Д-р Иван Маджаров: Проф. Хинков е професионалист, трябва му екип и време

06.10.2023 10:15 Константина Костова
Д-р Иван Маджаров

- Д-р Маджаров, в последните седмици вървят сериозни престрелки между бивши и настоящи министри по наболялата тема за липсващите в аптеките лекарства. Сегашният здравен министър проф. Христо Хинков обвини предходния проф. Асена Сербезова, че е променила формулата за реекспорт на лекарства от 100 на 65%, което означава, че задоволеността на пазара е до 65%, а останалото може да се изнася. Тя от своя страна заяви, че ще го съди. Коя страна заемате?

- У мен се създава усещането за вдигане на шум около проблем, зад който вероятно стои опит да се прикрият други проблеми.

Има закон, наредба, които легализират възможността за паралелен износ, това не е незаконна дейност.

Той е разрешен в целия Европейски съюз. Явно има някакъв спор между бивши министри, настоящ министър и депутати. Мисля, че и двете страни са прави. От една страна, проф. Сербезова е права, когато казва, че е спазила закона и е променила процента в СЕСПА, както е по закон.

От друга страна, твърденията на проф. Хинков също имат право, че бившият здравен министър – проф. Сербезова, е имала възможност да предложи в парламента промяна на закона. Кой е прав, е трудно да се каже. Сега е лесно да се твърди, че формулата е сгрешена, но към онзи момент е трудно да си представим, че който и да е министър е имало как да предвиди, че това може да създаде проблем във времето.

Вероятно сега трябва да се промени формулата и в закона, и в наредбата, за да бъдат покрити първо нуждите на българските граждани и след това да бъде регламентиран ясно легалният износ на лекарства. Това е законова дейност. В началото на дебата

обществото остана с впечатление, че износът на лекарства е контрабандна дейност

- А твърдението на някои фармацевти, че търговците на едро крият лекарствата в складовете си и след това ги изнасят?

- Това са два различни проблема. Първият, за който говорихме, е от кой момент нататък е разрешено да изнасяш даден медикамент.

Другият проблем е отказ от верификация при продажба на лекарства. Когато медикаментите не се верифицират, т.е. не се изключват от системата, а в същото време нерегламентирано се препродават в друга държава - това вече е незаконно.

Борбата с подобни незаконни практики на паралелен износ е именно въвеждането на задължителна верификация на медикаментите във всяка аптека.

За липсата на лекарства останах с впечатление, че

законодателните мерки, които сегашното ръководство на министерството предлага, са адекватни

Те стъпват на това, че са направени изводи какво се случва към този момент с действащото законодателство, както и какво трябва да се направи.

- Здравният министър проф. Хинков спомена в интервю, че е обмислял да подаде оставка. Като съсловие мислили ли сте да поискате оставката му, или за този момент няма основание?

- Проф. Хинков е достатъчно компетентен лекар и администратор и според мен трябва да му се даде шанс да се докаже в работата си. От друга страна, той самият трябва да направи така, че да спечели доверието на останалата част на Министерския съвет и на министър-председателя.

За мен проф. Хинков е добър професионалист, явно обаче има проблем в комуникацията с Министерския съвет.

Като председател на лекарския съюз смятам, че е редно и е добре за системата да няма сътресения. Министърът трябва да получи шанс да покаже уменията си, нека не забравяме, че сме в началото на управлението на това правителство.

Не мога да кажа, че министърът се е провалил в нещо. По-скоро влезе в спирала на взаимни предизборни обвинения преди местните избори. По един или друг начин го въвлякоха в предизборна кампания.

 Би трябвало да му се даде възможност да си свърши работата, без да има съмнения в неговите способности и намерения. Това обаче не може да се случи без колективен ум и работа с Министерския съвет. Лекарското съсловие му има доверие, не съм чул някой колега да даде ниска оценка за проф. Хинков. Предизборната кампания не трябва да се отразява върху работата на нито един министър.

- Какъв е проблемът с новата методика, по която здравната каса предстои да плаща на болниците за онколекарства, д-р Маджаров?

- От години някой се опитва да прехвърли проблема от болната глава на здравата. Т.е. относно цените на лекарствата за онкоболни трябва да се знае, че всеки притежател на разрешително за употреба регистрира даден препарат в България с

цена, която се определя по ясен механизъм: най-ниската измежду 10 други страни в Европейския съюз

Понякога обаче ставаме свидетели на феномен - същият притежател на разрешително за употреба започва да продава на различни складове, на различни болници на различни цени. За едни те са по-високи, а за други по-ниски.

Ако цената падне по някаква причина, притежателят на разрешително за употреба е длъжен да регистрира новата цена в Комисията по цени и реимбурсиране. Това явно не се случва.

Някой реши, че за да оправим този дефект, трябва да накараме болниците да правят обществени поръчки.

С тях притежателите на разрешителни щели да постигат най-ниска цена, която касата да заплаща.

Аз по-скоро бих предложил всеки притежател на разрешително да декларира най-ниската цена, на която ще продава на НЗОК, и касата да заплаща тази цена. Тя ще е известна за всички и цените няма да се формират средноаритметично. Това ще е цената, няма да се налага касата да плаща на едни по-евтино, на други по-скъпо.

Проблемът не е в болниците, проблемът е във вносителите и в притежателите на разрешително за употреба.

Проблемът може да се реши веднага - всеки вносител казва на НЗОК “ще продавам на тази минимална цена”.

В противен случай излиза, че самите вносители може да регулират болничния пазар. Например:

Ако цената на медикамента ти е наистина ниска - 100 лв., с какво основание я предлагаш за 150 лв. на друго лечебно заведение?

- Кой може да задължи вносителите да регистрират цените си?

- Или здравната каса, или министерството. Трябва да има унифицирана цена за всички. Щом медикамент може да бъде продаден на един за 100 лв., може да бъде продаден на всички пак за толкова.

Невъзможността да се справим с поведението на тези притежатели за употреба се измества към опити за нови рестрикции и затруднения на болниците. Неизпълними са. Колко време може да изкараме с неизвестни цени?

- Накрая страдат пациентите, казвате в отворено писмо до здравните власти, че могат да останат без жизненоважни лекарства.

- Да, така е. Ако не се намери решение на въпроса и тази методика влезе в сила дори и за един месец, ще има лечебни заведения, които практически ще спрат да лекуват онкоболни пациенти поради заплахата, че няма да им бъдат платени лекарствените средства или ще бъдат платени на неколкократно по-ниска цена, отколкото са ги закупили от доставчика.

Няма кой да прилага терапия, която няма да му бъде платена. В противен случай ще са застрашени от фалит, макар и не толкова бързо. Всички знаят колко са скъпи медикаментите за лечение на онкозаболявания и лечебните заведения ще търпят огромни загуби, ако днес си позволят да работят, а изведнъж след месец се окаже, че ще им платят 1/2 или 1/4 от цената, на която са закупили медикаментите.

- След отвореното писмо какво очаквате?

- Вече имаме отговор, че до края на седмицата ще премахнат срока от два месеца. След изборите народните представители ще разгледат отново текстовете.

- От 1 октомври общопрактикуващите лекари издават електронни бележки на учениците. Постъпили ли са сигнали до вас за проблеми или затруднения?

- Нямаме сигнали до този момент. Не мисля, че общопрактикуващите лекари ще имат проблеми, при тях процесът се запазва същият. Преди пишеха бележките на компютър и ги печатаха на хартия, а сега ги изпращат в Националната здравноинформационна система.

Може би в училищата трябва да се види дали преподавателите имат затруднения

Запитвания, като дали може бележката да се издаде със задна дата, са пояснени в сайта на МОН.

- От началото на октомври трябваше да влязат в сила и електронните рецепти за антибиотици и лекарства за диабетици, но въвеждането им се отложи за неопределено време. Променя ли нещо това?

- Не знам защо точно се отложи, винаги сме казвали, че практически проблемът е по-скоро в отпускането, а не в предписването на медикаментите. Ако не всички от аптечната мрежа са били готови с актуализация на софтуера и не са имали възможност да изпълняват електронни рецепти, това би могло да бъде една от причините. Не смятам обаче, че отлагането на е-рецептите за антибиотици и лекарства за диабет с един или два месеца би било фатално за системата.

Други от Интервюта

Димитър Главчев: Кабинетът ни е с кратък хоризонт, но хората не отлагат живота си до избора на редовен, затова ще си свършим работата

Работим по членството в Шенген и еврозоната, от дни имаме и дата за членство в ОИСР. Така след по-малко от 2 години може да сме част от организацията на най-развитите икономики в света

Дилян Млъзев: Намаляване на загубите и достатъчно питейна вода в Елена са задача №1 за мандата

В списъка на одобрените проекти с МРРБ има 4 за близо 7 млн. лв. с ДДС, подготвяме още няколко Електронната борса на традиционни продукти и услуги от Еленския Балкан работи много добре

ОББ: Нашата основна цел е клиентът не просто да е удовлетворен от обслужването, а да се върне и да ни препоръча

Популярността на дигиталния ни асистент Кейт надхвърли всичките ни очаквания, казват Ани Ангелова и Татяна Иванова, изпълнителни директори на ОББ Банките ще са готови за въвеждане на еврото от 1

Росен Карадимов: ББР може да бъде истински насърчителна банка, като участва в ключови сектори на икономиката

Предстои да отворим процедура за 117 млн. лв. за семейни предприятия, творчески индустрии и занаяти - Г-н Карадимов, трудно ли беше за вас решението да станете министър и защо се съгласихте да

Греди Асса: Страх ме е от обидата. И от войната - тя е планина от унижение. Но животът отново ще стане хубав!

Промяната ще дойде с образованието. Когато си образован, си свободен и не се страхуваш. Високоерудирани хора трябва да дават убежните точки на целия народ Пътуването е преместване повече на духа

>