Мисията невъзможна 3: Железни винкели щръкнаха от жълтите павета, ще ги вадят по тъмно или при празници

11.03.2024 07:30 Цветелина Стефанова
Железни винкели щръкнаха от жълтите павета.

Премахват опасните профили щом се стопли времето, а фугите ще се запълнят с пясък и специална емулсия

Пренареждането на жълтите павета в центъра на София се оказа истинска мисия невъзможна. Пропаднали участъци и клатещи се павета, а и нещо стърчи, което докарва стрес на шофьорите, че ще им спука гумите - така изглежда емблематичната за града настилка днес. При това само четири месеца след втория опит за възстановяване на златния паваж на булевард “Цар Освободител”.

“Появиха се нови деформации, концентрирани в участъците на Т-образните профили по булеварда, а експертите са установили огъване на профилите,

разместване на паветата и частично

пропадане”, обясниха от Столична община за “24 часа”.

И след двата опита за оправяне на настилката не е ясно как 116-годишните златни павета могат да се положат така, че да не мърдат. Те бяха пренаредени за първи път през юли 2022 г. като част от ремонта на Зона 4 от центъра на София. Още през септември същата година обаче паветата се разкривиха. Общината не прие некачествения ремонт и не плати предвидените 206 хил. лв. Изпълнителят обясни, че при реденето е спазена автентична технология, съгласувана с Националния институт за недвижимо културно наследство. Причината е, че жълтите павета са обявени за недвижим паметник на културното наследство от национално значение. Това е станало през 2013 г. по предложение на общинския съветник проф. Вили Лилков. Според закона обаче, когато нещо е културно наследство, то следва и да се ремонтира по оригиналната технология, по която е направено.

Затова и институтът отказва да разреши използването на епоксидна смола или друго свързващо вещество при ремонта на паветата и те трябва да се пренареждат по най-старата технология - направо върху пясъчна основа.

През лятото на миналата година, когато се стигна до второ пренареждане, се направи работна група за технологията с представители на института, общината, Университета за архитектура, строителство и геодезия (УАСГ), Минно-геоложкия университет, строители и проектанти. Именно от експертната група идва идеята да се използват

четири метални Т-образни профила,

между които да се наредят паветата, но отново само върху пясъчна основа - без свързващи вещества. Тя е приета по предложение на проф. Димитър Назърски от УАСГ.

Сега се оказва, че технологията е неудачна, защото металните елементи са взели да стърчат и създават опасност за автомобилното движение.

“Ние сме направили това, което нашият възложител - Столичната община, ни е възложил. Сложихме профилите, независимо, че резултатът ни беше ясен още тогава”, обясниха от “Трейс” АД. Вече махнали два от елементите по нареждане на общината, а скоро ще махнат и другите два.

“Премахнати са два от профилите в дясната пътна лента в западна посока, възстановен е керамичният паваж, фугите са запълнени с пясък, възстановеният участък се наблюдава”, описаха и от Столичната община спешните действия, предприети към момента.

При трайно затопляне на времето ще бъдат премахнати всички профили и ще бъде възстановена настилката, като фугата ще се запълни с пясък и специална емулсия, за да проникне тя в дълбочина и под паветата. Това трябва да ограничи движението на керамичния паваж, т.е. разместването на паветата, казаха общинари.

Тъй като движението по булеварда е интензивно, компрометираните профили

ще бъдат изваждани поетапно през нощта

или в почивните дни, казаха от “Московска” 33.

Целият проблем идва от това, че при полагането на “златния килим” в центъра на столицата преди столетие не е съществувало съвременното автомобилно движение. Технологията, по която паветата са редени в началото на ХХ век - върху “пясъчна възглавница” без свързващ елемент, дава сигурност за пешеходци и до 50 коли на ден. Навсякъде в Европа, където има такава настилка,

максимумът натоварване е до 200 коли на денонощие,

разказват експертите. По бул. “Цар Освободител” обаче преминават между 6 и 10 хил. автомобила на ден, част от тях са по над 3,5 т. И паветата, редени постарому, просто няма как да издържат. През 60-те години на миналия век също е правен основен ремонт на емблематичната настилка, но тогава е била използвана специална епоксидна смола българска разработка.

Мъките с ремонта на ремонта на паветата миналата година доведоха и до разследване от Европейската прокуратура за евентуална корупция и злоупотреба със средства на ЕС за възстановяване на историческия център на града. То още не е приключило.

Фирмата изпълнител “Трейс Груп Холд” извърши за своя сметка пренареждането в участъка от “Цар Освободител” между ул. “15 ноември” и бул. “Васил Левски”.

Други от От страната и света

Разбиха схема за любовни измами в Кубрат

Разбиха схема за романтични измами в Разградско след акция, съобщиха от полицията. Операцията е проведена на 4 декември. След получена оперативна информация и с цел разкриване на развивана престъпна

Намереният мъртъв мъж край Враца е починал от инфаркт, още не е разкрита самоличността му

Откритият в сряда мъртъв мъж в горичката над психодиспансера край Враца е починал след масивен инфаркт. Това е заключението на патолозите след извършената му аутопсия

Осем ученици пострадаха при удар на бус в електрически стълб

Осем ученици пострадаха при удар на микробус в електрически стълб. Пътният инцидент е станал в четвъртък около 15:35 часа на пътя между хаджидимоските села Блатска и с

Висш генерал от НАТО: Европа ще се справи и с по-малко US войски

Намаляването на американските войски в Европа няма да затрудни отбраната на континента. Това заяви върховният командващ на НАТО в Европа генерал Алексус Гринкевич

Кметове вдигнаха къщички за гръцките фермери на Промахон, явно ще останат дълго

Кметове на населени места от района на Серес подкрепиха протестиращите гръцки земеделци, които трети ден са с над 500 трактора, камиони и други селскостопански машини на граничния преход

>