Проф. Цоков: Образованието е ключът към бъдещето

08.11.2024 11:51
Проф. Галин Цоков

Съвременното образование следва да развива критичното и творческото мислене, креативността и уменията на учениците. Това каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на конференцията „Уменията за иновации в образованието".

„Образованието е ключът към бъдещето. От това как го използваме - доколко внимание, професионализъм и любов влагаме в него, зависи какво ще бъде бъдещето ни, това на България и на света", подчерта проф. Цоков, цитиран от пресцентъра на МОН. По думите му „Образование 5.0" се разви след пандемията като отговор на технологичните промени. „Това е може би най-холистичното образование, защото съчетава в себе си възможностите за използването на изкуствения интелект, смарт технологиите, добавената и виртуалната реалност с развитието на човешките умения, със социалните и емоционалните умения на децата", допълни той.

Проф. Цоков благодари на организаторите на конференцията, защото поставят на дискусия изключително важни акценти от съвременно образование. „Тази среща ще ни даде отговори доколко е развито нашето образование по основните направления на „Образование 5.0" – изкуствен интелект, социалното и емоционалното учене, персонализирането обучение, оценяването, трансформацията на ученето, така че да е свързано с практиката и преживяването. Ученето да се случва чрез преживяване, креативност и иновации", допълни той.

Според министър Цоков „Образование 5.0" може да даде отговори на всички технологични и иновативни въпроси, касаещи образователните системи. „Трябва да се насочат усилия в промяна на образованието, така че децата да могат да използват всички възможности на технологиите – да зададат правилни параметри относно питането си, да усвоят критичното мислене и заедно с това са развият творческите си умения, креативност и иновации", отбеляза министър Цоков.

По думите му съвременният свят трябва да развива и устойчивостта на децата или това, което науката нарича резилианс – гъвкавостта на съзнанието им, работа върху личностното развитие на съвременните младежи. „Тези качества ще им позволяват да се адаптират много успешно към динамичния свят и променящия се пазар на труда, защото и прогнозите са, че те ще сменят много по-често професиите и сферите си на дейност", добави проф. Цоков. Според него затова и водеща задача в образованието е да се насочат усилия върху адаптивността и подготовката на децата за новото време.

Днешният форум събира над 600 специалисти в образованието - директори, учители, иноватори и експерти. В рамките на срещата ще бъде представена информация за социалните и емоционалните умения на учениците за по-добър живот, както и политики за сигурна среда и позитивен климат в образователните институции. Основен акцент ще бъде поставен на технологиите, дигитализацията и иновациите в образованието. Ще бъдат засегнати и темите, свързани с развитието на изкуствения интелект, на космическите науки в класните стаи, за практическото STEAM обучение и иновации.

Проф. Цоков се включи и в последвалата дискусия „35 години образователен преход", в която участие взеха и бивши образователни министри – Красимир Вълчев, акад. Николай Денков и проф. Даниел Вълчев.

Други от Просветни

INSAIT към СУ е 13-и в Европа по компютърни науки и изкуствен интелект

Институтът по компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към Софийския университет „Св. Климент Охридски" заема 13-о място в Европа. Това показват данните на CSRankings - световна

Физическият факултет на Софийския университет открива учебната сграда на Центъра за квантови технологии

Учебната сграда на Центъра за квантови технологии (ЦКТ) към Физическия факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски" ще бъде открита днес от 14 ч в кампуса „Лозенец" (бул

Физическият факултет на СУ открива учебната сграда на Центъра за квантови технологии

На 19 декември 2025 г. в 14 ч в кампус „Лозенец“ (бул. "Джеймс Баучър" № 5, гр. София) ще бъде открита учебната сграда на Центъра за квантови технологии (ЦКТ) към Физическия факултет на Софийския

Просветният министър Красимир Вълчев откри нов STEM център в гимназия в Монтана

"Министерството на образованието и науката продължава да работи за модернизация на образователната среда, като паралелно с инвестициите в STEM средата провежда и обучения за учителите за по-ефективно

Млади физици от Пловдив изграждат батерия от лимони

В гимназията по битова техника откриват STEM център по природни науки, роботика и киберфизични системи Как се изгражда батерия от лимони или как програмируеми вградени микроконтролери и сензори могат

>