Димитър Коцев - Шошо: Славата има плюсове – по-лесно ще ремонтират колата ти, но не е приятно нещо – всички те имат за своя собственост

11.02.2024 11:35 Мария Начевска
Димитър Коцев - Шошо Снимка: Александър Станишев
Георги Богданов, който влиза в ролята на Филип Ковачев в сериала “Алфа” с Димитър Коцев - Шошо
Екипът на сериала "Алфа"
Шошо с екипа на сериала "Четвърта власт", сред който е и Владо Пенев
Шошо като дете с баща си Константин Коцев, двамата играят заедно в “Патиланско царство”.

Димитър Коцев - Шошо е писател, преводач, продуцент, сценарист и режисьор. Роден е в София през 1971 г., син е на големия актьор Константин Коцев. Завършва английска филология в СУ “Св. Климент Охридски” и кино- и телевизионна режисура в НАТФИЗ. Превел е романи на Труман Капоти, Пол Боулз, Том Робинз. Режисьор е на “Другата България”, “Каналето” и други тв предавания. Продуцент, сценарист и режисьор на филмите “Лора от сутрин до вечер”, “Маймуна”, както и на сериала “Четвърта власт”. Сценарист и режисьор е на новия сериал “Алфа”, чиято премиера ще бъде на 25 февруари по Би Ти Ви.

- Г-н Коцев, режисьор сте на най-новия криминален сериал - “Алфа”, чиято премиера предстои по Би Ти Ви от 25 февруари. С какво ще заинтригува той зрителите?

- Сериалът беше заснет през зимата на миналата година, вече е завършен. Той е в жанра на криминалния трилър и интересното е, че освен утвърдени актьори и лица като Стефан Вълдобрев, Петър Антонов, Иван Бърнев, Мария Силвестър и Иван Савов в него участват четирима млади и талантливи актьори, които открихме за българската телевизия и кино. Сигурен съм, че те тепърва ще имат големи роли.

Една от младите актриси не е дебютант - това е Валентина Каролева, за първи път работя с нея. Другите трима са Георги Богданов, Виолина Доцева и Спартак Панталеев.

- Защо залагате на присъствието на по-младото поколение?

- Мисля, че има адски много талантливи актьори сред младото поколение, на които, за съжаление, не се дава особено голям шанс. Някак сериалите в България се пишат и продуцират с оглед на това със сигурност лицето, което участва, да е вече известно. Според мен това не е най-правилният подход. Искам да похваля Би Ти Ви за смелостта да направят така, че да покажат сериал, в който млади, неизвестни актьори да направят големи роли и съответно да станат известни. Така е навсякъде по света - трябва да се даде шанс на младите, за да станат звезди. Ако разчитаме само на тези, които вече са станали такива, няма как да се развиваме нататък.

- Как се работи с тях, по-трудно ли е?

- Не, те, разбира се, са завършили НАТФИЗ, работили са в театъра. Изключително дисциплинирани са, професионално подхождат и към ролите, и към работата си. Те бързо се адаптират, но това е типично тяхно качество.

- Имате поглед и върху по-младото поколение, и върху по-известните актьори. Може ли да направите някакво сравнение между тях?

- За щастие, в този проект не ми се наложи да ги деля на млади и стари, те наистина много бързо влязоха в един общ екип. Успяхме да направим такъв сбор от актьори, в който поколенията нямаха значение и бяха като равен с равен. Нито за миг не съм усетил от утвърдените актьори ни най-малко снизхождение към младите им колеги, които, освен че са професионално подготвени, са и много талантливи. Имаше и още младежи, които искахме да вземем, но просто нямаше повече роли за тях.

- Коя е най-добрата школовка за прохождащите актьори и режисьори?

- Най-добрата школовка, както винаги, е някой да ви хване за врата и да ви хвърли в басейна и чак тогава да ви пита можете ли да плувате. Теоретично човек може да се подготвя в главата си - да разсъждава как би направил нещата, да си мечтае за страхотна организация на работата. Но в един момент, когато се сблъска с реалността, му се налага да се адаптира максимално бързо в такъв динамичен работен процес, какъвто е при сериалите. Там няма време за колебание, нито човек тепърва да се замисля дали се е научил достатъчно добре. Просто вече го прави.

- Чия беше идеята за сериала?

- Моя. Писах го преди години и сега успяхме да “продадем” идеята на Би Ти Ви. Знаех от самото начало, че исках да напишем сериал, в който има много млади актьори - това беше в основата на идеята.

- Това първата ви криминална продукция ли е?

- Правихме преди години сериала “Четвърта власт” за БНТ, който беше доста успешен. В него имаше криминална нишка, но той беше с по-социална ангажираност. “Алфа” е по-чисто жанров сериал, който е в посока на криминалния трилър.

- Как ви хрумна идеята за криминална история?

- Не си спомням, но както много хора, и аз обичам да гледам жанрово кино. Удоволствието човек да гледа хубав криминален трилър е голямо. “Алфа” е нашият опит на българска почва да направим нещо, което на български език, с български образи да разказва история, достойна за гледане на фона на немалката конкуренция на стрийминг платформите. Там има страхотни сериали с много големи бюджети и възможности. Без да се хвалим, стана много хубав сериалът.

- Вече сте работили със Стефан Вълдобрев и Петър Антонов в пиесата “С гръб към залеза” с режисьор Яна Борисова, а и с нея неведнъж сте били в тандем. По-лесно ли е с вече сработен екип, или сте готови и за нови попълнения?

- Разбира се, уютът да работиш с някого, когото познаваш добре, е приятен. Но ако човек разчита само на този уют, съм сигурен, че ще започне да се повтаря. Така че най-добрата комбинация е този микс, който постигнахме в сериала. Той е между хора, с които съм работил преди това, чувствам се добре професионално, но и непознати лица, които да предизвикат нещо ново творчески у мен. Истината е, че аз се уча от всеки, с когото работя, дори от най-младите, които те запознават с друг тип неща.

- Има ли ваша продукция, която ви е много присърце, например първия ви филм “Лора от сутрин до вечер”?

- Като първо нещо човек си го спомня, разбира се, с хубави чувства. Сега завършваме един филм, който се казва “Отговор на всички въпроси” с оператора Александър Станишев и италиански копродуценти. Ще получим добро разпространение през шведска фирма. До месец-два ще го завършим и се надявам скоро да го показваме.

- Какво представлява този филм?

- Това е психологическа драма комедия с три много интересни млади актриси в главната роля - Велина Георгиева, Сара Драгулева и Анастасия Жовтодид. Филмът е правен доста дълго - 2 години, тъй като сме си го продуцирали сами. Това е съвременна градска история, има и мистерия в нея, и страхотни попадения в актьорите, сред които има и непрофесионални. Обичам да работя с непрофесионални актьори.

Във филма участват например писателят Радослав Парушев – Чарли, също и моята леля Антонина Ковачева, която още от “Лора от сутрин до вечер” ползвам в епизодични роли. Филмът е много странен и нестандартен, правен е без сценарий. Докато снимахме, го мислехме, няма написани диалози, а са импровизирани.

Подготвям и следващия си филм, който ще се снима през месец май, но няма да издавам повече.

- Доста неща ви предстоят.

- Бързам, бързам. (Смее се.) Просто се чувствам в много добра творческа форма и заради това съм спокоен да поемам и театрални, и филмови проекти, и сериали.

А имам време и за други странни неща. Например сега издаваме книга за неколкогодишната ни работа с приятели в старозагорския затвор. Работим със затворници за популяризиране на изкуствата сред тях и същевременно социализация на тези хора. Миналата година поставихме театрална пиеса със затворници в затвора и беше страхотно преживяване. Книгата, която издадохме, разказва за всички наши проекти. Надяваме се да привлечем в бъдеще подкрепа, не финансова - защото го правим без пари, а с идеята, че това е обществено важно занимание, а и лично важно, защото контактите ни с хората там показаха, че те не бива да бъдат изоставени да вегетират в една затворена среда.

- Защо го правите?

- Ако човек не може да ми повярва, че вярвам в ценността на човешкия контакт, поне може да погледне от егоистична гледна точка - ние правим така, че да социализираме хора, които някой ден ще излязат обратно в обществото. Какви предпочитате да са те - такива, които не са прочели един ред от книга, или такива, които са се развълнували и са нарисували картина или са участвали в театрална постановка в затвора?

- Какво точно правите в затвора?

- Правим курсове за писане на литература или за рисуване, четем книги, които после обсъждаме, или филми. Общо взето, ангажираме хората в един емоционално-мисловен живот, който е необходим, за да може човекът да е човек.

- Затворниците как възприемат тези дейности?

- Те доброволно участват в това. Не си представяйте, че целият затвор хуква на урок по писане, но има една група от хора, които се вълнуват от това, и ние работим с тях.

- Откъде черпите вдъхновение за всичко, което правите - и пишете, и сте сценарист, и режисьор, и преводач?

- То е едно и също, просто методите са различни – разказвам истории. Мисля, че това ми е проблемът - дали го правя пишейки, или със сериали, или с книга – това са различни начини да разказвам. Явно съм с този бъг в системата.

- Не сте станали актьор като баща ви Константин Коцев.

- Е, не. Човек, като види недостатъците на популярността, не иска да я има.

- Това ли е вашата така да се каже спирачка да не тръгнете по този път?

- Може би е комплексно. Първо, никога не съм искал истински това да правя, въпреки че сега играя в някакви филми от време на време. Най-смешното е, че взех награда за мъжка второстепенна роля на “Златна роза” преди 2 години за филма “Живи комини”. Участвах по покана на режисьора Радослав Спасов и взех, че взех награда. След това играх в още един филм, който не е излязъл и затова не мога да го спомена.

От една страна, славата не е приятно нещо, колкото и хората да си мислят, че е удобно. Има много плюсове - колата по-лесно ще си ремонтираш и т.н. Но минусите са, че си под светлините на прожекторите всекидневно. Където и да отидеш, хората те имат за своя собственост поради факта, че са те гледали и те имат за близък - искат да те питат непрестанно неща, което е много неудобно във всекидневието. А другото е, че може би съм имал страх да ме сравняват с баща ми някой ден, което си е съвсем естествено.

- Но все пак вие сте име.

- Несравнимо е. Име е хубаво, лице - не е.

- Освен всичко друго вие и преподавате. Къде и на какво учите студентите ви?

- Преподавам режисура и драматургия в Нов български университет. Много е приятно, ако си позволиш да се учиш от тези, които трябва да учиш. Ако просто само седнеш и си кажеш: “Аз знам всичко и ще ви кажа всичко, а вие ме слушайте” - нито ще те слушат, нито знаеш всичко. А обмяната на информация, енергия, мнения с по-млади хора е абсолютно задължителна. Спомням си, като бях малък, баща ми ми каза: “Не контактувай с по-възрастни хора от теб, само с по-млади”. Спазвам го този съвет и си давам сметка, че както от по-възрастните, така и от младите мога да науча еднакво количество важни за мен неща.

- Разкажете любим ваш спомен от детството ви, какъв бяхте като малък?

- Израснах с доста приятни родители, което е голям късмет, и със сестра, с която се разбираме - това не е малко. Може да се каже, че съм имал щастливо детство.

Бяхме тийнейджъри, когато майка ни почина, но с баща ми живяхме много смешно и весело. Той бе повече като съквартирант, отколкото родител. Винаги с лекота сме общували. Беше много смешен човек, но можеше да се изнерви от нищо и секунда по-късно да види, че това е било безсмислено.

Сещам се за една случка как със сестра ми седим в кухнята и той влиза, за някъде бърза и ни казва: “Дай ми, моля ти се, дай ми… абе, докато се сетиш какво да ми дадеш, сам ще си го взема”. И излезе гневен от стаята, а след 2 минути се връща и ни погледна с една извинителна физиономия. Ние мълчахме през цялото време и той си проведе сам целия разговор.

- Кога го гледахте за първи път на сцената?

- По-скоро си спомням кога за първи път го убиха на екрана и аз много страдах. Като бях малък, гледахме “На малкия остров” и неговият герой - Жеко, там умира. Стана ми много мъчно. Не че съм го мислил, особено чувство е, но като свърши филмът и видях, че е жив, ми стана много приятно. Странно е как екранната смърт действа на едно дете.

Първият ми спомен е, когато той беше поставил моноспектакъла “Дневникът на един луд” в Сатиричния театър, за който хората твърдят, че може би е върхът в театралната му кариера. Тогава съм бил на 7 години, но си спомням, че бях шокиран от начина, по който той изглежда на сцената. Мислех, че е полудял. За едно дете е трудно да направи такова разграничение. След представлението отидохме в гримьорната да го видим и той беше вече изтощен, целият плувнал в пот, но той - този, когото познавам, и се успокоих. Казах си: “Слава богу, не е полудял”.

- Кой е най-големият урок, на който ви е научил?

- Да не слушам уроците, които ми дават хората. Той самият никога не ми е давал непоискани съвети. Винаги е казвал: “Ти си знаеш най-добре”. Най-добрият съвет, който съм получавал, е да разчитам на себе си. Не се е месил в решенията ми, но винаги ме е подкрепял. Научи ме да си нося отговорност за всичко, което правя.

- Кой е любимият ви негов филм?

- “Гола съвест” е най-хубавият филм с негово участие. Това е една новела по Хайтов, 50 и няколко минутна. Не са го гледали твърде много хора, защото не е с популярността на “Топло”, “Нощните бдения на поп Вечерко”, “Равновесие”.

- Йордан Радичков е кумувал на родителите ви. Какви са спомените ви от известния ни писател?

- Последният ми спомен беше, като го срещнах една-две години преди да почине. Питах го защо ми казват Шошо, защото никой не помни. Той според мен си измисли на секундата, бидейки разказвач, и то брилянтен. Каза, че като съм бил малък, имало една муха в стаята и аз съм искал да си говоря с нея и съм жужал заедно с нея. Това звучало като шошо-шошо. Сигурен съм, че си го е измислил, но пък не е лошо Йордан Радичков да ти е измислил защо имаш прякор.

- Миналата година имаше много протести на културните дейци срещу ниското им заплащане, подкрепяте ли исканията им?

- Ако човек не стане да си отстоява правата, няма кой да се сети, че правата му са ограничени. Никой никога не се събужда с мисълта: “Абе, искам да дам още повече пари на този човек”. Заплащането на културата в България има две непреодолими препятствия. Едното е, че сме твърде малка държава, съответно пазарът на нашето изкуство е малък и затова няма как да се печелят огромни пари от него. Второто е, че все пак е от голямо значение доколко цялата нация смята за важна културата в своето всекидневие. Мисля, че тя става все по-важна за българите, но може и още. Това е въпрос на политики и на начина, по който културните дейци се държат.

Други от Интервюта

Максим Бехар: Не се заблуждавайте, че живеем в криза. Това ще е животът ни вече и трябва да свикваме

Когато в парламента влезе ново поколение, което иска България да бъде обединена и вежлива, тогава хората ще започнат да се усмихват по-често и да се поздравяват вежливо Това, което си подаряваш сам

Д-р Кристиан Кръстев: Нужна е нова кръгла маса, хората се умориха от несправедливия модел на управление

Благоденствието трябва да е национална цел, казва в интервю основателят на инициативата "Мисия 100" Още акценти от интервюто: Държавата може да спре спекулата с приемането на еврото

Прокурор Георги Коджаниколов: Шофирането под въздействие на райски газ да стане престъпление

В Европа тестват водачите с дрегер, както за алкохол Прокурор Георги Коджаниколов работи в Софийската районна прокуратура от 2023 г. В съдебната система започва професионалния си път през 2022 г

Станислав Попдончев: Политиката по доходите да се отвърже от всички автоматични формули, за да не остава бюджетът без въздух

Трябва да се откажем от изкушението да фиксираме конкретни размери в закони, а след това да пълним бюджета със силно надценени мерки, казва зам.-председателят на БСК Още акценти: Формулата и за

В България хората са добри и искат да помагат, броят на дарителите не спира да расте

Инициативата "Коледните чудеса на България" ни дава възможност да покажем историите на организации от цялата страна, казват Надя Шабани от БЦНП и Ваня Рътарова от БДЗП Директорът на Българския център

>