Галин Цоков: Международен проект ще подпомага грижите в ранна детска възраст

22.10.2024 15:29
Галин Цоков Снимка: Пресцентър на министерството на образованието

Международен проект, който ще се реализира в България и Португалия, ще подпомогне подобряването на грижите и качеството на образованието в ранна детска възраст. Това съобщи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков на среща, посветена на неговото стартиране. „Вече сме разработили Национална рамка за качеството на образованието и грижите в ранна детска възраст, а проектът ще я надгради, като осигури възможност за въвеждане и на индикатори за качество в институциите и цялостен мониторинг", подчерта той. Това съобщиха от пресцентъра на министерство на образованието.

Проф. Цоков припомни, че МОН работи съвместно с министерствата на здравеопазването и на труда и социалната политика, за да могат децата да бъдат не само здрави и развити пълноценно, но и успешни, като усвоят умения за живота. „Ако това се случи в ранна детска възраст, образователната система може да ги надгради в последствие", каза министърът.

Финансирането на проекта е от ЕС чрез Инструмента за техническа подкрепа, а изпълнението ще се осъществява от УНИЦЕФ в партньорство с ЕК, Генерална дирекция „Подкрепа за структурните реформи" . Той е за период от 2 години и ще улесни взаимния обмен на експертен опит и добри практики в България и Португалия за постигането на целите на Препоръката на Съвета за създаване на Европейска гаранция за детето за предотвратяване и борба с бедността и социалното изключване.

Ще бъдат извършени анализи на текущите системи за управление, мониторинга и оценка на качеството на ранната детска грижа и образование. Предвижда се да бъдат проучени и добри практики от други държави-членки на ЕС чрез събития за взаимен обмен. На база тези анализи ще бъде изготвена Концепция за цялостна система за мониторинг и оценка на образованието и грижата в ранна детска възраст, както и инструментариум за мониторинг и оценка.

Концепцията и инструментариумът ще бъдат пилотирани в няколко български общини в рамките на учебната 2025/2026 г., след което ще бъдат финализирани и ще бъде изготвен доклад с препоръки. Наред с това, ще бъдат проведени комуникационни дейности и кампании, насочени към повишаване на осведомеността за важността на образованието и грижата в ранна детска възраст.
„С този нов международен проект ЕС помага на България и Португалия с целенасочени реформи за повишаване на качеството на образованието и грижите за най-малките деца. Висококачественото образование и грижи в ранна детска възраст е принцип, залегнал в Европейския стълб на социалните права", каза Джудит Роша, изпълняваща длъжността генерален директор на Генерална дирекция „Подкрепа за структурните реформи" на ЕК. „За нас е удоволствие да подкрепим двете държави-членки в целта им да осигурят на всички деца основа за дългосрочен успех в образованието, пригодност за заетост, здраве и социално приобщаване, особено на децата в неравностойно положение", допълни тя.
„Това е ключов момент в подкрепа на националните усилия за подобряване на качеството на образованието и грижите в ранна детска възраст. За нас е чест да бъдем заедно с вас и Генерална дирекция „Подкрепа на структурните реформи" на ЕК в това пътуване", подчерта Октавиан Бивол, заместник регионален директор на УНИЦЕФ за Европа и Централна Азия. „Убеден съм, че с нашия колективен експертен опит и отдаденост ще разработим силна и качествена система за мониторинг, която ще постави нови стандарти за оценка на качеството на образованието и грижите в ранна детска възраст", каза още той.

Ръководството на проекта за България се осъществява от МОН, в сътрудничество с МТСП и МЗ. За Португалия ръководството се осъществява от Министерството на образованието, науката и иновациите и Министерството на труда, солидарността и социалната сигурност.

Инструментът за техническа подкрепа е основният инструмент на ЕК за подпомагане на държавите членки при разработването и прилагането на реформи, стимулиращи растежа и приобщаването. Бюджетът му е 864 милиона евро за седем години (2021—2027 г.) До момента са изпълнени около 780 проекта за около 1200 реформи, включително транснационални и регионални проекти за реформи.

В откриващата среща по проекта участваха също д-р Натали Бергер, директор „Подкрепа за реформите в държавите-членки", Генерална дирекция „Подкрепа за структурните реформи" към ЕК, Кристина де Бройн, представител на УНИЦЕФ за България, Наталия Митева, зам.-министър на образованието и науката, Наталия Ефремова, зам.-министър на труда и социалната политика, Добромира Карева, зам.-министър на здравеопазването и др.

Други от Просветни

INSAIT към СУ е 13-и в Европа по компютърни науки и изкуствен интелект

Институтът по компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към Софийския университет „Св. Климент Охридски" заема 13-о място в Европа. Това показват данните на CSRankings - световна

Физическият факултет на Софийския университет открива учебната сграда на Центъра за квантови технологии

Учебната сграда на Центъра за квантови технологии (ЦКТ) към Физическия факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски" ще бъде открита днес от 14 ч в кампуса „Лозенец" (бул

Физическият факултет на СУ открива учебната сграда на Центъра за квантови технологии

На 19 декември 2025 г. в 14 ч в кампус „Лозенец“ (бул. "Джеймс Баучър" № 5, гр. София) ще бъде открита учебната сграда на Центъра за квантови технологии (ЦКТ) към Физическия факултет на Софийския

Просветният министър Красимир Вълчев откри нов STEM център в гимназия в Монтана

"Министерството на образованието и науката продължава да работи за модернизация на образователната среда, като паралелно с инвестициите в STEM средата провежда и обучения за учителите за по-ефективно

Млади физици от Пловдив изграждат батерия от лимони

В гимназията по битова техника откриват STEM център по природни науки, роботика и киберфизични системи Как се изгражда батерия от лимони или как програмируеми вградени микроконтролери и сензори могат

>