Красимир Вълчев: Приемът на ученици след 7 клас е с план-прием заради профилите

31.01.2025 16:00
Красимир Вълчев

Приемането на ученици след седми клас в гимназиите става с план-прием, защото се планира, за разлика от приема в първи клас, където децата се записват в желаното от тях училище. След седми клас в училищата има профили и професии, каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев в отговор на парламентарен въпрос за план-приема в област Кърджали за учебната 2025/2026 година. Той му беше зададен от народния представител Цвета Караянчева (ГЕРБ-СДС) в рамките на парламентарния контрол в Народното събрание.

Министърът припомни какво се е случвало преди години - десетилетия наред, и каза, че е намалявал броят на учениците и този на паралелките, но не е имало активна политика за планиране на приема и най-често са се закривали професионални паралелки, защото те са оставали незапълнени. "Имаме едно несъответствие между търсенето на образование и потребностите на обществото, и търсенето на пазара на труда. Много родители вярват, че децата им ще получат най-добър шанс, ако влязат в езикови паралелки, но социално-икономическото ни развитие има най-голяма потребност от технически кадри, от учене на математика и природни науки, от инженери", заяви министър Красимир Вълчев

Той отбеляза, че преди осем години е започнала политиката за обвързване на приема с потребностите на пазара на труда, имало я е и преди, но тя е била само на местно ниво. "На всички Регионални управления на образованието, на всички области, бяха дадени целеви стойности за плавно повишаване на приема в професионални паралелки и в т.нар. STEМ паралелки, които са свързани с изучаването на математика, техника и природни науки в профилите. В училищата има профилирани и професионални паралелки. В резултат на тази политика увеличихме приема в професионалните паралелки от 49 на близо 59 процента. Кърджали е една от трите области, в които този прием е най-нисък, най-малко професионални паралелки има като процент - 42 процента, а в почти всички останали са над 55 процента", обясни министър Вълчев, пише БТА.

Според него най-голяма обществена загуба ще имаме, ако продължаваме да намаляваме професионалните паралелки и дела на професионалното образование. "По този начин индустриите с най-висока добавена стойност, които изискват технически кадри, ще ги оставим без хора. Ако искаме да преструктурираме, трябва да намалим езиковите паралелки извън езиковите гимназии, но това не означава, че учениците няма да учат език. Те могат да учат природни науки с интензивно или разширено изучаване на език. Имаме вече такива учебни планове и това се случва във всички области, във всички общини - има такова преструктуриране и тази политика трябва да продължи", заяви образователният министър.

Той съобщи, че в 27 от общо 28 области в страната има намаляване на броя на учениците.

Други от Просветни

INSAIT към СУ е 13-и в Европа по компютърни науки и изкуствен интелект

Институтът по компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към Софийския университет „Св. Климент Охридски" заема 13-о място в Европа. Това показват данните на CSRankings - световна

Физическият факултет на Софийския университет открива учебната сграда на Центъра за квантови технологии

Учебната сграда на Центъра за квантови технологии (ЦКТ) към Физическия факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски" ще бъде открита днес от 14 ч в кампуса „Лозенец" (бул

Физическият факултет на СУ открива учебната сграда на Центъра за квантови технологии

На 19 декември 2025 г. в 14 ч в кампус „Лозенец“ (бул. "Джеймс Баучър" № 5, гр. София) ще бъде открита учебната сграда на Центъра за квантови технологии (ЦКТ) към Физическия факултет на Софийския

Просветният министър Красимир Вълчев откри нов STEM център в гимназия в Монтана

"Министерството на образованието и науката продължава да работи за модернизация на образователната среда, като паралелно с инвестициите в STEM средата провежда и обучения за учителите за по-ефективно

Млади физици от Пловдив изграждат батерия от лимони

В гимназията по битова техника откриват STEM център по природни науки, роботика и киберфизични системи Как се изгражда батерия от лимони или как програмируеми вградени микроконтролери и сензори могат

>