Вицепремиер иска с концесии частници да строят тунели, релси и магистрали

16.05.2025 21:30 Марияна Бойкова
Гроздан Караджов Снимка: Архив

Гроздан Караджов смята, че публично-частното

партньорство ще запали икономическия двигател

Вицепремиерът и министър на транспорта Гроздан Караджов иска частни капитали в строителството на магистрали, тунели, релси. Това стана ясно от негова публикация в профила му във фейсбук.

“Във времена, в които държавата не разполага със средства за големи инфраструктурни проекти, трябва да потърсим алтернативни начини за финансиране, по които да се изградят мечтаните за България проекти”, написа той.

Само преди дни при отчета на правителството и в отговор на въпрос на “24 часа” за американски капитали в “Балкански поток” премиерът Росен Желязков заяви, че още от първия ден Караджов не е спирал да настоява за публично-частно партньорство в България.

В петък вицепремиерът пише, че поне на три места Южна и Северна България трябва да се свържат с тунели както за железопътни, така и за автомобилни превози.

“Автомагистрала “Черно море” от две десетилетия чака, защото няма пари за нея. Така е и за магистралата от границата със Северна Македония през Дупница. Нямаме тунели в района на Централен Балкан, нито на запад в района на София”, пише Караджов.

“Има много обекти, които са се превърнали в химера, едни хора десетилетия наред чакат язовири срещу безводието, други - магистрали, трети - железница. Ако продължаваме да чакаме, ще минат поколения, преди някой да види резултата”, пише министърът.

В такива моменти хората се обръщат към публично-частното партньорство (ПЧП), което е уредено в Закона за концесиите, смята той и прави разграничението между концесии за пътища и железници и тези за води и полезни изкопаеми. При вторите продуктите изчезват, докато при първите построеното остава за държавата и за гражданите. ПЧП е широко застъпен инструмент в европейските страни. Според Караджов процедурите са изключително прозрачни. Държавата ясно заявява целите си и поставя критерии за избор на концесионер. Интересът ѝ е да избере най-добрия. Караджов дава примери с концесиите на летищата в София, Варна и Бургас, пристанище Бургас, няколко от пристанищата по Дунав, които работели чудесно, а държавата получавала концесионни възнаграждения.

“Убеден съм, че този подход с публично-частното партньорство ще запали икономическия двигател на България”, смята вицепремиерът.

Други от От страната и света

Гръцкият фермерски протест е спрял камионите през ГКПП-Орменио

Преустановява се пропускането през граничен преход „Капитан Петко войвода - Орменио" на тежкотоварни автомобили и в двете посоки, съобщиха на сайта си Главна дирекция "Гранична полиция" (ГДГП)

Иван Иванов: Когато правителството има цел, резултатите не закъсняват

"Когато има управление, което иска да работи за българските граждани, резултатите не закъсняват. Доказателство за това е обновеният водопровод със средства от държавата в село Едрево"

Парите в банката могат повече – през фондове и вложения носят по-голям доход от "мързелив" депозит

Предложения има за всеки - от консервативни сделки за облигации, през по-балансирани, до агресивни и по-рискови Банките отдавна не са само трезор, в който да се сложат свободни пари на депозит и

Майката на задържания Ники: Арестуван е, но никога прокурор не е повдигал обвинения

Майката на задържания за погрома на централата на ДПС Николай Алексиев публикува позицията си по повод съобщение на СДВР. В петък СДВР разпространиха във фейсбук информация за предишни прояви на част

„СпейсЕкс“ готви излизане на борсата, оценката може да надмине 500 млрд. долара

Американската космическа компания „СпейсЕкс"  е информирала инвеститори и представители на финансови институции за намеренията си да проведе първично публично предлагане (ППП) на акции след средата

>