Модата на Ив Сен Лоран влиза в диалог с изкуството на Клаудия Визер

26.11.2023 03:00 Ина Иванова
Помещението, посветено на черното и бялото.
Тоалетът, носен от Иман, на модния подиум през 1988 г.
Някои от творбите му приличат на витраж.
Тези тоалети показват как играта с цветове и геометрия могат да са едно и също нещо.
Скици, правени от дизайнера.
Ателието на дизайнера
Ателието на дизайнера.
Ателието на дизайнера

Освен че често посещава музеи и галерии, Ив Сен Лоран има картини навсякъде в дома си на улица “Де Бабилон” в Париж, както и огромна библиотека. Изложбата “Формите и Ив Сен Лоран” продължава мисията на великия дизайнер, но съумява да изкара творческия гений от учебниците и да го постави в нашето съвремие. Около четиридесет модела висша и готова мода, аксесоари и скици са изложени редом до творби на художничката Клаудия Визер.

Изложбата показва как Лоран работи с чисти, но абстрактни композиции. Неговите линии са максимално опростени, но точни, защото формата преобладава над цвета. Моделиерът с удоволствие и ловкост си играе с геометрията, като сглобява цветни фрагменти, създавайки нещо ново. Подобно на прочутия дизайнер, формите не са чужди за Клаудия Визер. Повлияна от творчеството на Кандински, художничката изследва конструкции, вдъхновени от модернизма. “Не обичам творбите ми да бъдат показвани в изолирани пространства, а предпочитам те да водят диалог с мястото и контекста, в който са поставени”, споделя германската художничка пред WWD.

Откакто Елза Янсен (с 10-годишен опит като директор на културните събития в Galeries Lafayette) е директор на музея, мостът между изкуството и модата е подновен. “Искахме да покажем най-радикалните, модерни и графични творби на Лоран”, казва Янсен. Тя и Серена Букало-Мусели, куратор и ръководител на музея, пречупват творчеството на Лоран през призмата на основните движения в абстрактното изкуство на XX век. Те откриват връзки с оп арт и Баухаус, както и с художници като Виктор Вазарели, Макс Бил, Елсуърт Кели и др.

Изложбата започва и завършва с проекти от ранните години на Лоран като артистичен директор на Christian Dior. Там той слага началото на минимализма с колекцията си Trapeze през 1958 г. и скъсва със силуета New Look (пясъчен часовник), въведен от Кристиан Диор малко над десетилетие по-рано. Още от първата си колекция, когато е едва на 25, Лоран се осмелява да изследва формата, като представя дрехи в трапецовиден силует.

С настъпването на XIX век нагласите спрямо него се променят и идеята, че символизира елегантност и дори провокативност, се загнездва в съзнанието на обществото.

Това достига своя пик през 1926 г., когато Коко Шанел представя “малката черна рокля”, а по-късно Ив Сен Лоран доразвива идеята ѝ. “Обичам черното, защото е настойчиво… Но нека внимаваме – казва той. – Не си представяме черна рокля с перли и шал от норка. А нещо модерно.”

И също като художниците от оп арт движението дизайнерът се уповава на контраста, симетрията и оптическите илюзии като вкарването на вертикални линии по цялото протежение на дрехата (не е истина колко вталява това). “Моите жени често са облечени в черно: Харесва ми да изглеждат като рисунки, като скици”, споделя той веднъж.

Но Лоран е и ненадминат колорист и не се бои да използва и по-шокиращи нюанси. “Играта с цветовете при него е доста впечатляваща, защото той прави съчетания, които се считат за противоположни на естествените във висшата мода, като комбинира цветове като фуксия и червено или виолетово и зелено”, казва Букало-Мусели.

Изложбата включва редица рядко срещани експонати като сакото от вдъхновената от кубизма колекция Rive Gauche от есента на 1988 г. Носено от Иман на подиума, то представлява пачуърк от сатен и кожа в комбинация от розово, бяло, черно, фуксия и жълто. Приличащ на майстор на витража, Лоран разделя геометричните форми с черни линии, за да подчертае женските извивки. А аксесоарите като цветните ръкавици и шапките, също заимствани от геометрията, доказват неизчерпаемостта на творческия гений.

И също както творбите на Лоран популяризират Пийт Мондриан през 60-те, нека и тази среща между неговата мода и изкуството на Визер донесат на немската художничка още по-голяма популярност.

Други от Възход и падение

Братът на Майкъл Джексън подготвя музей с непоказвани негови картини в Монако

Джърмейн Джексън обяви в Монако проект за музей, посветен на творчеството на по-малкия му брат Майкъл, предаде АФП. Там ще бъдат подредени десетки картини, нарисувани от американския певец

На 5 декември рожден ден имат

Княз Константин-Асен Видински, син на Симеон Сакскобургготски Софи Маринова, певица Нихат Кабил, бивш министър на земеделието Проф. Пламен Киров, преподавател по конституционно право в СУ “Св

Софи Маринова, единствената с 4 поредни дати в "Арена София", днес е с юбилей

Софи Маринова днес празнува своя юбилей на мястото, на което се чувства най-добре - сцената. Тази вечер е и третият от четирите ѝ поредни концерта в зала “Арена София” по случай 50-годишнината

Православен календар за 5 декември, вижте кой празнува имен ден

Преп. Сава Освещени. Преп. Нектарий Битолски (Тип. с. 135) Св. Сава се родил в богато семейство от Кападокия. Той прекарал дълги години в палестинската пустиня

Облачно бяло за 2026 г. - цвят на тишина и рестарт

Изборът на института “Пантон” - в момент, когато се търси оттегляне от дигиталния шум Цветът на тишината, но и на рестарта - това е облачното бяло, което институтът “Пантон” обяви за еталон на 2026 г

>