Мисията невъзможна 3: Железни винкели щръкнаха от жълтите павета, ще ги вадят по тъмно или при празници

11.03.2024 07:30 Цветелина Стефанова
Железни винкели щръкнаха от жълтите павета.

Премахват опасните профили щом се стопли времето, а фугите ще се запълнят с пясък и специална емулсия

Пренареждането на жълтите павета в центъра на София се оказа истинска мисия невъзможна. Пропаднали участъци и клатещи се павета, а и нещо стърчи, което докарва стрес на шофьорите, че ще им спука гумите - така изглежда емблематичната за града настилка днес. При това само четири месеца след втория опит за възстановяване на златния паваж на булевард “Цар Освободител”.

“Появиха се нови деформации, концентрирани в участъците на Т-образните профили по булеварда, а експертите са установили огъване на профилите,

разместване на паветата и частично

пропадане”, обясниха от Столична община за “24 часа”.

И след двата опита за оправяне на настилката не е ясно как 116-годишните златни павета могат да се положат така, че да не мърдат. Те бяха пренаредени за първи път през юли 2022 г. като част от ремонта на Зона 4 от центъра на София. Още през септември същата година обаче паветата се разкривиха. Общината не прие некачествения ремонт и не плати предвидените 206 хил. лв. Изпълнителят обясни, че при реденето е спазена автентична технология, съгласувана с Националния институт за недвижимо културно наследство. Причината е, че жълтите павета са обявени за недвижим паметник на културното наследство от национално значение. Това е станало през 2013 г. по предложение на общинския съветник проф. Вили Лилков. Според закона обаче, когато нещо е културно наследство, то следва и да се ремонтира по оригиналната технология, по която е направено.

Затова и институтът отказва да разреши използването на епоксидна смола или друго свързващо вещество при ремонта на паветата и те трябва да се пренареждат по най-старата технология - направо върху пясъчна основа.

През лятото на миналата година, когато се стигна до второ пренареждане, се направи работна група за технологията с представители на института, общината, Университета за архитектура, строителство и геодезия (УАСГ), Минно-геоложкия университет, строители и проектанти. Именно от експертната група идва идеята да се използват

четири метални Т-образни профила,

между които да се наредят паветата, но отново само върху пясъчна основа - без свързващи вещества. Тя е приета по предложение на проф. Димитър Назърски от УАСГ.

Сега се оказва, че технологията е неудачна, защото металните елементи са взели да стърчат и създават опасност за автомобилното движение.

“Ние сме направили това, което нашият възложител - Столичната община, ни е възложил. Сложихме профилите, независимо, че резултатът ни беше ясен още тогава”, обясниха от “Трейс” АД. Вече махнали два от елементите по нареждане на общината, а скоро ще махнат и другите два.

“Премахнати са два от профилите в дясната пътна лента в западна посока, възстановен е керамичният паваж, фугите са запълнени с пясък, възстановеният участък се наблюдава”, описаха и от Столичната община спешните действия, предприети към момента.

При трайно затопляне на времето ще бъдат премахнати всички профили и ще бъде възстановена настилката, като фугата ще се запълни с пясък и специална емулсия, за да проникне тя в дълбочина и под паветата. Това трябва да ограничи движението на керамичния паваж, т.е. разместването на паветата, казаха общинари.

Тъй като движението по булеварда е интензивно, компрометираните профили

ще бъдат изваждани поетапно през нощта

или в почивните дни, казаха от “Московска” 33.

Целият проблем идва от това, че при полагането на “златния килим” в центъра на столицата преди столетие не е съществувало съвременното автомобилно движение. Технологията, по която паветата са редени в началото на ХХ век - върху “пясъчна възглавница” без свързващ елемент, дава сигурност за пешеходци и до 50 коли на ден. Навсякъде в Европа, където има такава настилка,

максимумът натоварване е до 200 коли на денонощие,

разказват експертите. По бул. “Цар Освободител” обаче преминават между 6 и 10 хил. автомобила на ден, част от тях са по над 3,5 т. И паветата, редени постарому, просто няма как да издържат. През 60-те години на миналия век също е правен основен ремонт на емблематичната настилка, но тогава е била използвана специална епоксидна смола българска разработка.

Мъките с ремонта на ремонта на паветата миналата година доведоха и до разследване от Европейската прокуратура за евентуална корупция и злоупотреба със средства на ЕС за възстановяване на историческия център на града. То още не е приключило.

Фирмата изпълнител “Трейс Груп Холд” извърши за своя сметка пренареждането в участъка от “Цар Освободител” между ул. “15 ноември” и бул. “Васил Левски”.

Други от От страната и света

Илиян Павлов: Проектът за "Патриарха" е съгласуван. Два пъти повече са велосипедистите

Имаме двойно увеличение на велосипедистите, които използват новите велоалеи. Около 1900-2000 нови велосипедисти използват новата организация на движението

Курсът на еврото стигна двумесечен максимум

Курсът на еврото се покачи до двумесечен максимум в сутрешната търговия днес, съобщават германски сайтове за финансова информация, предава БТА. Единната валута се котираше за 1

514 български фирми кандидатстваха за разработване на иновации

514 са подадените проектни предложения по процедурата „Разработване на иновации в предприятията" по програма „Конкурентоспособност". Проектите на фирмите са за общо над 250 млн. лв

Преобразяват 33 000 кв. м в сърцето на София, под прозрачна настилка –антична Сердика

Съдебни дела 5 г. бавеха проекта на прочутия архитект Масимилиано Фуксас  Ремонтът на площад “Света Неделя” почва догодина, ще върви на 9 етапа, за да не се пречи на магазините и ведомствата Отваря

Иван Таков: Тотално се неглижира мнението на гражданите за движението по "Патриарх Евтимий"

С реорганизацията на движението на булевардите "Фритьоф Нансен" и "Патриарх Евтимий" виждаме тоталното неглижиране на мнението на гражданите. Отговорните фактори в Столична община не се опитват да

>