МОН: Над 60% от паралелките в средното образование ще са професионални

05.12.2024 19:55
Министърът на образованието Галин Цоков

Над 60% от паралелките в средното образование се предвижда да са професионални през следващата учебна година. Това съобщи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на кръглата маса „Връзката между образованието и пазара на труда: Изграждане на привлекателни професии и адресиране на текущите предизвикателства – необходими промени и реформи", организирана от Асоциацията на индустриалния капитал в България.

План-приемът за следващата учебна година все още се обсъжда. Той изтъкна, че определени професии дават много добри възможности за личностно развитие на учениците, с което децата и родителите трябва да бъдат запознати.

По време на кръглата маса беше дискутирана връзката между образованието и потребността на бизнеса от квалифицирани кадри. „Време да погледнем малко по-напред в бъдещето. Да видим как да решим тези проблеми не чрез отделни действия, а чрез цялостна концепция", изтъкна министър Цоков. Той посочи, че съвременните образователни системи търсят много различни решения как да свържат образованието с пазара на труда, който днес е изключително динамичен. Професии, които днес са много търсени, може след няколко години да бъдат изместени от други.

„Децата от поколението алфа, които сега са ученици, ще работят най-малко две-три професии през живота си", отбеляза министърът. Затова и нашето образование трябва да бъде компетентностно ориентирано към формиране на ключови умения за живота, каквито процеси текат вече от 10-15 години в други образователни системи. „Това в много по-голяма степен ще даде по-голяма гъвкавост и динамичност в подготовката на различни кадри на пазара на труда. Тези деца трябва да имат изградени ключови трансверсални умения, да могат да овладеят професионални знания в различни области", отбеляза министър Цоков.

По думите му е необходимо да бъде приета национална концепция за образованието и то да бъде изведено като платформа за обединение на България от гледна точка на нейното бъдеще - не само на политическите партии, но и на цялото общество – работодатели, социални партньори, родители. „Ние като общество трябва да приемем, че образованието е нещо, което може да развие България и да ѝ даде едно по-добро бъдеще", изтъкна министърът.

Други от Просветни

INSAIT към СУ е 13-и в Европа по компютърни науки и изкуствен интелект

Институтът по компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към Софийския университет „Св. Климент Охридски" заема 13-о място в Европа. Това показват данните на CSRankings - световна

Физическият факултет на Софийския университет открива учебната сграда на Центъра за квантови технологии

Учебната сграда на Центъра за квантови технологии (ЦКТ) към Физическия факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски" ще бъде открита днес от 14 ч в кампуса „Лозенец" (бул

Физическият факултет на СУ открива учебната сграда на Центъра за квантови технологии

На 19 декември 2025 г. в 14 ч в кампус „Лозенец“ (бул. "Джеймс Баучър" № 5, гр. София) ще бъде открита учебната сграда на Центъра за квантови технологии (ЦКТ) към Физическия факултет на Софийския

Просветният министър Красимир Вълчев откри нов STEM център в гимназия в Монтана

"Министерството на образованието и науката продължава да работи за модернизация на образователната среда, като паралелно с инвестициите в STEM средата провежда и обучения за учителите за по-ефективно

Млади физици от Пловдив изграждат батерия от лимони

В гимназията по битова техника откриват STEM център по природни науки, роботика и киберфизични системи Как се изгражда батерия от лимони или как програмируеми вградени микроконтролери и сензори могат

>