното желание на потребителите за ползването ѝ. Няма и съгласието на потребителите за предоставяне на личните им данни за изготвяне на индивидуална оценка на потребностите и индивидуален план за подкрепа. На доставчика е дадено задължително предписание за отстраняване на установените нарушения със срок на изпълнение до три месеца от влизането му в сила. Предстои проверка на изпълнението му.
- Как се проверяват социалните услуги?
- В рамките на контролната си дейност извършваме проверки на новосъздадени/новолицензирани социални услуги, на обстоятелства по подадените от кандидатите заявления за издаване на лицензи, планови периодични комплексни или тематични проверки, както и проверки по сигнали или самосезиране.
Когато в хода на проверките се установят нарушения по прилагането на законодателството в областта на социалните услуги, издаваме задължителни предписания за изпълнението. Оказваме методическа подкрепа. Съставяме актове за установяване на административно нарушение в зависимост от тежестта на допуснатото нарушение. При съмнения за допуснати нарушения извън компетентността на АКСУ сезираме отговорните контролни органи и институции.
- Колко са направените проверки от началото на миналата година?
- През 2024 г. са извършени 904 проверки, а от началото на 2025 г. те са 296.
- Какво показаха те? Колко са закритите социални услуги и какви са били най-честите нарушения?
- Най-често констатираните нарушения са свързани с пропуски в разработването и прилагането на задължителната документация за услугите; нарушения при организацията и поддържането на средата за предоставяне на услугите; настаняване на потребители, които не отговарят на профила на услугата; смесване на целеви групи; пропуски, свързани с квалификацията и професионалното развитие на служителите, в т.ч. липса на обучения и супервизии; в провеждането на социалната работа; липса на индивидуална оценка; на индивидуален план за подкрепа; пропуски в сключените договори за ползване на социални услуги и други.
Установява се и предоставяне на социални услуги без лиценз за съответния вид дейност. Тук специално искам да обърна внимание, че в нито един нормативен акт не е предвидена възможност АКСУ да “затваря” социална услуга.
В периода от началото на 2024 г. до средата на м. май 2025 г. са прекратени 153 лиценза.
По отношение на контролната дейност ще направя само едно сравнение - през 2021 г., когато започва да действа АКСУ, проверките са 379. Оттогава социалните услуги, които проверява агенцията, са се увеличили с около 1000 - от 2648 до 3612, а численият ни състав - с двама души.
- Как социалните услуги получават този лиценз? Колко са получили такъв и на колко е отказан?
- За издаване на лиценз кандидатите подават до изпълнителния директор на Агенцията за качеството на социалните услуги заявление по утвърден от него образец. В него представят описание на социалната услуга с оглед на осигуряването на нормативните стандарти за качество, определени в Наредбата за качеството на социалните услуги. Към заявлението се прилага и декларация, че кандидатът не е обявен в несъстоятелност, не е в производство за обявяване в несъстоятелност и не е в ликвидация, както и документ за платена такса.
Лицензът се издава със заповед на изпълнителния директор на АКСУ в двумесечен срок от постъпване на заявлението, ако кандидат-доставчикът отговаря на условията от ЗСУ. От създаването на АКСУ през септември 2021 г. до настоящия момент изпълнителният директор на агенцията е издал 2086 лиценза за предоставяне на социални услуги, а броят на отказите е 22.
- Имате ли сигнали от гражданите за нередности в социалните услуги?
- През 2024 г. в агенцията са регистрирани общо 128 сигнали и жалби, по 112 от тях са извършени проверки на място. От началото на 2025-а до момента са постъпили 72 сигнали и жалби, по 33 от тях са извършени проверки, останалите са в процес на административно разглеждане, включително проверки при необходимост.
- Как можем да проверим услугите, преди да настаним близките си в тях?
- За улеснение на всички потребители на социални услуги и техните близки и с цел предотвратяване на риска от избор на социална услуга, за която доставчикът няма издаден лиценз, АКСУ поддържа и актуализира на официалната си електронна страница информация за лицензираните доставчици на социални услуги. Там може да бъде направена проверка и за санкционираните физически и юридически лица, предоставящи социални услуги без лиценз.
Информацията е достъпна на следните адреси:
https://aksu.government. bg/registar-na-liczenziranite -dostavchiczi-na- soczialni-uslugi-2/
и
https://aksu.government.bg/soczialni-uslugi/
Бих искала да обърна внимание, че е важно да се прави разлика между “социална услуга” и “хоспис”, в който възрастните хора се нуждаят от медицински грижи. Изборът на правилно място за нуждаещия се от конкретна услуга човек е гаранция, че той ще получи необходимата и ефективна за него подкрепа.
ВИЗИТКА:
- Магистър по социална педагогика от Югозападния университет "Неофит Рилски"
- Започва работа като социален работник през 1996 г. В периода от 2003 до 2017 г. заема длъжността директор на дирекция "Социално подпомагане" - Възраждане" в София
- От 2017 до 14.09.2020 г. е заместник изпълнителен директор на Агенцията за социално подпомагане
- От 15 септември 2020 г. е изпълнителен директор на Агенцията за качеството на социалните услуги