Вълчев: Професиите на бъдещето изискват широка основа от базови знания

06.03.2025 16:46
Красимир Вълчев СНИМКА: Румяна Тонева

Един от парадоксите на епохата, в която ще живеят нашите деца, е че колкото по-дигитални ставаме, толкова повече ще се нуждаем от широка основа от базови знания, а не толкова от тясно специализирани умения. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по време на среща в НПМГ „Акад. Любомир Чакалов" с директори и учители от математически и природо-математически гимназии, на която бяха обсъдени мерки за насърчаване на изучаването на математика и природни науки. Това съобщиха от пресцентъра на министерството на образованието и науката. 

„Нашата система е свръхамбициозна откъм профилирана подготовка", подчерта министър Вълчев. По думите му прекалено амбициозните програми по някои природни науки като химия и физика демотивират учениците със средни когнитивни способности. Същевременно часовете по тези предмети са силно ограничени, а материалът е тежък, което принуждава учители и ученици да препускат през него.

„Днес все по-ясно се вижда, че математиката и природните науки ще бъдат в основата на бъдещите професии. Защото математиката развива умения като логическо мислене, абстрактна интелигентност, дисциплина на мисленето и концентрация – умения ключови за 21 век.", подчерта министър Вълчев. В тази връзка МОН обмисля различни мерки за насърчаване на обучението по математика и природни науки, които да се обсъдят и с представителите на математическите гимназии.

Обсъжда се профилираната подготовка да не е толкова амбициозна, а учебните програми да се преструктурират така че да се даде повече време за затвърждаване на знанията, за упражнения и за дълбоко учене. Министърът представи и идея за регламентиране на хибридни профили в гимназиите. Това ще даде възможност за разширено изучаване например на математика или природни науки към основния профил. "Трябва да пренастроим образователната система към интересите на обществото и към подготовката на кадри за сфери, които ще спомогнат за икономическо развитие на страната ни", посочи министърът.

Поставен бе и въпросът част от математическите и природо-математическите гимназии да станат специализирани училища. Това ще даде възможност на учениците, които са приети в тях след 4. клас, да продължат обучението си до завършване на гимназиалния етап. Училищата отделно ще продължат да осъществяват прием и след 7. клас и да разкриват допълнителни паралелки, ако е необходимо.

В дискусията участваха и заместник-министърът на образованието и науката д-р Емилия Лазарова, директорът на дирекция „Съдържание на предучилищното и училищното образование" в МОН Евгения Костадинова, представители на академичната общност, експерти от МОН, преподаватели и училищни ръководители.

Други от Просветни

Физическият факултет на Софийския университет открива учебната сграда на Центъра за квантови технологии

Учебната сграда на Центъра за квантови технологии (ЦКТ) към Физическия факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски" ще бъде открита днес от 14 ч в кампуса „Лозенец" (бул

Физическият факултет на СУ открива учебната сграда на Центъра за квантови технологии

На 19 декември 2025 г. в 14 ч в кампус „Лозенец“ (бул. "Джеймс Баучър" № 5, гр. София) ще бъде открита учебната сграда на Центъра за квантови технологии (ЦКТ) към Физическия факултет на Софийския

Просветният министър Красимир Вълчев откри нов STEM център в гимназия в Монтана

"Министерството на образованието и науката продължава да работи за модернизация на образователната среда, като паралелно с инвестициите в STEM средата провежда и обучения за учителите за по-ефективно

Млади физици от Пловдив изграждат батерия от лимони

В гимназията по битова техника откриват STEM център по природни науки, роботика и киберфизични системи Как се изгражда батерия от лимони или как програмируеми вградени микроконтролери и сензори могат

Департамент със знак за качество на Кеймбридж помага на българчета в чужбина да следват тук

Звеното на Софийския университет работи с чужди студенти у нас и с хиляди учители Издава международно валиден сертификат за владеене на български Отворили сме широко вратите за обучение по български

>