Уволненият шеф на авиоотряда: Никой пасажер не е бил в опасност по време на полет
Не мога да кажа точната причина за отстраняването си, защото комисията, която ми връчи заповедта ме пресрещна и причака след мой полет със специално предназначение до държава, заявне от МВнР. Просто ме чакаха, връчиха ми заповедта за 5 мин.
Така ген. Златко Златев коментира в предаването "Тазо сутрин" по БТВ отстраняването си от правителствения авиоотряд. Мотивър в заповедта бил, че е придобил право на песния. "Това в авицацията се случва на много ранна възраст, над 60% от пилотите са в пенсионна възраст и имат право на пенсия", каза той.
Преди по-малко от седмица ген. Златко Златев, който оглави прави правителствения отряд през 2021 г. по времето на служебното правителство, бе отстранен. На поста със заповед на настощия министър-председател се завърна предшественика му ген. Тодор Коджейков. Рокадата доведе до остро напрежение между президентската институция и служебния кабинет.
Генералът посочи, че 2 седмици преди полета, з акойто го обвиняват, че е летял без командировъчно е имало план за 2 полета - президента с "Еърбъз", а половин час преди това - премиерът с "Фалкон". "Посрещнах премеира Главчев, започнаха да рулират. Отидох да посрещна и президента, който идваше. Във VIP залата ми казаха, че "Фалконът" се връща, излязох. Оказа се, че има дефект, отказ, който излиза в самолета. Пилотите с цел безопасност на полета се върнаха, за да се провери повредата. Никой няма да рискува да излети ако президента или премиера са на борда и има дефект", разказа Златев.
Според него проблемът е от отказ на една хидравлична част - помпата на двигателя на самолета. Подобен проблем имало и във Варна и се наложило самолетът да остане 3 седмици там - докато се намери въпросната част. Вдруга държава подобен проблем би затруднил логистиката и оскъпил процеса. Златев увери, че този полет е изпълнен, на другия ден премиерът се е върнал, и е запончала проверка какво е довело до проблема. На въпрос имал ли е Главчев възражения да лети, той каза "До този момент не. Но след това говорих с директора на неговия протокол и те решиха вече да не ползват "Фалкон" докато не се отстрани отказа. След това направихме полет с :Еърбъс" - първо закарахме премиера до Швейцария, върна се празен, закара президента до Подгорица, след това замина празен до Цюрих да вземе премиера и да го откара до Брюксел. После се върна празен, за да вземе президента и да го върне", описа той.
През цялото време имало заявка "Фалкон" да лети до арабска държава. Авиоотрядът обаче търсел как да намери частта, намерили я в понеделник и така самолетът излетял до Женева за смяна. "Полетът за "Фалкон" го пренасочихме за "Еърбъз", а и самото МВнР искаше по-сигурния самолет", каза той.
Заявката от външното министерство била за две зам.- министърки.
След първите два случия ми се обади минситър Гвоздейков и каза: "Не знам какво сте правили, но трябва да те сменя. Може да те оставя като пилот, реши какво искаш. Поисках време да помисля. После той ми каза, че е говорил с премиера и нещата се уталожиха. След полета до тази държава ме чакаше комисия, зам.-министър Натова с още двама души и ми връчиха заповедта", разказа Златев.
А на въпрос имало ли е опасност за някой от държавните ни мъже, докато са пасажери в авиоотряда, бившият му шеф каза:
"Никога няма да се допусне в отряда някой да е в опасност. Това е най-важното".
За липсващия подпис на командировъчното, той обясни, че полет се изпълнява след заповед на генералния директор. "Никога до сега не съм искал разрешение нито от министър Гвоздейков, нито от който и да е министър",настоя Златев. Под заповедта за полет подписът е на генералния директор и такава има за всеки полет.