“Ергенът”: чалга триумф с критичен рейтинг

06.03.2024 18:14 Хортензия Маркова
Александър Младенов в компанията на част от претендентките за сърцето му.
Георги Лозанов
Актрисата и танцьорка Теа Добрева, ергенът Алек Младенов и моделът Шермин Метушева. СНИМКИ: ФЕЙСБУК НА "ЕРГЕНЪТ"

От средата на февруари малкия екран е арена на богата палитра от тв формати с голяма претенция да спечелят публиката изцяло. Основните бойни единици са ударен отряд имитатори, танцьори начело на гарнизон от актьори и певци, кандидат-готвачи, гарнирани с лица от екрана и социалните мрежи, влюбени двойки в атака и куп девойки на война за един ерген.

Минаха две седмици от старта на повечето формати и към момента най-много почитатели има "Като две капки вода" по NOVA, сочат данните на пийпълметрична агенция ГАРБ. Шоуто за имитации последните години се оформи като чудовището на родния ефир и конкуренцията не смее да пусне нищо срещу него. Началото на новия сезон отчита 45.10 общ шер (аудиториен дял в групата 18-59+). Така обикновено в неделя, когато се излъчва, bTV залага в програмата си филм и е пас в това раздаване.

Фаворитът, който побеждава всичките си преки съперници, е Hell's Кitchen. Неговата премиера беше заедно с тази на "Денсинг старс" на 20 февруари. Това беше ключовият сблъсък - кой ще вземе превес още на старта.

Победата отива в кухнята при шеф Виктор Ангелов. Hell's Кitchen завоюва 36.08 шер, а "Денсинг старс" - 26.30 шер. Това съотношение се запазва и на 27 февруари, когато драмите около печката имат 33.42 шер, а вихрените танци - 26.29 шер.

"Един за друг" също се радва на сериозен интерес към премиерните му два епизода на 14 и 15 февруари (32.77 и 31.70 шер), с които открадва повече публика от иначе харесваното шоу "Кой да знае?" по bTV.

В другите дни приключението за двойки си поделя почти 50/50 аудиторията с "Аз обичам България" (28.31 шер) и "Бригада нов дом" (27.34 шер).

На дъното на класацията парадоксално е най-скандалният и най-коментиран в социалните мрежи формат "Ергенът". Премиерата му в два дни (26.47 и 26.01 шер) не успява да пребори Hell's Кitchen (33.34 и 31.31 шер), като този неуспех се повтаря и в следващите им директни сблъсъци.

Така излиза, че романтичното риалити хем е най-малко гледано, хем е най-широко обсъждано.

Мнозина го определиха за телевизионно дъно. Иво Сиромахов пък обърна фокуса към двуличието на зрителите с ироничен коментар: "Виждам, че и тази година никой не гледа "Ергенът". Фейсбук прелива от статуси на хора, които дори не биха го погледнали. Под нивото им е. Просто ей така случайно са сърфирали по каналите в търсене на Шестата симфония на Густав Малер в изпълнение на Чикагската филхармония, ама докато я търсят, СЪВСЕМ СЛУЧАЙНО са мернали "Ергенът" и са дълбоко възмутени. И веднага са го изгасили. Щото то това не се търпи!".

В крайна сметка Сиромахов констатира: "От всички в "Ергенът" най-много се излагат зрителите".

Въпреки силното възмущение към предаването участничките в него са окупирали социалните мрежи като герои на мемета, коментари и всякакви диспути по повод на външния им вид и поведение.

"Ергенът" е международен формат, който се излъчва в 31 държави по света. Но какво разкрива BG реализацията му за нашия ефир - коментира пред "24 часа-168 истории" медийният анализатор Георги Лозанов.

"Едно и също риалити има различни послания в зависимост от културния контекст, в който попада. В България то е телевизионен манифест на победилата чалга естетика, според която е решен имиджът на участничките. Те претендират - а някои може и да са, млади жени с познавателни интереси и сериозни професии, едва ли не интелектуалки, но изглеждат досущ като чалга изпълнителки с присъщата им раздаваща се еротика. Разголените гърди казват много повече от изречените думи.

Посланието е: всички са еднакви - искат да са обект на мъжките желания, обещават "от натура" психосоматични удоволствия, независимо на какви се правят и независимо дали сме в 90-те години на миналия век, или 20-те на този".

Според Лозанов форматът разчита на две противоречия, които се отнасят не само до нашата, но и до днешната западна култура като цяло.

"Първото е между мачисткия замисъл в "Ергенът" - стойността на жената да се определя от оценката на мъжа, и от друга страна, равнопоставеността на половете, прокламирана като основна ценност на културата, родила този замисъл.

Второто противоречие е между преследването от радикалните феминистки на естествените прояви на кавалерство като подценяващи жената и нейната неотменима потребност да предизвика вниманието на мъжа - да направи комплимент, да целуне ръка, да подари цвете.

И вижте омагьосания кръг, който се получава: "Ергенът" реабилитира кавалерство, но в такъв унизителен формат, че само подхранва феминиските му отрицания.

Тези противоречия превръщат гледането на "Ергенът" в своеобразна наказателна акция към крайните прояви на либерализъм, които са му същностно чужди и го компрометират. Нещо подобно са и демонстрациите на симпатии към Путин, но разбира се, къде-къде по-безопасно е да харесваш един мачистки формат, отколкото диктаторски режим."

Зрителите насърчават тенденциите на малкия екран, от които после се възмущават. Каква е тази тяхна потребност?

"Това е влечението към неприличното, останало още от палавото детство, на което сега можеш тайно да се поддадеш и после явно да критикуваш другите, че го правят. А самото неприлично е добре познатият коктейл от силикон, власт, подчинение, скъпи коли и евтина слава."

Остава въпросът колко вредно може да е едно такова забавление. И трябва ли да се притесняваме как фрапантните профили на участничките, които са търсен ефект, биват възприемани от по-младата аудитория.

"Притеснителното е, че форматът лансира като престижен един лицемерно романтичен и празноглаво разточителен лайфстайл, изпълнен с кичозен лукс, какъвто "обикновените хора", естествено, не могат да си позволят и това трябва да насади у тях комплекси за малоценност на меркантилно-битова основа - коментира още Лозанов. - А те превръщат ценностно неукрепналите зрители в пленена аудитория не на пианисти и IT специалисти, каквито са въображаемите "екранни ергени", а на пластически хирурзи, квартални далавераджии и дилъри на наркотици, които реално ги чакат пред входа на дискотеката."

Други от Възход и падение

Весела Лечева на 60: Извън сините очи и точния мерник. 6 неизвестни истории

В понеделник Весела Лечева става на 60, които съвсем не личат. През 1980 г. аз също започнах да тренирам спортна стрелба - пушка, като нея. Тогава вървеше един шведски криминален сериал по "Студио Х"

На 20 май рожден ден имат

Мария Габриел, вицепрезидент на Европейската народна партия, бивш вицепремиер и министър на външните работи, бивш еврокомисар  Весела Лечева, двукратен олимпийски медалист

Мария Габриел има и друго име: достойно и видимо поведение на жените в политиката

Тя не успя да стане министър-председател, но начинът, по който влезе и излезе от изпълнителната власт, е повече от поучителен за мъжете. Вероятно бившият ни еврокомисар ще получи шанс да завърши един

Абитуриенти на 18 и на 81, покажете ни колко сте красиви!

Изпратете в "24 часа" снимки от най-прекрасната нощ: ваши, на мама, татко, баба или дядо, разкажете с малко думи личната си история и тя ще стане част от националната Извадете незабравимите снимки от

Моника Белучи и Венсан Касел пак са заедно – в римска изложба

Снимки на култовия моден фотограф Винсент Питерс, обезсмъртил с камерата си най-красивите звезди от киното и шоубизнеса, са наредени в изложба в Рим от 16 май

>