24 национални програми ще подпомагат ключови политики в образованието

07.03.2025 14:39
24 национални програми ще подпомагат ключови политики в образованието СНИМКА: МОН

Общо 24 национални програми ще подпомагат ключови политики в сферата на образованието през следващата учебна година. Проектите им са публикувани за обществено обсъждане в сайта на Министерството на образованието и науката (МОН).

Представени са две изцяло нови национални програми за развитие на образованието - „Бъдеще за таланти“ и „Умения на фокус“.

Националната програма НТ „Бъдеще за таланти“ е ориентирана към подготовка на ново поколение креативни учители, чрез които да се създаде мрежа от национални и регионални школи за обучение на талантливи ученици в областта на математиката, информатиката и природните науки. Целта е най-опитните и добри преподаватели да предават уменията си на по-млади учители, за да продължат тяхната успешна работа в школите, които готвят олимпийците ни. Програмата ще се реализира за период от три години. През първата година са заложени две обучения за учители по математика и информатика. През втората - три обучения за учители по физика и астрономия, химия и опазване на околната среда, биология и здравно образование. Заложени са обучения за 128 ученици с интереси към математиката и информатиката. Програмата предлага организиране на 96 регионални школи по физика и астрономия, химия и опазване на околната среда, биология и здравно образование, както и четири национални лагер-школи по математика и по информатика, и три по физика и астрономия, по химия и опазване на околната среда, по биология и здравно образование.

С Националната програма „Умения на фокус“ се цели създаване на възможности за развитието на умения и надграждане на компетентности, придобити в обучението, свързани с четивната, с научната и с финансовата грамотност. Програмата е в подкрепа на обучението по български език и литература, математика, природните науки, технологии и предприемачество. Поставя се фокус върху значими практически умения чрез реализация на дейности, включени в модулите - „Практически умения за постижения“, „Финансова грамотност“, „Четене с разбиране“ и „Позитивни нагласи“.

Сред конкретните цели на програмата са разширяването на компетентности за прилагане на знанията в практически ситуации, необходими за успешно справяне с реални житейски ситуации, осигуряване на условия за успешно представяне на учениците в международни изследвания, провеждани в дигитална среда, както и усъвършенстване на уменията за четене и писане в дигитална среда за учениците от четвърти клас. Заложените дейности предвиждат още формиране и развитие на финансова грамотност и икономическа култура у децата и учениците, и изграждане на увереност при взимане на отговорни решения за управление на личните финанси. Не на последно място се цели и създаване на подходяща среда за мотивиращо обучение, чрез което да се изградят желание и навици за четене. Програмата включва и споделяне на опит от педагогически практики, които осигуряват адаптация и социализация на децата от всички възрастови групи (включителното яслените) в детските градини и на ученици от началния етап на основното образование.

В НП „Без агресия за сигурна образователна среда“ се предвижда обособяване на нов модул, насочен към осигуряване на условия за развиване на социално-емоционални умения у учениците в начален етап и обучения на учителите за преподаване на социално-емоционални умения.

По НП „Квалификация на педагогическите специалисти“ от следващата учебна година са планирани обучения на училищните психолози и педагогически съветници за работа по програми за превенция на вейпинга и употребата на наркотични вещества. Ще има квалификации за самооценка и управление на качеството в институциите, както и за използване на нови технологии и изкуствен интелект в образованието. Всяка година близо 4000 директори и учители преминават през продължаваща квалификация по тази програма, провеждат се и обучения за новоназначени директори. Заради недостига на преподаватели се подготвят и учители за преподаване по повече от един предмет, като се заплащат таксите за висшите училища за придобиване на допълнителна квалификация за учител по втори или трети предмет. Финансират се и обучения за учители в Образователния център в ЦЕРН - по природни науки, по информатика и информационни технологии.

В НП „Заедно в изкуствата и в спорта“, по която се насърчават дейности в спорта и изкуствата, е разработен отделен модул за ученици със специални образователни потребности. Той предвижда дейности, свързани с адаптирани занимания в сферата на изкуствата и спорта, които развиват социалните, емоционалните и двигателните умения на тези ученици.

В рамките на друга програма - „Осигуряване на съвременна, сигурна и достъпна образователна среда“, ще могат да се създават центрове за хуманитарни науки, които включват кабинети и класни стаи по български език и литература, чужди езици, история и цивилизации, философия.

Останалите национални програми са: „Система за национално стандартизирано външно оценяване“, „Ученически олимпиади и състезания“, „Хубаво е в детската градина“, „ИКТ в системата на предучилищното и училищното образование”, „Заедно за всяко дете“, „Оптимизиране на вътрешната структура на персонала”, „Иновации в действие“, „Учебници, учебни комплекти и учебни помагала“, „Подпомагане на общините за образователна десегрегация“, „Без свободен час“, „Роден език и култура зад граница“, „Професионално образование и обучение“, „Обучение за ИТ умения и кариера“, НП „Профилактика и рехабилитация на педагогическите специалисти“, „Неразказаните истории на българите“, „България - образователни маршрути“, и „Изучаване и съхраняване на традициите и историята на българската армия“.

 

Други от Просветни

INSAIT към СУ е 13-и в Европа по компютърни науки и изкуствен интелект

Институтът по компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към Софийския университет „Св. Климент Охридски" заема 13-о място в Европа. Това показват данните на CSRankings - световна

Физическият факултет на Софийския университет открива учебната сграда на Центъра за квантови технологии

Учебната сграда на Центъра за квантови технологии (ЦКТ) към Физическия факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски" ще бъде открита днес от 14 ч в кампуса „Лозенец" (бул

Физическият факултет на СУ открива учебната сграда на Центъра за квантови технологии

На 19 декември 2025 г. в 14 ч в кампус „Лозенец“ (бул. "Джеймс Баучър" № 5, гр. София) ще бъде открита учебната сграда на Центъра за квантови технологии (ЦКТ) към Физическия факултет на Софийския

Просветният министър Красимир Вълчев откри нов STEM център в гимназия в Монтана

"Министерството на образованието и науката продължава да работи за модернизация на образователната среда, като паралелно с инвестициите в STEM средата провежда и обучения за учителите за по-ефективно

Млади физици от Пловдив изграждат батерия от лимони

В гимназията по битова техника откриват STEM център по природни науки, роботика и киберфизични системи Как се изгражда батерия от лимони или как програмируеми вградени микроконтролери и сензори могат

>